Startet dagen med en god latter……

Det er svært sjelden jeg sitter og ler høyt før klokka 6 om morgenen, men det gjorde jeg i dag.  Og vet dere hva? Det er en utrolig god måte å starte dagen på.  Og vet dere hvem som fikk meg til å le høyt? Jo en av toppbloggerne hadde ett av de beste og mest morsomme innleggene jeg har lest på lenge.  Jeg virkelig elsker god satire!

Men la oss spare det beste til slutt.
La oss først konstatere at Ida Wulff på tredje plass fremdeles ikke har hostet opp noe nytt.  11 dager siden sist i dag.

Andrea Sveinsdottir er på fjerde plass.
Hun gir oss en oppdatering på hva dagen i går skulle brukes til time for time.
Alt fra dagens første kaffekopp og lufting av hunden klokka 7 til en vinkveld på teams med ei venninne 12 timer senere.

Mye hemmelige samarbeid hun dessverre ikke kan si noe om, men som er spennende og hun gleder seg så til hun kan fortelle fanskaren om det. Standard bliggformulering.

De har og hatt takstmann til å se på en skade på soverommet.
Det dukker jo ofte opp noe en stund etter at man har overtatt en bolig.
Vi oppdaget at badet måtte totalrenoveres da vi overtok Drømmehuset.  Det kan interesserte lese om i innlegget Badet vårt.
Andrea har ikke for store forhåpninger om å få igjen noe på forsikringen.
Hun er smart.
Vi fikk heller ikke noe igjen.

På første plass har vi selvsagt Kokkejævel. Han har over 42.000 sidevisninger i går.  Det tyder på at helgen min kanskje blir litt roligere sånn bloggmessig enn forrige helg. Jeg er glad for alle hans 42.000 klikk.

Kokkejævel har bestemt seg for å ha bryllup selv om de ikke kan ha så mange gjester som de ønsker.
Det er jeg glad for!
Det viktigste er jo at de to som elsker hverandre får hverandre.  Man får jo det uten kirkens velsignelse og, men det er jo en stadfesting av kjærligheten.

Dåp og bryllup.
Feiring av livet og kjærligheten!
Bryllupet blir ikke slik de hadde planlagt. Det er trist, og jeg føler virkelig med dem.

Livet blir ikke alltid som planlagt.  Det vet Kokkejævel og Kjærest så utrolig godt.
Desto større grunn til å feire kjærligheten – de to.  De to sammen, mot verden. Sammen for alltid. De to med en kjærlighet så sterk at den overvinner alt.
Jeg synes det er et sterkt symbol.
Så får de innby alle til fest å finne noe annet å markere når det lar seg gjøre.

På andre plass har vi Julia Nyland, min nye yndling og bloggverdens sorte får.
Nei det er ikke hun som ga meg den gode latteren, selv om hennes innlegg også fikk meg til å trekke på smilebåndet. Det skyldes ikke satire, men kommer av helt andre grunner.

Julia er bloggeren som plutselig for oppover bloggtoppen etter å ha proklamert at hun reiser til Spania midt i en pandemi. Fordi atte bare hun har så lyst, og man må jo gjøre det man har lyst til sant?

I gårsdagens innlegg forsøker hun å forbli høyt oppe på lista ved nok en gang å forsøke å rettferdiggjøre Spaniaferien.
Ingen tegn til ydmykhet! Ingen tegn til forståelse for hvorfor folk reagerer.
Da jeg var ung var det noe som het at det var lurere å holde kjeft og la folk tro du er idiot enn å åpne kjeften og fjerne en hver tvil.
Et godt råd Julia kanskje burde ha lyttet til.

For når Julia skriver

 Dette er ikke første gangen verken jeg eller en influencer fra Norge har forlatt saueflokken for å gå sin egen kontroversielle vei.

Så blir det så skivebom som det går an å bli. Det å reise til Spania mot Regjeringen og samfunnets inderlige råd handler ikke om å vise selvstendighet og gå sin egen vei. Det handler ikke om å tørre å skille seg ut fra mengden. Det handler om å fremstå som den dummeste sauen i flokken.
Det er jo den som blir spist av ulvene….

Og nei, Julia dette handler ikke om å finne en syndebukk å henge ut.  Dette kan faktisk ikke sammenlignes med  kosmetiske operasjoner andre influensere har blitt kritisert for.
Dette handler om at du med din egoistiske holdning bidrar til at smitte sprer seg. At samfunnet stenger ned. At sykehusene fylles opp. At intensivkapasiteten blir sprengt.
Husk du er et forbilde for mange. Når du kan reise  hvorfor skal ikke følgerne dine reise eller på andre måter gi faan i smitteverntiltakene?

Folket har en unison mening om hvordan ting skal være, hvordan ting skal gjøres og spesielt hvordan det ikke skal gjøres. Men jeg vet, du gir faen i folks meninger, folks helse og folks liv. Det viktigste for deg er å få dekket dine egne egoistiske behov. Dine egne behov for publisitet. Hadde du vært en umoden tenåring kunne jeg ha forstått det, men du er en voksen kvinne på 28 år.

For min del kan du godt sitte ensom og forlatt i en leilighet på Marbella. Det er ikke det det handler om. Men da må du forbli der til pandemien er over. Det vil si til langt ut på høsten kanskje helt til neste år eller året deretter.

For tenk deg nå at du har vært der nede en stund, til smittetallene har gått ned her. Til intensivavdelingene igjen har ledige senger, til sykepleiere, radiografer og andre helsearbeidere kan ta av seg munnbind og åndedrettsvern og gå tilbake til normale arbeidsuker. Til bartendere og butikkansatte igjen kan få gå på jobb – få den inntekten de trenger for å dekke – ikke en tur til Spania, men helt nødvendige utgifter som huslån, husleie og strømregninga. Til de som eier små bedrifter igjen kan senke skuldrene å tenke. “Jeg klarte meg gjennom denne krisa og – såvidt.”

Ja da kommer du svinsende hjem fra Spania, solbrun og lekker. Og med deg i håndbagasjen har du et aldr så lite mutert virus. Ikke det britiske, men kanskje det brasilianske eller det Sør-Afrikanske. Kanskje en ny spansk mutasjon. Og så går det et par måneders tid. Skal vi si til midten av juni, sommer, sol, og ferietid. Da må landet på ny stenge ned – og du begynner å kjede deg. Så du tar en ny tur til Marbella…..

Jeg forstår at dugnadsinnsats og solidaritet teller lite for deg opp mot din egen frihet til å gjøre akkurat hva du vil. Jeg antar jeg snakker til døve ører, men kanskje er det andre som lytter.

Uansett hvordan du formulerer deg, eller vrir og vender på det kommer du dårlig ut. Fordi det er ikke formuleringene dine som provoserer. Du skriver godt, formulerer deg bra. Det er handlingen din og holdningene dine som provoserer. Det er jeg ikke helt sikker på at du har klart å ta inn over deg, i det minste ikke hvorfor.

Når du skriver

Faktum er at både artister, idrettsutøvere og politikere reiser utenlands med et større team as we speak uten at det blir snappet opp av media, blir debattert eller lagt merke til. 

Håper jeg du kan komme med konkrete eksempler på disse artistene, idrettsutøverne og politikerne som har reist utenlands.  Når Erna var idiotisk nok til å feire 60 års dagen sin på Geilo med over 10 familiemedlemmer har det liksom ikke gått upåaktet hen.

 

Jeg håper dere har meg unnskyldt. For dette blir et av de innleggene som blir over tre mil lange. Men nå har jeg endelig kommet til det blogg-innlegget som førte til at jeg kunne starte dagen med en god latter. Nemlig Mette Ask på en femte plass!

Og dette er virkelig mesterlig utført! Mette har et blogginnlegg som hun kaller Blogger som blogger om blogger, som blogger om andre bloggere og selv om hun verken nevner navn på blogg eller blogger, Hvem tror dere hun skriver om?

Bildet som ledsager innlegget kan nesten gi meg frysninger. Har dere sett det blikket! Mesterlig,  Mette. Dette er virkelig bra!

Tekstmessig er det desverre ikke like glimrende. For litt mer research kunne vært på sin plass. Jeg skriver ikke om toppbloggerne fordi jeg selv ønsker å klatre. Jeg skriver om toppbloggerne fordi jeg ønsker å sette et kritisk søkelys på hva de såkalte influencere, påvirkerne ønsker å påvirke oss til. Om det er turer til Spania, steking av vafler eller som i mitt tilfelle ha et kritisk blikk på hva bloggere promoterer. Hva bloggere skriver om.

Jeg forstår at blogglisten og antall sidevisninger er viktig for slike som Mette Ask, som i hovedsak har sin inntekt fra sitt arbeid som influencer og en og annen nattevakt. Men for meg er det ikke så viktig. Det er som jeg har skrevet utrolig mange ganger før mer en greie. (Det er der det med reseaerch kommer inn.)

Jeg lo godt. Satiren og ironien kan bli bedre. Men det var et godt forsøk. Skal vi si terningkast 4?

Heldigvis har jeg mye selvironi, og klarer å le av meg selv. Samt og ikke ta meg selv så veldig høytidelig. Dette innlegget fra Mette Ask var bra, virkelig bra! Et av de bedre fra den kanten.  Jeg håper det bringer henne godt oppover på bloggtopplista. Jeg vet det betyr mye for henne.

Så, som Mette så festlig også hadde med i sitt innlegg:

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag? 

Jeg tenker å gi dere en sånn time for time oppdatering av dagen min som Andrea hadde. Det har jeg i grunn hatt hver dag etter at vi i Viken stengte ned.

Kanskje jeg og skal skrive om bloggere som skriver om bloggere som skriver om blogginnlegg bloggere blogger….

 

42 kommentarer
    1. Er dette vi kaller smør på flesk…..
      Alle skriver om andre bloggere i alle blokkinnlegg….det er greia kanskje.
      På kryss og tvers! Noen ganger tenker jeg…Man må velge sine kriger! Dette var vel light-utgaven!

    2. Synes bloggen din er fin, og du har har en snert med humor i innleggene dine 😊

      Jeg synes konseptet å skrive om andre bloggere er litt smør på flesk som Solliv sier.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    3. Jeg leste innlegget til Mette Ask i natt, og var litt spent på hva du ville si.
      Dette synes jeg du nailer bra. Leser innlegget ditt med ett smil.
      Jeg koser meg forresten med innleggene dine stort sett hver dag. Du skriver bra.

    4. Litt komisk dette at bloggeren bedyrer gang på gang at hun ikke bryr seg om antall klikk. Samtidig gjentar hun også gang på gang at hun har svært sjelden reklame. Det er ikke riktig, hun har umerket reklame på alle blogg innlegg. Helt nederst der det står Nettbutikk “Her” Stikk i strid med forbrukerrådets regler. Det skal tydelig merkes øverst på blogginnlegget når bloggeren linker til egen nettbutikk.
      Det komiske er at bloggeren og hennes ektemann har uttalt at de har en drøm om å leve av bloggen. Og ikke minst av den nystartede nettbutikken. Blogg, klikk og nettbutikk er i en symbiose.
      Det som også er komisk er at dette er en klar parallel til bloggeren på toppen. De har begge en drøm om å leve av blogg og nettbutikk. De utleverer relativt voldsomt seg selv. Og dermed indirekte de nærmeste rundt seg.
      Hun er ikke så flink å tigge som denne bloggeren. Han har en mye mer utspekulert måte å tigge penger på. Litt sånn Hanevoldsk.
      Ingen nevnt, ingen glemt 😉

      1. Jeg syns det innlegget hennes var pinlig og patetisk, men viser jo at det fortsatt gnager henne masse at andre skriver om henne på en kritisk måte……og ja, hun påstår hun ikke bryr seg om klikk, men joda, det gjør hun, vil vel bare ikke innrømme det ;p

    5. Helt på siden av sak, jeg lurer på noe siden du er radiograf. Har ikke funnet svar noen steder og spør; jeg var på MR undersøkelse for snart en mnd siden og har enda ikke fått svar. Er ikke på Hønefoss altså. Jeg har ringt de og lurt, men får svevende svar på tid det tar. Er utslitt av å vente, belastende. Aner du hva som er sånn ca tid å vente på svar?

    6. Forsvarer ikke ferieturen, men er jo mange idretsøvere som reiser til utland, eksempel Johaug, skulle ikke vært lovlig 🤔

    7. Endelig blir han gift etter han har skrevet om dette i snart 2 år. Er metta nu av det desverre. Tru hva det nye blir?

    8. Navnet på Mette Ask sin “lillejenta” ble publisert på Jodel igår. Det burde du ha med i neste blogginnlegg 🙂

      1. Du må ha en ganske innholdsløst liv om du tror sannheten står på Jodel!?!
        En annen ting; Hvorfor skulle Brit i det hele tatt publisere datterens navn? Hvilke nytteverdig skulle nå det ha, ja utenom å lage mer helvete i bloggverden? Respekter heller at Mette ønsker å holde det for seg selv, eller om du på død og liv må så kan du jo oute det selv. Makan!

      2. Du jeg kommenterer det bloggerne skriver i sitt siste innlegg på bloggen. Og kommenterer det jeg finner interessant eller tankevekkende. Jeg leter ikke opp all annen informasjon jeg kan finne om dem.
        Hva denne jenta heter er for meg revnende likegyldig. Og jeg kan heller ikke forstå hvilken interesse det har for andre.

      1. Haha.. Du er kanskje en av dem som bare leser overskrifter, kanskje til nød ingressen i aviser. Danner din mening utifra det. Thats it .. Får aldri med deg hele bildet 😅

    9. Dette skriver du bl a « Jeg forstår at blogglisten og antall sidevisninger er viktig for slike som Mette Ask, som i hovedsak har sin inntekt fra sitt arbeid som influencer og en og annen nattevakt.»

      Hun har permisjon, og tar hun faktisk ikke en og annen nattevakt til vanlig, men er fast ansatt i en nattevaktstilling. Det er en ganske tung jobb, og du bør holde deg for god til å være så nedring og nedlatende.

      1. Ja,denne bloggeren begynner sakte men sikkert å minne om en annen blogger som gikk fram på samme måte,med latterliggjøring,gjøre et stort nummer av hvor “dumme” andre bloggere er,påta seg oppgaven med å fortelle hvor bloggeren tror andre feiler,hva andre er kompetent til å jobbe eller ikke jobbe med,hvilke intensjoner andre bloggere har (ofte tatt rett ut av luften og fri fantasi),ja lista er lenger og alle likhetstrekkene finnes her,til og med forsøket på å kalle sin ufyselige omtale av andre for “satire og humor” og “såpass må folk tåle” er helt likt.
        Overskriften i denne bloggposten,koblet til hvem og hvorfor man “fikk en god latter” oser jo av nedrig hets og ufyselig hersketeknikk.
        Den andre bloggeren som er veldig lik denne endte sine dager med å først slette de mest “satiriske” innleggene,for så å poste noen tullete innlegg om den svenske kongefamilien,men spikeren i kista var vel posten om Justin B,der overskriften var “Vi skal alle dø en dag”,svært smakløst,spør du meg.
        Det kan fort ende med denne bloggeren som den andre som forsøkte seg,bloggeren blei så upopulær til slutt at vedkommende skreiv haugevis med anonyme støttekommentarer til seg selv – og svarte på dem.
        En annen ting som er helt lik er at denne bloggeren,som den andre,unngår ofte å svare på kommentarer som “vanskelige” tema eller med innhold som kunne invitert til konstruktiv debatt og som kunne vært interessant for flere enn den “innerste krets” – som ser ut for å syns at det er greit å henge ut andre bloggere,til en grad som kan se ut som besettelse…og nedrig og nedlatende ser ut for å utvikle seg mer og mer til et “varemerke” her.
        Hilsen synskepeggy.

    10. Er vel ikke veldig rart at Ida Wulff ikke har oppdatert bloggen sin. Hun fødte for litt over tre uker siden, og har selv gått ut på sosiale medier med at det har vært en vanskeligere start på det nye livet enn hva de hadde sett for seg☺️ Tenker at det finnes viktigere ting enn å oppdatere oftest mulig på bloggen, når man har en ny førsteprioritet.

      1. Nei, det er ikke rart at Ida Wulff ikke har blogget. Det som er rart er at flere tusen klikker seg inn på bloggen hver dag, til tross for at det ikke har kommet noe nytt innlegg

    11. Jeg, som hele veien virkelig har hatt sansen for frk. Ask, ble imidlertid steike forbannet over hva jeg opplevde som en fornærmelse mot samtlige av dagens aktive bloggere, hvilket får utløp I gårsdagens eneste, men ditto laaaange innlegg 😂😂😂

    12. Vit at det faktisk er noen av oss som forstår og anerkjenner ditt konsept. La ingen skubbe deg av veien fordi de ikke forstår.
      Jeg heier på deg! 👍 🙌

    13. Solveig, forstår utmerket godt vi andre og,forsøk på latterliggjøring av andre bloggere, er ikke det mobbing? Hvis du har barn, ungdommer, og de ble omtalt slik av en annen blogger, helt ok?

      1. A….. dette har jeg forklart relativt mange ganger.
        Jeg kommenterer ikke bloggere, men blogger. ALTSÅ det bloggeren selv skriver.
        Hvis bloggeren sier at jorda er flat, er det da mobbing hvis jeg hevder at den er rund?

        1. Denne forklaringen på hvorfor man hetser,latterliggjør og stalker andre bloggere er i tynneste laget for meg,men svært typisk forsvar og dårlige bortforklaringer for “satireblogger”.Eg blir alvorlig forskrekket om dine “blodfans” lar den passere.
          Hilsen synskepeggy.

    14. Det typiske for kritikerne av Kjerringtanker er påstander om hets, mobbing og latterliggjøring. Det er synd at innsikt og forståelse ikke strekker seg lengre enn å kaste ping-pong baller i løse luften. Det er vanskelig å ta det seriøst. De som har fått sine bloggposter kommentert kan unnskyldes et lite øyeblikk, for humor og omtale, rent generelt, kan oppleves sterkt. Men så, hvis man makter å se hva som skrives, vil man se at det handler ikke om personangrep. Det handler om hva bloggeren har skrevet på sin egen, åpne blogg. Det er handlingene, meningene, uttrykket som blir diskutert, enten med kritisk blikk, eller med humor eller satire. Tåler man ikke å lese sånt om seg selv, bør man enten slutte å blogge, eller slutte å lese andre blogger som kommenterer det de skriver om.
      Jeg minner om at verden har omhegnet satire, presentert av f.eks. Charlie Hebdo – herunder mohammed-karikaturene. At det vekker oppsikt er det ingen tvil om – det ble drept flere i kjølvannet av den publiseringen. Jeg mener ikke at Kjerringtanker driver høyt politisk spill med sin satire. Hun skaper tankespinn i hverdagen rundt et bloggsamfunn. Den som ikke liker det kan selvfølgelig protestere på en ordentlig måte. Eller forsøke å forstå humoren i det. Kritikken i det. Kjerringtankers personlige meninger om det. At hun har valgt dette som sitt konsept er hennes valg. Man kan unektelig se at hun har hatt en viss suksess.
      Lykke til!

        1. Og der var kokken igjen ja……du bare MÅ inn for å kommentere ja.
          Legg fra deg den jævlade kjepphesten din og GÅ videre, den konstante gnaginga på det beinet er P A T E T I S K !!!

            1. Jeg bare gjør helt klart at jeg ikke har noen personlig preferanse overfor noen som helst i bloggverdenen. Det er derfor jeg kan uttale meg såpass tydelig. Jeg velger likevel selv hva jeg leser og kommenterer. Det er interessant å se hva slags tilbakemeldinger Kjerringtanker får av og til. Jo tettere man er inn mot kjernen av det som omtales, desto vanskeligere er det å se klart. Det er for øvrig naturlig. Derfor bør man ikke kaste seg på “korsfest, korsfest” før man har sett hva det egentlig er som skrives. Jeg har lest mange av bloggpostene til Kjerringtanker. Ikke alle. Jeg har ikke noen gang sett at hun har tråkket over. Hun har ikke vært like vellykket hver gang, men hvem er det? Hun kunne vært grundigere i research, men siden denne bloggen ikke først og fremst er et inntektsgivende arbeid, etter det jeg har forstått, blir det av og til kommentert med harelabb. Det kunne ikke falle meg inn å stille spørsmål ved hensikten til noen som helst bloggers preferanser av tematikk. Ordet er fritt.

        1. Ser eg har fått slettet kommentar – spørsmålet mitt blei vel av det vanskelige salget og du var sinnsykt kjapp med å slette,det må eg si eg har forståelse for det,👍🏻
          Sånn er det når man briljerer på “satire”,men ikke kan svare for seg 😊
          Det neste blir vel spamsperre på meg…og det sier jo sitt i så fall.
          Hilsen synskepeggy.

          1. Spørsmålene er ikke vanskelige å svare på. Jeg blir bare lei av å svare på de samme spørsmålene gang .
            Når du så får svar virker det som om du ikke leser dem, men messer de samme spørsmålene og de samme kommentarene på nytt og på nytt
            Så du har helt rett.
            Det neste er at du blir blokkert som spam. Du får en sjanse til.
            kommenter gjerne det innlegget handler om
            Dette handlet ikke om det du kommenterer.

    15. Mye jeg har gått glipp av her siste par ukene ser jeg😳Wow, her har det tatt av..
      Men er d bare meg som sitter med førlelsen av at synske peggy er i nær relasjon til kokken? Har mye jeg skal lese her, kommer nok til å ta noen timer😄
      God helg😊

    16. Og kokken, nå er d hakk i plata..får assosiasjoner til en usmakelig ex mange år tilbake i tid. Som jabbla og næga om de samme tinga om og om igjen og aldri ga seg på noe som helst🙈😝Dårlige vibber altså, tipper flere har kjent på den🙈😔🤯Hadde blitt utslitt av deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg