Livsviktig time hos frisøren?

Oslo er stengt. I følge opplysninger jeg finner på nett heter det at

Regelverket innebærer at bare matbutikker, apotek, bensinstasjoner, Vinmonopolet og enkelte andre spesialbutikker har anledning til å holde åpnet.

I blogginnlegget til Isabell Raad fra tirsdag er det eneste den stakkars jenta har å se frem til er at hun skal få stelt hår, bryn og negler. Jeg kommenterte litt skadefro i innlegget Ta ikke alkoholen fra oss….at det kunne hun se langt etter. Alt er jo stengt i hovedstaden unntatt matbutikk, apotek, bensinstasjoner og selvsagt vinmonopol. Og altså enkelte spesialbutikker som jeg før har forstått blant annet er forretninger som selger dyrefor.

Men det viser seg at selv om det meste er stengt og regjeringen oppfordrer til hjemmekontor for de som kan, så er frisørene åpne.  Det er altså ikke noe problem for Isabell Raad og få tatt det livsviktige hårfargen, klippet tuppene og farget brynene.

Om hun også får tatt manikyr er jeg usikker på. Jeg ser at noen neglstudioer sier de er stengt, men langt de fleste. Fordi jeg ikke har funnet noen som annonserer med at de er oppe, så regner jeg med at de er stengt – ja for alle andre enn Isabell antakeligvis….

Jeg forsto ikke åpningen av vinmonopolene. Jeg forstår i enda mindre grad behovet for å holde frisørsalonger åpne….

7 kommentarer
    1. Jeg er hjertens enig med deg. Stusset også veldig på det da jeg finleste de nye reglene. Til og med helsestasjonen har stengt, og så skal frisøren ha åpent? Bare med litt innskjerpede smittevernshensyn som jeg trodde de allerede hadde begynt å følge for lengst … Er det pga. hårfargingen til justisministeren at frisørtimer plutselig er blitt livsvktig? Nei, men seriøst – jeg fatter det bare ikke.

    2. Sånn ‘from the top of my head’ tenker jeg det kan ha og gjøre med at frisøren I det store og hele befinner seg bak kunden, hvilket medfører at en smitte vanskelig skal la seg gjøre. – Og når både kunde og frisør I tillegg har på de der maskene, så er smittefaren tilnærmet ikke-eksisterende.
      Når det er sagt, syntes jeg ikke det foreligger likhet for loven her, da disse smittevernsregelenes validitet syntes å stå og falle på hvorvidt summen av forelegget for brudd er sure penger, eller om ens økonomi er såpass at de har råd til å gi faen..

      1. Enig i argumentet at frisøren står stort sett bak kunden, og at det sammen med munnbind minsker faren for smitte betraktelig. Men samtidig hindrer det ikke mobilitet. Altså at folk holder seg hjemme.

        1. Denne problemstillingen blir stadig mer komplisert jo lengre tid det går. På den ene siden har vi jo smittevernhensynet, mens det på den andre siden begynner å tære såpass på oss utenfor risikogruppen at det er nødt til å tas på alvor..
          Nå går det vel på stumpene løs hos de fleste, og jeg skal ærlig innrømme at det satt langt inne å forsvare frisørene, og dermed trosse den følelsen som skriker om ‘hvorfor de skal få lov og ikke vi’.

    3. Så enig med deg!!! Når du i går skrev om at du skulle sjekke opp de her åpningene så var jeg spent. Kan ikke fatte at de er åpen og helsestasjon stengt. Det er barn som oftest brukere dem og det samme gjelder skole helsesøsterer heller ikke på skolen og tar i mot elevene. Iallefall ikke her. Så er det snakk om å hjelpe barn og fange opp de som treng hjelp, hvor skal dem fange opp dette.
      Forstår mindre og mindre av det her smitte vernet.
      Lag deg en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg