Næringsliv, bodrydding og beaty hacks

Det var sånn at strikketøy gir klikk ikke sant? Her er et arkivbilde av lua jeg strikket til Gamle Gubben Grå før jul. Den var en av de tingene jeg festet tråder på i går for de som lurte.  Så får jeg håpe der bidrar til å få litt aktivitet her på bloggen. Jeg har nemlig større ambisjoner enn kun å holde bloggen kunstig I live.

Strikkekjerring har ambisjoner om å holde bedriften sin i live, med de utfordringer det gir når alle utgiftene stiger. Strøm, råvarer og lønninger stiger, og hvis man dytter alle de økte kostnadene over på kundene i form av økte priser forsvinner fort kunder og kundegrunnlaget. En vond og vanskelig spiral.  Jeg tror det er mange bedriftseiere på små bedrifter som tar ut minimalt med lønn og nærmest bidrar i en dugnad for å holde livsverk og arbeidsplasser i gang.

Samtidig er det en lederlønnsutvikling i de store selskapene som ikke er egnet til annet enn å provosere. Mens vanlige industriarbeidere i fjor fikk en lønnsøkning på rundt 3,5 prosent, økte lønna for administrerende direktører i privat sektor opp mot 21,3 prosent.  Går politikerne inn med krisepakker til næringslivet slik man blant annet gjorde under pandemien stikker ofte de store selskapene av med mesteparten av støtten,  de sikrer sine overskudd og sine gigantiske lederlønninger. De små og mellomstore bedriftene sliter nesten like mye.

Som politiker er jeg ikke interessert i å bidra til at de rike bare blir rikere og forskjellene øker. Samtidig ønsker jeg å bidra til å sikre at levedyktige bedrifter som sliter overlever krisa,. Men samtidig ikke bruke fellesskapets midler til å holde bedrifter kunstig I live. Det er ikke alle forretningsideer som er like gode og gjennomtenkte.

Som blogger har jeg et enkeltmannsforetak for å hente inn inntektene på bloggen. For tiden har jeg en fortjeneste på rundt 7 kr. dagen. Ikke stort å leve av. For å sette det litt på spissen ville det bli helt feil om bedriften Kjerringtanker skulle få kommunal- eller statlig støtte for å overleve krisa. Man må ikke lage støtteordninger som gjør at bedrifter som ikke er liv laga får sugerør ned i den offentlige pengesekken. Et interessant og engasjerende innlegg hos Strikkekjerring i dag,.

Like interessant er kanskje ikke neste innlegg. Lavkarbo-bagels skrev jeg vel og om i går?

Jeg hopper raskt til Kreta. Der er det langt mer vårlig enn her hvor det kom et nytt lag nysnø i natt. Hadde jeg vært i Kreta hadde jeg ikke sittet inne og sett på Netfix. Da hadde jeg vært ute og gått på bar mark, eller sittet med eller uten pledd på terrassen og nytt livet.

Når jeg blir ferdig med å kommentere innleggene til toppbloggerne må jeg gjøre de siste forberedelsene til dagens kommunestyremøte. Jeg skulle egentlig gjort det i går kveld, men plutselig var energien og kreativiteten borte. Jeg ble heller liggende å se på opptaket fra siste møte i formannskapet. Det er jo forberedende det og. Få med seg litt av argumentene i de sakene det vil bli mest debatt om.  Jeg leverer ofte best under press, så at jeg ikke er helt ferdig stresser meg ikke. Jeg har lest alle sakene. Det er bare et innlegg eller to jeg trenger å finpusse litt på.

Så er det en ukemeny som ikke trengs å kommenteres. Raser raskt videre oppover lista.

Allan har skjønt det. Han linker til denne bloggen I sitt innlegg og opparbeider seg automatisk plusspoeng når kjerringa skal falle “dommen” over innlegget hans.  Han skriver om et tema som er interessant nok. System i sportsboder. Der har jeg I grunn mye å lære. Ja kanskje ikke i “sportsboder’ da, jeg bedriver aldri sport, men i boder generelt. I våre boder har jeg følelsen av at det er LBGOKN-systemet som gjelder. (Let, bann, gi opp  kjøp nytt). For tiden prøver vi å slanke litt av rotet i diverse boder, kott og skap og heller gjøre det om i klingende mynt ( eller inn på vipps). På tirsdag sendte vi ei gammel flanellskjorte avgårde til Askim, og fikk 200 kr for den.  Litt færre ting gir litt mindre rot er ideen min.

Doc og Dask, eller Dask da unnet seg litt egenpleie. Lakkerer negler og tar ansiktsmaske før en lang god dusj. Jeg skal og drive litt egenpleie i dag før jeg drar av sted til kommunestyremøte. Kjerringa må jo prøve å vise frem den beste versjonen av seg selv.

Vibbedille oppsummerer alle sine kreative sysler. Alt fra planter, via perler til strikking og matlaging.  Ja egentlig tror jeg det hadde vært enklere å ramse opp hva hun ikke sysler med innen kreative hobbyer, hvis det da finnes noe hun ikke har prøvd. Jeg tviler. Jeg blir nesten svett bare av å lese alt hun driver med.

Enten vi er hunder eller mennesker trenger vi stabilitet og kjente mennesker rundt oss. Spesielt ved sykdom og savn er det godt å ha mennesker som kjenner en. Det gir trygghet.

Skulle nesten tro Stina leser tankene mine. Litt lenger opp her skrev jeg at jeg skulle prøve å få frem den beste versjonen av meg selv, og i innlegget sitt serverer Stina alt jeg trenger i så måte. Her får jeg greie på hvordan jeg kan få havfruebølger i håret og kviser til å fordufte. Nå blir jeg nok utrolig vakker i god tid før jeg må dra til Rådhuset.

Helt på topp med 24.512 sidevisninger ligger Tom. Det klarer han uten å komme med et eneste nytt innlegg. Eller det er i det minste det samme fiskepudding-innlegget som jeg kommenterte i går. Jeg liker terteskjell med fiskepudding jeg, dro helt til Halden for å spise det i fjor. Men jeg hadde ikke reist dit to dager på rad…..

 

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Du fikk meg til å le av at du tjener 7kr per dag i bloggen:)
      Vel…vi må bare skrive for artighet tror jeg. I fjor tjente jeg litt over 500kr i bloggen:) Det er vel litt over 1kr per dag det 🙂

    2. Politikerne har store utfordringer og det er ikke lett å gjøre de rette vurderingene alltid.
      Jeg er helt enig i at bedrifter som i utgangspunktet ikke er levedyktige ikke skal holdes kunstig i live, men politikerne må også gjøre sitt til å ikke legge stener til byrden.
      Her må man sammen jobbe for å finne løsninger . Akkurat nå føles det ikke noe kjekt at jeg skal bli skattelagt for alle dugnadstimer jeg har jobbet i bedriften for å pusse opp hele bygget. Det kommer jeg til å bli hardt straffet for. Lykke til i kommunestyremøtet i dag!🤗👍🏻

      1. Jeg skjønner deg inderlig godt. Dere arbeider hardt og jeg tror dere har kundegrunnlaget. ikke til å tjene millioner i året, men til å gå rundt Skaffe sin egen levevei. Slike bør ikke straffes, men heller få hjelp og støtte.

    3. Blogginntektene har gått nedover, veldig lite igjen nå..
      Nå er det ikke mange øre pr. klikk…
      Har vi fått noen beskjed på dette? Eller har dem bare satt ned inntektene våre…? Jeg underes litt rundt dette!

    4. Jeg har begynt å følge med på bloggen din,for 10 -12 dager siden!Koser meg masse med den! Hilsen «karinma!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg