Jernbanedirektoratet har lagt ut driften av Bergensbanen på anbud. Blant de selskapene som kanskje vil være med i anbudskonkurransen finner vi NSB Norges Statsbaner, altså den norske stats togselskap.
Videre finner vi SJ, Statens Jernvager som i det minste er delvis eid av den svenske stat, Keolis, som er et selskap eid av de franske statsbanene og MTR som er et kinesisk togselskap eid av myndighetene i Hong Kong..
Altså konkurrerer den Norske Stat, den Svenske Stat, den franske stat og myndighetene i Hong Kong om å drifte togstrekningen mellom Oslo og Bergen.
Jeg har ikke noe i mot kinesere, franskmenn eller svensker. (Jo, i grunn litt i mot svensker…)
Jeg har ikke noe i mot Kina, Frankrike eller Sverige. Jeg har hatt fine ferier både i Sverige og Frankrike. Flotte land, og flotte folk. Kina er sikkert og et flott land, har alltid hatt lyst til å dra dit. Kjenner få kinesere, men de jeg har truffet på har vært hyggelige mennesker. Togene i disse landene er sikkert OK. Har kjørt tog i Sverige, og bortsett fra en kjøreledning som hadde falt ned slik at det var buss for tog mellom Gøteborg og Trollhetta gikk det helt greit. Kjøreledninger som ramler ned i tide og utide er vel jernbaneverkets ansvar, ikke togselskapet sitt. Og det skjer jo hele tiden i Norge allerede.
Men for meg så er togene en del av norsk infrastruktur.
Er det nå så lurt å la en fremmed stat, myndighetene i et fremmed land, enten det er Sverige, Frankrike eller Kina få drifte norsk infrastruktur?
Jeg bare undrer litt en lørdagskveld