Badet vårt.

I går når Stine Skoli delte bilder av badet sitt i går lovet jeg dere bilder av badet vårt. Her kommer de.

Badet vårt er langt fra drømmebadet til Stine. Ja, egentlig har badet vært mer et mareritt enn en drøm.

Det hele begynte få dager etter at vi hadde overtatt Drømmehuset.  Vi var stolte og glade, men samtidig litt usikre på hvor stram økonomien kom til å bli i de neste månedene. Vi hadde ennå ikke fått solgt huset i skogen,  og til vi hadde fått det var gjelden større enn jeg likte å tenke på.

Men taksten sa at huset var i bra stand, det eneste var at kjøkkenet var modent for rehabilitering. Kjøkkeninnredningen i lakkert furu fra 80-tallet var mindre pen. Så vi hadde bestemt oss for å investere i nytt kjøkken når vi fikk solgt huset i skogen.

Badet hadde og furuinnredning og lakkerte furuvegger på deler av rommet. I våtsonen var det plater med våtromstapet. Jeg hadde planer om å lakkere både innredning og vegger med båtlakk i teakfarge, ha detaljer i messing og lage en slags maritimstil ala cruiseskip. Vi ville og få vekk våtromstapeten, kle våtsonen med baderomsplater og sette inn et dusjkabinett.  Det ville være bedre enn å dusje  rett på en våtromstapet.

Gamle Gubben Grå drev og rev våtromstapet mens jeg viste ei venninne rundt i Drømmehuset. Plutselug hørte vi grusom banning fra  badet.

Jeg reagerte ikke så mye på det. Det er liksom ikke uvanlig at det kommer ei lekse eller tre når Gamle Gubben Grå driver med slik type arbeid. Men da han ropte på meg med angst i stemmen måtte jo venninna mi og jeg ta en titt inn på badet.

Og det var da jeg tittet inn på badet at marerittet begynte. For i dusjhjørne hvor det i taksten sto svart på hvitt at det var målt og ikke funnet tegn på fukt hadde Gamle Gubben Grå nå avdekket at platene bak baderomstapetet bar preg ikke bare av fukt men av direkte råte.

For å gjøre en lang historie kort når ny takstmann kom den påfølgende dagen var fukt- og råteskadene på badet så omfattende at det mest fornuftige var å totalrenovere badet. Vi måtte skifte gulv, vegger i dusj-hjørnet ja til og med all isolasjon og deler av stenderverket i ytterveggen. Vi måtte ta opp tilleggslån og nå 14 år senere har vi fremdeles samme furuinnredninga på kjøkkenet. Vi har riktignok malt den ett par ganger.

Vel. Vi måtte ha bad. Skoleferien var over om en måned og da skulle ungene begynne på skole her i byen.

Å få tak i rørlegger som kunne totalrenovere et bad kjapt å effektivt viste seg å ikke være så enkelt som vi trodde. Det første stedet vi spurte kunne ta jobben i november. Dette var i juli.

Så da var det å gå fra rørleggerfirma til rørleggerfirma for å høre hvor raskt de kunne starte. Og til slutt endte vi opp med noen som kunne starte i august.

Det var feil nummer to. Vi burde ikke undersøkt hvem som kunne starte først. Vi skulle ha undersøkt hvem som kunne sluttstille et bad raskest.

For riktignok startet dette firmaet som er et av de mest anerkjente i byen vår til avtalt tid. Det kom håndverkere som rev hele badet, men så ble det stille. Ja, jeg så ikke en hånsverker på flere uker. Ikke hørte vi noe fra dem heller.

Jeg hadde i utgangspunktet overlatt hele badeprosjektet til Gamle Gubben Grå. Han fikk frie tøyler der inne. Jeg hadde drømt om teak-badet mitt og var tom for ideer. Men da august hadde blitt september og igjen oktober uten at det skjedde noe ble jeg sint og ringte rørleggerfirmaet. Det ble ikke en koseig telefonsamtale. Jeg ble møtt med så mye arroganse og besservisshet at det klikket litt for Kjerringa. For å si det slik, i løpet av samtalen ble jeg erklært for den sinteste kjerringa denne rørleggeren noensinne hadde møtt på.

Vel ting tok tid – og penger. Og først den 30. November sto badet ferdig. Spent lukket jeg meg inn på badet. Jeg hadde overlatt alt utenom baderomsplatene til Gamle Gubben Grå. Jeg hadde bevisst ikke ville vite detaljer eller se bilder. Dette rommet skulle han ha kontrollen på.

Jeg ble fornøyd. Litt mer kjedelig og vanlig enn det jeg ville gått for, men det var som forventet. Gubben besto oppgaven! Men noe av det første jeg la merke til var at talisman over døra hadde en glippe i høyre hjørne. Litt senere fant jeg og ut at rørleggerfirma hadde glemt å lukke igjen vinduet bak steamdusjen og at steamdusjen var montert feil slik at boblene i boblebadekaret ikke boblet. Høst ble vinter og vinter ble vår før alt var i orden

Jeg er fornøyd med badet, men det var så mye frustrasjon rundt det rommet at jeg fremdeles kjenner jeg blir sint. 100.000 kostet det oss, og nei vi fikk ikke noe igjen fra tidligere eier eller forsikring

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg