Påvirkningsmakt uten smittefare….

Bunnytrash er fremdeles på bloggtoppen.  Dog ikke med “mer ” enn 48.442 sidevisninger i går mot 95.564 dagen før.  Men det er utrolig høye sidevisningstall og underbygger innholdet i det innlegget jeg skal kommentere i dag.  Det går an å nå frem med sitt budskap uten å klumpe seg sammen 15.000 mennesker for å demonstrere i disse pandemi-tider.  Og selv om jeg bare er på 46. plass hadde jeg over 600 sidevisninger i går, som er et bra antall sidevisninger til meg og være.  Innlegget mitt i går     Åpent brev til en rasist i 2020… ble heller ikke postet før klokka 02.00 i dag (gjesp), så jeg regner med det kan og vil nok nå flere lesere.

Om det ikke er så mye jeg og Bunnytrash er enige om, er vi enige om at å delta på  den demonstrasjonen i Spikersuppa forrige fredag ikke var så veldig smart.

Men der stopper enigheten!
For jeg er ikke enig i at politikerne og media kommer med feilaktige påstander om rasisme i Norge.
Jeg kjøper heller ikke at debatten om rasisme er fordummende.

Forresten er det en ting til vi er enige om. Det er at det å innse sin egen idioti og å innrømme, om så bare for seg selv, at man er idiot, ja det er det visst flere som kan ha utfordringer med…

For når Bunnytrash hevder at Norge er det minst rasistiske landet i verden, lurer jeg på hvor han har den opplysningen fra. Hvordan han kan underbygge den påstanden slik at et tenkende menneske som meg kan godta den.  Mine nett-søk på rasisme for å få frem noe som kan minne om en skala på rasisme.  Det finner jeg ikke.  Hvordan kan man forresten undersøke hvor rasistisk et land eller en befolkning er? Jeg vil tro at man fort kan komme til å spørre spørsmålene på en slik måte at man kan lede svarene i en eller annen retning.  “Hei, jeg kommer fraNorsk Galupp. På en skala fra 1 til 10, hvor rasistiske er du?” Tipper jeg ville svare 0 eller 1 for å opptre som politisk korrekt.

Påstanden om at Norge er et av verdens minst rasistiske land finner jeg derimot gjengitt i mange artikler på sider som jeg ikke ser på som kildenøytrale.  Skal jeg ha evidens for mine påstander må jeg liksom ikke hente informasjon ufiltrert fra Resett eller antirasistisk senter.
Når Bunnytrash videre hevder at de landene som majoriteten av de ikke-vestlige innvandrerne kommer fra er blant de mest rasistiske landene i verden, synes jeg det er en påstand han bør underbygge bedre.  Hvilke land mener han er mest rasistiske? Å si “landene de fleste av de ikke-vestlige innvandrerne kommer fra” er litt lite nyansert.  For det første, hvis jeg skal kjøpe påstanden, regner jeg med at det er forskjell på de ulike landene.  Og da vil jeg gjerne vite hvilke land han mener er mest rasistiske.  Kildehenvendelser hadde også vært greit – og da kilder med litt troverdighet.  Buunytrash sier jo at “alle” vet dette, og de som ikke vet det må bli mer opplyste- Så opplys meg!

Smak også litt på dette utsagnet.  “Norsk politi er i verdensklasse, dét er også et faktum. Så da trenger vi ikke politikere som Ine Eriksen Søreide og Audun Lysbakken”  Når Bunnytrash ønsker å bytte ut folkevalgte med politi, hva er det han øsker da? Å innføre en politistat?
Misforstå meg rett. Jeg kan godt bytte ut både Søreide og Lysbakken.  Men da vil jeg bytte de ut med Moxnes og  Marie Sneve Martinussen. Sneve Martinussen som utenriksminister hadde ikke vært en dum ide, selv om hun hadde vært enda bedre som finansminister. (Drømmer meg bort…)
Slutt med drømmene og les sakte det han leser en gang til.  Det som står i setningen jeg har uthevet betyr da et ønske om å bytte bort lovlig valgte politikere med politi.  Det blir jo å gå fra et demokrati til en politistat.

Videre maner Bunnytrash til at vi må holde fokuset vårt på å bygge et trygt og godt land.
Men er ikke landet vårt rimelig godt og trygt allerede? Er ikke vi i de fleste målinger blant ett av de beste landene å bo i, å vokse opp i og leve i?  Har vi ikke lyktes rimelig godt i å bygge en velferdsstat som er et bra sted å være- for alle?
Selvsagt har vi forbedringspunkter, og som opposisjonspolitiker er jeg ofte en av de første til å påpeke disse. Men sånn sum sumarum er det da ganske OK her?

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg