Merkelig form for friluftsliv og mat for alle penga.

Jeg er nede på en sjetteplass i dag.  Like greit. Det blåste til tider litt friskt på toppen. Godt å komme litt i le, få slappet litt av før jeg på ny tar turen mot toppen. For jeg gir meg ikke. En gang skal jeg nå toppen.

På femte plass, ja la oss starte med femte plassen og arbeide oss oppover. Det er jo slik man alltid gjør, man starter ikke med å lese opp vinneren først. På femte plass ligger Vibbedille.  Så får vi se hvordan en av mine våpendragere, ei som forsvarer meg i tykt og tynt reagerer på å bli utsatt for min satiriske penn.  Kanskje jeg mister enda en trofast følger?

Vibbedille skriver at man snart kan ta med seg strikketøyet og sette seg ute på et piknik teppe ved havet og strikke.
Jeg sjekker gradestokken.  Minus 7. OK det er blitt mildere. Temperaturen har ligget mellom minus 15 og minus 20 i noe som føles som ukesvis. Men minus 7 er fremdeles såpass kaldt at jeg ikke et sekund vurderer å ta med meg strikketøy og piknikpledd og begi meg til stranden for å sitte på et pledd blant skøyteløpere og isfiskere og strikke!!!!

Negativ som jeg er i disse koronatider tror jeg ikke noe på at værgudene snur på en femøring og gir oss vår hvert øyeblikk slik Vibbedille som den irriterende optimisten hun er skriver.  Jeg tipper det blir en sen vår, vi må sikkert ha en meter med nysnø før vi kommer så langt, og når våren endelig kommer ja da innfører regjeringen portforbud. Sann mine ord!

Piknikveska Vibbedille mener jeg skal hekle har jeg allerede .  Den henger på kroken i entreen sammen med strikkejakka til Mamma, hatten til onkel Pelle og et skjerf jeg er usikker på hvem som eier.. Jeg har ikke heklet den selv. Jeg kjøpte den på  Kappahl en gang i fjor sommer.  Det har aldri vært noe strikketøy i den veska. Lite med piknikpledd også.  Stort sett skrivebok, penner, og alt annet rot ei dameveske inneholder. Brukes nesten daglig, og det slår meg at jeg kanskje for lengst burde ha byttet den ut.  Hvem søre flyr rundt med et piknikknett midt på vinteren? Ja annet enn Vibbedille da, som er på vei til stranden for å sitte på et isflak å strikke. Noen fortalte meg på fredag at det går an å gå på ski på Karmøy. Ikke søren om det er sommer på Stavangerkanten hvor Vibbedille hører til.

Så viser hun bilder av noen handlenett.  Du kan velge om du vil strikke eller hekle de. Oppskriftene er på tysk!!!  
Jeg var i grunn ganske skoleflink på skolen, men det var to fag (muligens flere) hvor karakterene ikke var noe å skryte av for å si det mildt. Det var tysk og håndarbeid,  Skulle jeg sitte og knote meg gjennom en tysk hekleoppskrift ?  Når det er sagt trorj jeg ikke det er så vanskelig å hekle et slikt “fiskegarn nett”  med store hull. Jeg gjorde det på 1980-tallet, eget design.
Bare ett lite spørsmål Vibbedille. Du sier at disse nettene er fine til å henge opp frukt i. Hvor pleier du å henge opp frukt?

Når vi først er inne på mat.. Andrea Sveinsdottir på fjerde plass viser oss helgehandelen de gjorde på lørdag.  Det er jo slik toppbloggere driver med. Jeg delte jo og et innlegg om mathandelen vår i går. Gamle Gubben Grå og kjerringa handler eksotisk Jeg er ikke så utrolig interessert i hva Andrea kjøpte på Rema1000, og scroller meg raskt gjennom de 20 bildene av helgehandelen til drøye tusenlappen.  Må innrømme at vrien med litt eksotisk handling på Krone er mer interessant. Handleturen vår kom på 600 kroner. 602 for å være nøyaktig. Jeg hadde glemt å strikke meg handlenett, så vi måtte kjøpe plastpose. Den kostet 2 kroner.
Synes du det var dyrt? Da må jeg forklare at 140 av de kronene var for 1,5 kilo kaffebønner. På Kiwi koster en halvkilo rundt 70kroner.  Dvs. at 1,5 kilo der ville kostet 210 kroner Da snakker vi om de billigste kaffebønnene. De dyre italienske koster på Kiwi rundt 100kroner for en halvkilo.  Vi kjøpte tre buketter med Gåsunger og Forsythia. De kostet til sammen 100kroner.  Og så kjøpte vi, ja hold deg fast, pepper for 110 kroner!  400 gram helpepper er utrolig mye pepper. Det er ok til å fylle den nest største av Bodum-boksene

Det handler om mat også på tredjeplassen.  Spis og spar deler ukes-menyen sin.  Alt fra Blomkålsuppe til Lasagne. Jeg leser meg gjennom innlegget, og plutselig får jeg lyst på løksuppe.  Fransk løksuppe. Så enkelt og så godt.  Det er det lenge siden vi har hatt. Gratinert løksuppe.  Ja, det tror jeg blir dagens middag.

Ida Wulff på andre plass har ikke kommet med noe nytt. Fremdeles hva er enklest, gutt eller jente.

På førsteplass har vi Kokkejævel.
Han forteller at den lille sønnen er syk. Forkjølet.  Til det er det bare en ting å si; God bedring, og nøl ikke ed å ta kontakt med helsevesenet. Ikke fordi jeg tror babyen trenger medisinsk behandling, men fordi det er mye god helse i  å gi bekymrede foreldre den tryggheten et besøk hos lege eller helsesøster gir.  Håper babyen er bedre i dag.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg bør vel vise noen bilder av middagen. Kanskje dele bilder av handleposen vår også i dag.
Og såfikk jeg en sprø ide om å ta med meg pledd og strikkepinner og sette meg på ei strand å strikke mens Gamle Gubben Grrå tar bilde av meg. Så får jeg vist Vibbedille hvor idiotisk den ideen er.

18 kommentarer
    1. God morgen, tenker at det er ganske så kaldt flere steder i Norge i dag. Ikke søren jeg skal sitte ute å hekle og fryse levra av meg. Håper Vibbedille viser seansen på stranda i dag. Er kaldt på den kanten også. Hel pepper er viktig å ha i hus og kaffebønner.
      Ha en fin tirsdag.

        1. Hadde tanker om det, men jaggu klarte du det før meg 🙂
          Problemet mitt hadde vært å fått må meg Ali….en araber som fryser i sommerbrisen sliter når det er minus…hehe Men uansett, ditt innlegg var best!! Mye mulig eg stjeler et av bildene MoHaaa

    2. Bare gi meg et lite øyeblikk *Må bare tørke lattertårene først*

      Ok, *må bare le litt til*
      Det gjelder å være optimist vettu, dagene blir bedre på den måten og eg vet – som ekte siddis- at været det kan faktisk kan snu på en 5-øring, spesielt her i vest. Måtte inn å sjekke på Yr.no og ganske riktig! På søndag blir det varmegrader, enn så lenge bare 1, men varmegrader ER varmegrader 🙂 Eg har sitter mye på stranden og berget å strikket, det skal ikkje alltid stå på verken vær eller grader 🙂 Ang å henge opp frukten…Vel, hjemme i Libanon er det helt vanlig, de bruker lette nett og henger de på kroker. Mulig de har andre grunner til å gjøre det enn oss evn. Eg har lyst på en sånn greie som man henger i taket for å ha løk i, men siden eg ikkje finner den eg “ser for meg” har eg vurdert å strikke/hekle meg en. Mulig det hos meg har noe med plassmangel å gjøre?

      Kan jo legge til at Hafrsfjorden *rett der nede* er isbelagt og det bedrives isfiske der om dagen, det har eg ALDRI opplevd her før, så hvem vet? Kanskje eg tar med meg strikketøyet ned dit bare for å gjøre noe eg aldri har gjort før? Nemligen å se isfiske på nærthold 🙂

      Lag deg en flotters dag, eg må på Ikea i dag….vet ikkje hvor flott det blir da…

      Vibbedille .)

    3. Første gangen jeg har sett HVIT paprika! Den skulle jeg gjerne hatt kloa i!
      Paprika er veldig lett å få plante av, bare å ta ut frø og legge i jord i en potte i vinduskarmen. Samme med chili.
      En fordel å ha drivhus da de blir store planter. 🙂
      Så gi gjerne en oppdatering på smaken av hvit paprika!
      Ha en god dag.

    4. Åh, nå måtte jeg innom Vibbedille og sjekka oppskrifter! Den øverste strandveska var så fin! 😍 Hun har så mye fint i nabbiperler også, – lagde bl.a. påskepynt jeg fikk tips til der. Her er det nok litt kjølig med utestrikking nå, men om en stund så. Ønsker deg en fin dag! ☀️

    5. Det er flere som tørker lattertårer. Du kan nå få sagt det. 😂 Jeg kommer til å se for meg Vibbedille på det isflaket resten av dagen. 😂😂 Ta endelig med deg årer, Vibbedille, så du ikke reker til havs. 😄

      Om det kan være noen trøst, så skal ikke jeg heller på stranda (eller til havs) for å strikke. Selv om jeg bor aldri så mye på Sørlandet og 10 minutters gange fra bystranda. For her har vi snøfokk og kuldegrader som føles som minus 9. Jeg sitter heller inne og strikker for å holde varmen, i stedet for ute på et isflak…

      Jeg har også erfaring med de gratisoppskriftene til Vibbedille. Vil man lære seg språk på den vanskelige måten er det bare å sette i gang. Tidsfordriv resten av dagen. Takk for omtenksomheten! 😄

      Noe annet jeg heller ikke skal gjøre, er å male hel pepper. Det holder med de serienysene jeg har, (pga forkjølelse) om jeg ikke også skal ta pepperkverna i bruk.

      Middagen i dag blir ekte Toro betasuppe med pølsebiter i.

      Ha en fin dag!

    6. Flire her, du får det så godt sagt. Måtte jo studere vibbedille sine nett, såg kul. Må jo bare si jeg har heklet en sånn, det ble bare en.
      Kos deg og lag deg en fin dag

    7. Har aldri lest bloggen din før i dag, fikk jo litt reklame på kokkejævel sin blogg som forøvrig er den eneste jeg noen gang har lest, men din var fornøyelig, har også prøvd engelske strikke oppskrifter🤣 nå blir det nok 2 blogger å lese. God underholdning. Tusen takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg