Ny vinner, eller bloggdronning da….

I dag er jeg litt høy på meg selv. Jeg innrømmer det glatt.
I går var jeg på 8. plass på bloggtopplista. Det gjorde meg utrolig glad! Men jeg beholdt bakkekontakten og klarte å la være å nevne det med et ord i innleggene jeg skrev. (Stolt av meg selv).
Når jeg klikket meg inn i dag og oppdaget at jeg hadde avansert til en 7. plass ble jeg boblende glad. Når jeg så klikker meg inn hos Vibbedille og ser hun slår fast at det er en ny vinner, ja da klarer jeg ikke leke falsk beskjeden lenger.
Jeg bukker og takker, og sier litt brydd “Jeg er nå langt fra toppen ennå…” mens jeg kjapt regner ut i hodet at fortsetter jeg å avansere med denne farten så når jeg bloggtoppen på neste søndag.

I går da vi satt på terrassen etter middag begynte Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn å fabulere om å kutte ned prydepletreet. Eller i det minste minske det en del. De påsto at det skygget for sola midt på dagen. At det var i veien for parasollen når den skulle opp og at det snødde kronblader og annet bøss når blomstringen er over i løpet av en drøy ukes tid.
Jeg syntes de brukte varierende argumentasjon. De trenger jo ikke slå opp parasollen hvis treet skygger for sola. Det med bøss ser jeg, men jeg vet hvordan man bruker en kost. Kronbladene er forresten ikke så ille som når treet slipper løvet på høsten. Men siden det stort sett er jeg som feier denne terrassen holdt jeg munn om det. Ville ikke gi de flere gode argument for å starte motorsaga.
Jeg klipper alle prydtrærne etter avblomstring. Prydepletreet og. Men jeg klipper med ei lita grensaks, eventuelt den store saksa hvis det er tykkere greiner jeg må ta vekk. Disse to mannfolka mine ville fort funnet frem motorsaga og kutte ned hele treet.
Det ble litt debatt på terrassen, og siden de var to mot en vurderte jeg å lenke meg fast til treet for å være sikker på at de ikke snek seg ut med ei motorsag.

Vi hadde pølser til middag i går og. Gode pølser av mange slag og en ananas-salsa som topping. Greit å ha litt enkel mat på en søndag.  Grillen står der liksom og middagslagingen blir bare en del av terrasselivet. Mer kos enn jobb.

Jeg er ikke dum. Jeg forstår at noe av grunnen til de høye lesertallene jeg har hatt i helga skyldes bloggtreffet jeg var på på lørdag. At Bunny og kjerringa skulle møtes. Jeg tror noen trodde, og håpet, at det skulle bli et verbalt bikkjeslagsmål uten like.

Bunny arrangerte et flott bloggtreff. Det fortjener han honnør for, ikke ekle kommentarer.
Kommentarene i mitt kommentarfelt i går om Nelson Mandela, og kommentarene Bunny har mottatt om at han er frekkhetens nådegave og lignende legger en demper på gleden vi føler over et vellykket bloggtreff.
Det kan og hende det også ødelegger litt av gleden for de andre som deltok på bloggtreffet i Drammen. Det ville i så fall være synd. Aud Marit for eksempel skriver i sitt blogginnlegg om bloggtreffet

Hadde en dag i går som jeg kan minnes og huske ikke minst leve lenge på, er ikke mange slike dager i mitt liv om dagen. Noe så varme og gode mennesker er det ikke ofte jeg har rundt meg i hverdagen, 

Det er det et bloggtreff burde handle om. Skape gode minner man kan leve lenge på når livet ikke består av alt for mange fine dager. Det klarte Bunny  å skape på lørdag. Jeg håper alle kan glede seg over det.

Så nå har Bunny og Kjerringa blitt bestevenner og er kvalmende enig om ett og alt,? tenker du kanskje nå og  sukker litt oppgitt.   Nei. enige i ett og alt kommer vi nok aldri til å bli. Når Bunny i sitt siste innlegg skriver om Erdogans venner blir min kommentar at mange av de tyrkerne som er her ikke akkurat er Erdogans venner. Mange av de er her nettopp fordi de er uenige med Erdogan og den politikken han fører. Og at kjipe buss- og taxisjåfører kommer vel av at noen mennesker liker å være kjipe og er lite serviceminded. At det er uavhengig av opprinnelsesland og hudfarge. Jeg har møtt mange kjipe etnisk norske nordmenn og.

Samtidig som jeg påpeker disse punktene kan jeg føle medfølelse med en fyr som har vært gjennom en tøff tid.
Det går an å se mennesket Roger, selv om man er uenig i noen av uttalelsene hans og noen av holdningene hans.

Stina har kommet med en ny spørsmålsrunde.
Dere vet hva det betyr. Jeg kommer tilbake med mine svar på de spørsmålene en eller annen gang. Da får dere blant annet greie på om jeg har tenkt å amme, ja hvis noen har lurt på det.

Tom har et viktig innlegg. Han skriver om sanksjoner/ straff mot barn.  Det er et tema jeg har en del tanker om.

Fysisk avstraffelse av barn er jeg selvsagt i mot. Selv om jeg vokste opp i en tid hvor det ikke var uvanlig brukte ikke mine foreldre ris eller lignende i oppdragelsen, og jeg har selvsagt ikke brukt det på egne barn.

Men sanksjoner som står i forhold til den uønskede adferden ser jeg ikke noe galt med. Bruker du balltreet til bevisst å slå småsøsken i hodet med, ja så fjernes balltreet.  Kanskje ikke for godt, men i det minste til situasjonen har roet seg.  Utfordres innetider er det lite trolig det fører til utvidelse av innetider, heller tvert I mot.

Å lære barn at valg de tar, og spesielt når de velger å bryte regler, får konsekvenser mener jeg er en viktig del av barneoppdragelsen. Jeg håper inderlig ikke barneoppdragelse helt har gått av moten.

De aller fleste barn og unge oppfører seg bra.  Jeg liker å se at barn og unge er slik barn og unge bør være. At tiden med kadaverdisiplin er forbi. Samtidig møter jeg også oftere og oftere på barn og unge som ikke ser ut til å ha fått den mest elementære barneoppdragelse. Jeg fikk kjeft på en kaffe’ en gang fordi jeg ikke syntes det var ok at et fremmed barn undersøkte nettet mitt. Det var jo bare nysgjerrig på hva som var i nettet, sa en oppgitt mor.  Eller barn som bruker spisesteder eller andre fellesareal som sin private lekekasse uten at det virker som om foreldrene bryr seg om at deres barn ødelegger måltidene til de rundt.

Jeg håper inderlig ikke at oppdragelse har gått av moten. Jeg håper at barn lærer hvordan man oppfører seg i samfunnet. Det tror jeg vi alle er tjent med. Ikke minst barna.

Den beste oppdragelsen tror jeg er tuftet på dialog. At barn og unge vet hva rammene for gid oppførsel er. Jeg har alltid tenkt at jeg ønsker at ungene mine skal oppføre seg bra fordi de forstår at reglene er der av en grunn – ikke at deres oppførsel er tuftet på frykten for straff.

Nå ble det sannelig lunsj før jeg rakk å ferdigstille morgenens blogginnlegg. Slik går det når jeg har mye på hjertet, selv om jeg er nesten øverst på bloggtopplista.

 

 

22 kommentarer
    1. Gratulere med fin 7.plass i dag❣Rart du ikke er helt på toppen? Skriver alltid så engasjerende og reflekterte innlegg. 1.bloggen jeg leser hver dag. God klatretur videre!

    2. Du har så rett, enda en gang. Kjipe folk finner vi overalt, helt uavhengig av opprinnelsesland og hudfarge. Mitt “våpen” er det gamle gode ordtaket “Smil til verden og verden smiler tilbake” Med det mener jeg at det kan ha noe med hvilken måte vi selv møter andre mennesker på. Altså, ikke med en knyttet neve, men med en åpen hånd 😉

        1. Det har du også rett i, begge deler er min erfaring. I følge Norsk Akademisk Ordbok: “Dialog er en samtale mellom to eller flere personer preget av gjensidig velvilje, åpenhet og samarbeid”

          Et viktig poeng med dialog, tenker jeg, er at den ikke er enveis. Mitt hovedanliggende er at når noen kommer med påstander om at alle muslimer i Norge er islams følgere og dermed potensielle terrorister, konemishandlere og det som verre er. Må jeg bare reagere. (Har nevnt det før, de er mine naboer og venner som til de grader blir uriktig stigmatisert) Har spurt de som har disse fordommene om de mener det seriøst. Har pr. dags dato ikke fått et veldokumentert svar verken her på Blogg eller hos høyreradikale nettsteder.

          For det er jo ikke sant, like lite sant som at alle Tyrkere i Norge heier på Erdogan.
          Takk for at du har et åpent kommentarfelt og slipper til en surrende Bie som fyker rundt 🙂

          1. Jeg kan ikke se at det i innlegget jeg kommenterte verken er nevnt konemishandlere eller terrorister.
            Forutinntatte holdninger eller oppfatninger er like ille uavhengig av hvem de rettes mot.
            Noen ganger vurderer jeg om det faktisk er lurt å ha et åpent kommentarfelt….

            1. Beklager at jeg nevnte muslimer og islams følgere i samme slengen når du skrev om Tyrkere og Erdogans følgere i ditt innlegg. Jeg kunne rett og slett ikke dy meg fordi det kanskje er to sider av samme sak? 😉

    3. Jeg skjønner ikke hvorfor hudfarge kommer inn her, det blir så feil. Etnisitet og så videre. Hvordan vet du hvilken farge mennesker jeg omtaler har, når jeg ikke har nevnt det selv? Tror du virkelig enda at noens hudfarge og etnisitet har betydning for meg? Hellige kaninmåne.. Det er politikeren Erdogan jeg omtaler, folk som stemmer på og heier på han. Erdogans venner er ikke et utrykk jeg bruker ofte, men her brukte jeg det fordi jeg vet hvem disse folkene er. Om tyrkere i Hønefoss er her fordi dem ikke er Erdogans venner kan så være, men disse folkene her som jeg snakker om hadde en over 5 timer folkefest på Fjell, et tresifret antall mennesker, kanskje flere, som feiret Erdogan og at han vant valget. Vi fulgte det tyrkiske valget, og tyrkere i Norge stemmer på Erdogan. Her på Fjell smalt det fyrverkeri og hurra hurra på et nivå som overgikk nyttårsaften. Så ikke vri på dette, jeg kjenner bussjåførene her nå. Og taxisjåfører, det bedehuset vi bodde i som jeg nevnte, er også nabo med Drammen taxi. Anyways, gratulerer med fin plassering, stikker innom neste søndag når du har passert matprateren 😜 ha en fin ny uke!

      1. Beklager Bunny. Jeg visste ikke at du kjente samtlige med tyrkisk bakgrunn i Drammen personlig, og at du hadde full oversikt over hva samtlige bussjåfører og taxisjåfører mener politisk.

        1. Haha.. det sier jeg jo heller ikke. Men disse vet jeg jo hvem er, mennesker jeg møter hver dag, som er faste sjåfører og naboer her jeg bor. De feirer vel heller ikke Erdogan som vinner av valget om de ikke støtter han. Eller? Jeg må beklage jeg også, jeg visste ikke at du kunne se folks hudfarge gjennom mine blogginnlegg, når det ikke engang er nevnt. Og tror du virkelig ikke at jeg møter mennesker med en åpen hånd som dere skriver? Really??

          1. Jo Bunny. Jeg tror du møter folk med en åpen hånd. Sånn stort sett.
            Jeg gikk ut fra at du klassifiserte de som “Erdogans venner” ut fra ytre kjennetegn, som hudfarge og etnisitet. Da sikter jeg til de sjåførene. Naboer har man ofte litt kjennskap til.
            Jeg mener, jeg klarer ikke plukke ut Rødt-tilhengere når jeg ser de i gatebildet, så å vite den politiske oppfatningen til alt fra naboer til taxi-sjåfører…. vel, jeg er imponert.

            1. Ikke vær imponert, det er faste sjåfører her på Fjell og bare én rute. En liten bydel i en skråning. Jeg kjører ikke bil, jeg tar buss hele tiden. Bussjåføren jeg nevnte vet jeg hvem er, og han vet hvem jeg er. Han har problemer med meg fordi jeg er homo, har hund og så videre. Han støtter Erdogan og benyttet anledningen når jeg stod der med en veldig syk hund. Det er flere som han som kjører her, jeg ER dritt lei dem, for de slenger kommentarer og tror vi ikke forstår. Det er et par veldig hyggelige også, men de er i mindretall, dessverre. At nevnte naboer er Erdogans venner kan du komme og spørre dem om selv. Jeg mener det blir feil av deg å anta ting som ikke er sagt. Og fremstillingene blir veldig feil når du skriver om hudfarge og etnisitet. Du og insektet sier aldri noe når jeg er sammen med venner fra Iran, Marokko, Jamaica, Tyrkia og whatever. Vi var nettopp på ferie sammen med bare tyrkere, ikke et ord fra insektet, ikke fra deg heller.. men som jeg sa, du har jo vært snill veldig lenge nå. Skulle ønske du kunne fortsette med det. Men uansett, vær så snill ikke fremstill meg som en som har problemer med folk for deres hudfarge eller etnisitet. Det blir aldri sant, det stemmer ikke. Noen av de jeg elsker mest her i verden er faktisk tyrkere. Islam er ingen etnisitet, ingen farge, islam er en politisk doktrine som jeg forakter. Det står jeg ved, det må du gjerne skrive i bloggen, da skriver du faktisk noe som er sant.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg