Skal jeg ta en tur?

Jeg leser i lokalavisa at regjeringen har ankommet Klækken hotell her på Ringerike. De skal ha budsjettkonferanse. Vet ikke hvor lenge de har tenkt å bli, men tror de blir noen dager. Til de kommer sånn noenlunde til enighet antar jeg.

Jeg sitter og leker litt med tanken om at jeg burde ta en tur opp. Hilse pent på, og kanskje komme med noen gode råd om hvordan jeg tenker de bør prioritere i dette budsjettarbeidet. Hvordan vi kan minske forskjellene og la “vanlige folk” beholde litt av lønninga . Sånn det er nå tærer jo folk av sparekontoene bare for å holde dagliglivet i gang. Få hverdagen til å gå rundt.

Kunne nevnt noen ord om industrien og arbeidsplasser og. Hadeland Glassverk rett over åsen her har overlevd Napoleonskrigen og to verdenskriger, men sliter nå.
Ville og ha nevnt at vi har et helsevesen som er i ferd med å knele. Både i kommunesektoren og på sykehusene. Kunne vært viktige påminnelser å komme med det, når budsjettet står på programmet.

Siden vi bare er i begynnelsen av mars går jeg ut fra at det er revidert statsbudsjett de arbeider med. At de ike allerede nå legger hånden på verket på Statsbudsjettet 2024. Det er over et halvt år til det skal legges frem. Kanskje greit å se hvordan 2023 utvikler seg før man legger vor bombastiske planer for 2024.

Hvis jeg tar turen kunne jeg jo i samme slengen minne om at selv om samene har fjernet gammene og reinskinnene sine fra regjeringskvartalet kan det være lurt å få litt fortgang i saken med de vindmøllene på Fosen. Å sitte å tygge drøv på en Høyesterettsdom i over 500 dager var ikke så lurt. Samefolket virker verken tålmodige eller så veldig betrygget. De tar nok snart turen tilbake til regjeringskvartalet hvis det ikke skjer noe.

Jeg tror det er det som kommer til å bli sittende igjen etter denne regjeringen. Evnen til å få ingen ting til å skje. Handlingslammelsen. De utreder og vurderer, men det skjer liksom svært lite. En regjering må jo og ha evnen til å handle. Det er krig i Europa, men det er ikke forklaringen på alle problemene her hjemme.
Og de problemene som skyldes at det er krig i Europa, er det jo regjeringens ansvar å gjøre noe med. Avbøte situasjonen for “vanlige folk”, enten det gjelder privatøkonomien deres eller arbeidsplassen.

Som dere skjønner er det mye jeg kunne ha lyst til å si til regjeringen, og det frister å ta turen nå som de bare er noen kilometer unna. Men jeg har sett bildene i lokalavisa. Politioppbud og vakthold er stort. Jeg ville nok ikke få innpass, eller klare å snike meg inn. Jeg får sitte her og få med meg lekkasjene. NRK melder akkurat om at Støre kan melde at de ikke kommer til å klare å holde alle valgløftene sine.
Akkurat den avsløringen slo ikke ned som en bombe hos meg. De gikk til valg på at nå var det vanlige folks tur. Det har de helt soleklart ikke klart å holde. Fattigdommen og matkøene har eksplodert under regjeringen Støre.

 

6 kommentarer
    1. Synes absolutt du skulle ta deg en tur til Klækken jeg. Brit uten filter hadde trengs. Når til og med de innen samme parti er oppgitte, så er det god grunn til at andre synes detter drøyer vel lenge. Det er jo ikke bare en sak, men alle saker har man følelsen av.

    2. Det var nå typisk at de ikke slipper «vanlige folk» inn. Lobbyvirksomhet er jo noe av det viktigste som er innen politikken.
      Du får prøve å sjekke om det fins ledige rom på hotellet og booke deg inn. Da er de nødt til å slippe deg innenfor politisperringene.🤩👌🏻

    3. Glimrande anledning til å visa dei folkevalde kva “vanlege folk” er opptekne av. Kva med å nytta FB til å mobilisera til ein aldri så liten lokal markering? Husk paroler, td med krav om lavare innslagspunkt for straumstøtta. Med dagens ordning, legg regjeringa opp til å normalisera straumprisen på eit nivå som ligg ca. 250 prosent over kva vi er vant til.
      Lukke til med aksjonen! Husk å hald oss oppdaterte!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg