“Nei svarte liv betyr ikke like mye som meg og mitt”

Overskriften har jeg lånt fra Kokkejævel. Han er tilbake på toppen av bloggtopplista. Og ja, jeg er sikker på at Kokken mener det ironisk.  Jeg er på plass nummer 40, og har endelig kommet meg opp i det feltet der du får vist bildet ditt på topplista ved siden av navnet,  Fin dag.  Et mål er nådd. Nå blir det å holde seg der.

Men tilbake til Kokkejævel og hans innlegg.
Kokken tar utgangspunktet i demonstrasjonene mot rasisme som brer om seg, også her i Norge.  Det skrev jeg om i innlegget Endelig tar folk til gatene .
Kokken skriver at det begås urett over hele verden hele tiden. Det har han selvsagt rett i, men er det en god grunn for ikke å forsøke å bekjempe urett?
Drapet på Georg Floyd er ikke enestående. Afroamerikanere blir drept av politiet i USA hver eneste dag.  Det som er unikt med Georg Floyds død er at den ble filmet og i etterkant delt. Det er vissheten om alle de drapene som opprører meg. Floyds død er bare et symbol for den urett som blir begått mot mange – også alle som blir utsatt for rasisme, men som ikke dør.  Hvor mange det er som hver dag opplever forfølgelse, trakassering og annen urett på grunn av hudfargen sin er et så stort antall at det er ufattelig.  Men det gir oss jo en enda større grunn til å gjøre noe enn til å fortsette apatien – slik Kokkejævel mener vi skal.

Kokkejævel harselerer med de mange tusen som trekker ut i gater og torg for å demonstrere mot denne uretten. Demonstrere mot rasisme og politivold. Og selv om jeg er enig i at i disse dager er ikke det å stå skulder ved skulder sammen i store folkemengder den rette måten å demonstrere på så tror jeg slike demonstrasjoner – når det ikke er pandemi – har sin berettigelse.   Hvis ingen noen gang hadde tatt til gatene og demonstrert mot ting folket var opprørt over, hvor hadde verden vært da?

Mens verden har stått i brann har Kokkejævel som vanlig vært opptatt av seg og sitt. Og det han har trodd leserne hans har vært mest opptatte av om dagen er hans kamp for å bli snusfri. Selvsagt bryr han seg om at folk dør rundt i verden, og rasisme er sikkert ikke greit. Men hallo folkens snus-abstinensen til en kokk i nord bør jo trumfe såpass! Snusabstinensen gjør ikke kokken mindre egosentrisk, heller mer. (hvis mulig.)

Snus-abstinensen gjør Kokkejævel irritabel, og når man er irritert burde man ikke skrive noe som helst, sier kokken. Jeg er, ikke overraskende, uenig med kokken der og.  Jeg tenker på en av mine lokale politiske forbilder. Vi snakket om hytta hans en gang. Hytta hvor han satt foran peisen og så ut over dalen og bygda der nede, og skrev flammende leserbrev over alt han irriterte seg over. Jeg tror man skal ta pennen fatt når man blir irritert. Men kanskje lese gjennom det man har skrevet når man har fått roet seg litt.

Det irriterer Kokkejævel at 15.000 mennesker klumper seg sammen i en demonstrasjon med de farer for smittespredning og smitteoppblomstring, ikke minst fordi han har permittert 18 ansatte, og at den ene bedriften hans fremdeles er tvangsstengt fordi han har bufettservering.

Jeg  er også oppgitt over at 15.000 mennesker valgte det å stå skulder ved skulder  å skrike slagord mens dråpesmitte regner over deltakerne som sin demonstrasjonsform. Ikke minst med tanke på faren for italienske tilstander ved norske sykehus, og den reelle faren for at denne demonstrasjonen vil føre til syke og døde. Og selv om jeg er enig med at “Black lives matter” og støtter kampen både mot rasisme og politivold, så mener jeg at livene til kronisk syke og til eldre personer også teller. Og hver og en av dere som valgte å delta i disse demonstrasjonene valgte samtidig å øke smittespredningen i området.

Hvorvidt Kokkejævel har rett i at de som manet sterkest til dugnad i mars er de samme som demonstrerte på fredag og lørdag er jeg usikker på. Det kan like mye være de som snek seg til fjells. De som har vært ivrige å få dokumentert på sosiale medier at de er på demonstrasjonen, og derved oppfører seg politisk korrekt, kan jo og være blandt de som prøvde å bestikke hudpleiere og frisører fordi livet ble litt tøfft uten disse tjenestene.

Å si at det viktigste vi kan gjøre for å motvirke rasisme er å sørge for at folk er i arbeid tror jeg blir litt feil. Jeg vet at mennesker med en annen hudfarge blir utsatt for rasisme selv om de er i arbeid. Jeg har hørt leger med flerkulturell bakgrunn har blitt skjelt ut, at pasienter har spyttet på dem eller nektet å la seg undersøke av dem.  Det handler ikke nødvendigvis om klassekamp.

Men sum summarum er vi relativt enige, Kokkejævel og jeg. Selv om saken er viktig var det ikke riktig å stå sammen skulder ved skuler akkurat nå.

 

 

6 kommentarer
    1. Synes det er temmelig selvmotsigende av Kokken dette.
      Nå har han jo sagt flere ganger at han ikke forstår hvorfor han ikke får selge mat via buffet, og nærmest hånet helsemyndighetene for denne avgjørelsen. En avgjørelse som faktisk er medisinsk forankret, men som han glefsende har protestert mot i blogg og kommentarfelt. Stakkars den som har prøvd å forklare ham GRUNNEN til at han ikke får ha åpen buffet nå.(inkl. meg selv :D)
      Når det er sagt er jeg enig i at det er dumt – på grensen til idiotisk – at folk klumper seg sammen i tusentall i disse tider, som for å trosse alt vi har oppnådd av smittebremsing til nå, selv om saken i og for seg er god som gull.

    2. I kokkens univers er man opptatt av de nære ting, og samfunnsengasjement er noe man tar etter skippertaksmetoden. Ergo blir det heller ikke så mye systematikk over uttalelsene, men jeg tror likevel at kokken er en nokså typisk representant for den jevne Ola Nordmann – god på bunn, men ikke alltid så veldig gjennomtenkt. Han er det britene kaller for “streetwise”, men de store linjene i samfunnsstrukturen er kanskje ikke hans sterkeste side. Det blir fort mye armer og bein når han tenker mer med følelser enn med hodet, men like impulsivt som han langer ut, kan han angre seg i neste øyeblikk, så ikke like sta som han kan høres ut som noen ganger 😉

      1. Jepp, den som lures lett av populisme. Mye armer og bein ja. 😀
        tror ikke kjerringtanker og kokken blir partikolleger med det første nei.
        😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg