Nok et innlegg om rundstykker….

Det er ikke mye som skjer på bloggtoppen for tiden.  Så hvis du ha en drøm om å stige i gradene, få deg en bra plassering bør du slå til i dag.  Det må da gå an å komme opp med noe bedre enn de som nå regjerer!

Ida Wulff har ikke kommet med noe nytt siden en gang i forrige måned, lenge før påske.
Det klarer de fleste av oss å matche.  Jeg mener et hvert lite blogginnlegg må da være mer interessant enn nok en gang å lese om Ida Wulff i ammebobla!

Andrea Sveinsdottir har og et innlegg det burde være mulig og matche.
Hun har et reklameinnlegg hvor hun viser frem yndlingsplaggene sine i marsmåned med lenke til nettbutikkene, merket med reklame og alt i orden. Ikke noe rabatkoder eller noe.  Bare klær og lenker.

Mamma på hjul har kommet seg hjem fra ferien. Hjem, kjære hjem – og ikke minst seng, kjære seng. Vi kan vel alle kjenne oss igjen i den følelsen av å krype godt opp i sin egen seng og finne roen.
Mamma på hjul skriver bra, beskriver godt så vi lager oss bilder i hodet vårt. Men et innlegg om senga og godstolen….Vel, det er kanskje ikke så spennende at det fortjener en plass helt der oppe?

Det mest spennende blogginnlegget på bloggtoppen er Vibbedille sitt.  Hun skriver om å stryke noe hun har mekka sammen av nabiperler.
Ja, du leste riktig!
Det mest spennende som skjer på bloggtoppen er at ei kjerring stryker et bildelaget av nabiperler,, noe enhver barnehageansatt med respekt for seg selv gjorde hundrevis av ganger hver uke da mine barn gikk i barnehagen.
(Nå var kanskje dette perlebildet til Vibbedille litt større enn et gjennomsnittlig barnehagebilde, men pyttpytt.)

Så har vi bare en blogger igjen.  Selveste Kokkejævel.
Ja, han er selvsagt på topp. Hvem ellers?

I dag som i går skriver han om å bake rundstykker til helgefrokosten.  Nei, det er ikke det samme innlegget som i går.  Det er et nytt innlegg, og en ny oppskrift på rundstykker.  Altså verken samme innlegg eller samme oppskrift, men fremdeles rundstykker.

I går i innlegget Rundstykker er nok det hotte….viste jeg at vi også har ferske rundstykker til helgefrokosten her i Drømmehuset.  En pakke Hatting rundstykker ærlig og redelig kjøpt og betalt på Meny I kommentarfeltet har jeg fått litt tyn for det.  Jeg burde da klare å bake frokostrundstykkene selv.

Så i dag studerte jeg oppskriften til Kokkejævel nøye. Rundstykkene hans med krydder og parmesan hørtes utrolig gode ut, og jeg kunne nesten kjenne lukta av krydret gjærbakst stige ut av bildene på bloggen.
Men jeg kom raskt til at niks, jeg kom ikke til å bake disse rundstykkene til frokost, og nå skal jeg forklare hvorfor.

Jeg skal passe meg godt for å dele oppskrifta til Kokkejævel.  Det koster jo som kjent 5 kroner å prøve oppskriften. Jeg våger ikke å tenke på hva det ville koste hvis jeg av alle mennesker stjal en av Kokkejævels berømte rundstykkeoppskrifter og publiserte på min kjerringblogg. Det ville sikkert kvalifisere til dødsstraff – minst!  Men hør her.

I dag sto jeg opp. litt over klokka 8.
Det tar noen minutter på badet, ta litt tabletter, en tekopp Si at jeg da kom i gang med bakinga rundt halv ni.
Innen jeg hadde fått varmet smør og blandet ingrediensene og fått satt deigen til heving ville klokka fort ha nærmet seg 9
Så skal deigen heve i en time. Klokka er blitt 10  før det er tid for ut baking av deigen.
Så skal hvert av de 16 deigemnene veies opp slik at hvert rundstykke blir like stort.
Bakepapiret pensles med smeltet smør – som da selvsagt må smeltes
Og deigevnene formes til rundstykker.
Klokka ville fort nærme seg 10.30. før rundstykkene ble satt til etterheving.
Så skal rundstykkene etterheve i mellom 45 til 60 minutter.
Så først rundt 11.15 kan jeg i beste fall sette rundstykkene i ovnen.
Nærmere 11.20, for de skal pensles og drysses etter hevingen.
Så skal de steke 10 – 15 minutter
Klokka er nå 11.35.
Ny pensling og avkjøling. 11.45.

“Prøv å tygg før du svelger!”  sier Kokkejævel.  Det er lett for han å si!  Hvordan tror dere blodsukkeret og humøret mitt er hvis jeg ikke skulle få frokost før nærmere klokka 12?
I går var vi nesten ferdig med en flere kilometers tur med Charlie Chihuahua innen den tid. Frokosten var for lengst fortært, det nærmet seg lunsjtid.

Nei, her i Drømmehuset blir det nok fremdeles Hatting  til helgefrokosten.  Vi har ikke tid til å bruke hele fridagen på frokost.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Kanskje bør jeg ha et antrekksinnlegg? Kanskje bør jeg sette meg ned med perler?  Men jeg kommer garantert ikke til å bake rundstykker til frokost.

 

7 kommentarer
    1. Ja, det tar tid. Men du kan benytte deg av kald heving. Sette deigen om kvelden, forme rundstykkene og sett de kaldt. Når du står opp så får du de i ovnen. Tenker din kokk har oppskriften til det. Da vil du jo ha nybakte rundstykker til frokost. Jeg benyttet meg av god lunsj med Hatting rundstykker, med egg og laks. (Vill laks, fisket, saltet og røykt av gubben her). Nyt dagen.

    2. Jeg er NULL interessert i baking etc, så for meg hadde det vært artig med et perle-innlegg fra deg eller et antrekks-innlegg. Lenge siden du har hatt det 😉 Jeg har kjøpt både baguetter og kanelsnurr på Backstube i dag, varme… Glad jeg bor i Oslo av og til 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg