Sleng Bestemor i Containeren……

På 1990 tallet lot jeg Datteren lytte til Kim Småge sin roman Containerkvinnen på lydbok.  Den gjorde et uslettelig inntrykk på ei 10 år gammel jente, og den dag i dag rundt 20 år senere kan hun sitere deler av boka ordrett.  Den ble spilt så mange ganger at noen av CD-ene ble totalt ødelagt.  Hvis noen av dere har et feilfri eksemplar av lydboka er jeg interessert i å kjøpe.  Hadde vært en super gave til Datteren som fremdeles kan snakke entusiastisk om romanen.

Noen burde også gitt den lydboka, eller romanen i papirform til Rådmannen her i kommunen.  Da hadde han forstått at det å oppbevare våre eldre og pleietrengende i containere ville fremstå som en utrolig dårlig ide’.
Men Rådmann Isaksen kan umulig ha lest boken. Han snakket entusiastisk om å bytte ut hotellopphold for eldre med langt mer kostnadsbesparende opphold i containere.  Og jo mer han snakket ble jeg mer og mer sikker på at “Det skal ikke skje på Min vakt!”

Jeg er fullstendig klar over at containerne Rådmannen snakket om har lite med containerne på Nyhavna i Trondheim i Kim Småges roman eller søppelcontaineren som illustrerer dette bildet. At det finnes boligcontainere med rimelig grei standard som det rent teoretisk går an å innrede med rom hvor man kan oppbevare eldre mennesker.  Jeg vet at slike midlertidige løsninger blir brukt flere steder i helsesektoren for eksempel i perioder med rehabilitering eller ombygging av eksisterende institusjoner.  Men likevel sier jeg NEI; NEI og atter NEI!!!

Det har noe med verdighet å gjøre. Du forteller ikke Bestemor som har gledet seg til et hotellopphold på Sundvollen Hotell at hun i stedet skal få et opphold i en container på Austjord.
For det er nettopp det Rådmannen har tenkt. De plassene kommunen de siste månedene har kjøpt på Sundvollen Hotell for å samle pleietrengende, relativt friske eldre nå i disse korona-tider er tenkt flyttet til containere utenfor omsorgssenteret på Austjord. Jeg vet ikke helt, men synes du opphold i container høres like forlokkende ut som opphold på hotell?

Ikke forstår jeg hensikten heller.  Ja, bortsett fra at det sikkert er mye rimeligere, jeg mener kostnadsbesparende og muligens ressursbesparende da betjeningen som allerede er på omsorgssenteret på Austjord bare kan løpe litt fortere så rekker de å ta seg av de som er lagret i containerne i tillegg til de pasientene de allerede har ansvaret for.  Jada, jada, jeg vet.  Det er ikke snakk om å løpe fortere, det er snakk om å arbeide smartere.  Jeg har hørt det mange ganger før.  Men hver gang jeg spør en av de smartingene som kommer med like smarte utsagn om han kan forklare meg litt mer konkret hvilke smarte grep som er tenkt gjort. Hvordan folk rent praktisk kan arbeide smartere. Hvilke løsninger på tidsbesparing de som arbeider der ikke allerede har sett og hentet ut. Ja da pleier det å bli stilt veldig stilt.

Nei, jeg forstår ikke hensikten.  For hensikten med å ha de pleietrengende på hotell var så vidt jeg forsto var å samle hjemmeboende eldre på et sted slik at man avlastet hjemmetjenesten for litt kjøring, effektiviserte tjenestene i en tid man fryktet at også mange av de ansatte i hjemmetjenesten kunne bli rammet av sykdom eller karantene.
Og grunnen til at Sundvollen hotell ble brukt var fordi de av smittehensyn mente det var dumt å samle disse eldre ide omsorgssentrene vi allerede har.  Hvis vi samler de på Austjord, i tilknytting til omsorgssenteret der faller vel det argumentet bort, med mindre disse containerne skal være fysisk avstengte, lukkede og låste.
Jeg vet ikke om jeg blir mer positiv til løsningen hvis den går ut på å stenge eldre og pleietrengende inne i containere.

Jeg har sittet i kommunens Hovedutvalg for Helse Omsorg og Velferd  i 8 år og har den helt klare oppfatning av at selv om vi ikke har ledige sykehjemsplasser i kommunen, så har vi ledige pasientrom.  Det har vært en ønsket politisk utvikling fra de som har styrt denne kommunen og legge ned flest mulig sykehjemsplasser under mottoet
“De eldre ønsker å bo hjemme så lenge som mulig!”.  Hvor lenge som er mulig er helt klart en definisjon de eldre, deres pårørende og tildelingsenheten i kommunen ikke har den helt samme oppfatningen om.
Og selv om vi har lagt ned utrolig mange sykehjemsplasser har vi ikke klart å fysisk rive rommene i like raskt tempo.  Så vidt jeg kan huske er det bare Norderhovhjemmet som er blitt jevnet med jorden.
Det vil da være bedre å tilby de eldre og pleietrengende rom i allerede eksisterende omsorgsenter  enn å oppbevare de i containere på en parkeringsplass på Austjord?

Å lagre eldre i containere vil jeg anta bryter med “Forskrift om en verdig eldreomsorg”  den såkalte “Verdighetsgarantien”.  For det må da føles uverdig for de fleste oppegående mennesker å tilby våre eldre og pleietrengende å tilbringe sine siste dager i en container? Hvordan tror Rådmann Isaksen at et slikt tilbud ville bli mottatt i hans egen hjemkommune, Asker? Hvordan ville han selv om noen få år like å bli oppbevart i en container?

Som sagt, jeg vil gjøre det jeg kan for at Bestemor ikke blir slengt i containeren på min vakt.  Jeg håper de andre politikerne kommer til å være enig med meg i det.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg