Ny dag og nye muligheter

I min barndomsdal ligger det en landhandel. Den har ligget  på samme plassen siden den ble åpnet i 1892.
I går var jeg på et møte, en såkalt work-shop som skulle handle om hvorvidt vi skulle gå for rehabilitering av Hønefoss Sykehjem eller rive bygget og bygge nytt.
På dette møtet sto det en arealplanlegger eller hvilken tittel vedkommende hadde og snakket om at denne landhandeleren “langt ute i gokk” i forhold til sykehjemmet lå for langt unna bygdas juletre.  Det var ikke en digresjon. Det var ikke pauseprat. Det var en del av hennes foredrag for å belyse saken.
Er det rart jeg får åndenød?
Heldigvis var kommunalsjefen forutseende nok til å beslutte at vi alle trengte kaffepause når hun så jeg begynte å snappe etter luft.
Jeg tok en kaffelatte. Varm melk skal virke beroligende har jeg hørt. Klarte derfor å holde meg forholdsvis rolig gjennom resten av møtet.

Hva som skjer med sykehjemmet? Det er ikke tatt noen beslutning. Dette var et arbeidsmøte, et møte vi skulle få mer informasjon. Svar på noe av det vi lurte på. Vedtak skal fattes på et senere møte.
Jeg ble ikke så mye klokere. Egentlig dukket det opp flere spørsmål enn svar.
Det eneste jeg vet er at det haster med å få det sykehjemmet opp å gå. Vi trenger det i 2027. Det er bare tiden av veien.

Noen mente at vi hadde fått bedre tid fordi regjeringen på statsbudsjettet for 2023 har foreslått å stanse finansieringen til sykehjem via Husbanken. Det er jo en god nyhet. Hvis det hadde vært slik at regjeringen samtidig hadde klart å stoppe aldringsprosessen hos det norske folk.
Slik er det jo selvsagt ikke. Vi eldes nok like fort som før enten staten bevilger penger til sykehjemsbygg eller ikke. Behovet for sykehjemsplasser i 2027 kommer til å være akkurat like stort uavhengig av statsbudsjettet.

Nei la oss glemme gårsdagens frustrasjoner.
Om fem timer begynner dagens kommunestyremøte.
Jeg drikker urtete og prøver å få pulsen ned så den er forholdsvis rolig. i det minste når møtet begynner.

6 kommentarer
    1. Hmm Landhandleren i Åsa og gamlehjem, kjenner jeg ble bitte litt nysgjerrig på hvordan det ble rodd i land som relevant. Innimellom kan en bli litt satt ut av andre folks tankegang og konklusjoner,

    2. Lykke til videre med møte. Veldig viktig å tenke på de eldre. Vi kan ikke unngå å bli det og jeg håper at vi får det som plommen I egget når den tiden kommer:)

    3. Håper det har gått bra med deg på kommunestyremøte?
      At du har pust igjen når du kommer hjem til Drømmehuset…
      Du er engasjert og det er morsomt å lese!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg