Svar på stor Q&A, pupper, barn, kjøtt og politikk

Sophie Elise er tilbake på toppen av blogglista. Hun har stor spørsmålsrunde så dere kjenner meg. Jeg åner bare spørsmålene og skriver mine svar.

Hvor tror du karrieren din er om 8 år? Er du like relevant eller føler du det tar slutt snart? 
Om 8 år er jeg 61 år.  Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg tror jeg fremdeles er turnusradiograf og tillitsvalgt.  Det har vært målet mitt og arbeide til jeg blir 67.  De siste årene har jeg tenkt at det får holde om jeg henger med til jeg blir 62.  Nå har jeg vært langtidssykemeldt to år på rad. Vært ute av turnus i halvannet år.  Så selv om jeg ønsker og håper, tror jeg ikke at jeg er turnusradiograf om 8 år.  Men jeg håper jeg fremdeles er i arbeid.
Om jeg er tillitsvalgt avhenger av arbeidssituasjonen min.  Jeg har ikke lyst til å gi meg. Jeg brenner fremdeles for vervet, men kanskje er det snart på tide å slippe nye krefter til.?  Vi får se.
Politisk engasjert er jeg nok fremdeles om 8 år, og jeg håper det er en plass til meg på Rødt sin liste ved kommunevalget også i 2027.  Gjerne en plass på lista til Rødt Viken og.
Om jeg fremdeles blogger? Aner ikke. Men jeg tror bloggverden er ganske forandret om 8 år, og at kanskje ikke topplista domineres av mennesker i 20 årene helt uten livserfaring.

Føler du at du får mange blikk når du f.eks bader ved bassenget i syden?  
Nå har jeg badet i et basseng i “syden” ved tre anledninger. Vi badet en del  i hotellene i Kairo og Aswan da vi var på rundreise i Egypt for 10 år siden.  Der hadde Svoger og jeg nesten bassengene for oss selv nesten hele tiden. Ikke mange blikk Svoger er en høflig fyr.
Jeg badet og i et basseng på toppen av hotellet et par timer i et hotell i Roma for en del år siden.  Der var det vel og omtrent bare familien til stede. Vi hadde sittet en stund på flyet, det var mange og 30 grader. Vi var mer opptatt av å bade og kjøle oss ned enn å glo på hverandre.
Jeg badet og da vi var i Vence i Frankrike for to år siden. Vi hadde leid hus med basseng. Jeg skal ikke legge under en stol at jeg underholdt familien en del når jeg skulle forsøke å komme meg opp igjen fra bassenget. Det var ingen stige, og jeg måtte heise meg opp etter armene og så komme meg fra liggende, sittendestilling opp i stående stilling. Ikke noe vakkert syn.
Når jeg bader i gjørma har det, håper jeg, bare vært Gamle Gubben Grå som har vært publikum – og bildene hans deler jeg jo her på bloggen….

Har du tatt silikon igjen? Puppene dine ser sykt bra ut!
Nei, jeg har aldri tatt silikon i noen som helst kroppsdel. Og hvis du mener at hengepuppene mine ser sykt bra ut anbefaler jeg en tur til nærmeste optiker.

Vil du ha barn? 
Jeg har tre barn som er voksne nå og to barn som er døde.  Ingen planer om å få flere. Hallo Jeg er 53!!!!

Lar du barna dine spise kjøtt? 
Som sagt, barna mine er voksne mennesker. De spiser hva de selv måtte ønske.  Og ja, alle spiser kjøtt, heldigvis.  Her i huset er vi glade i god mat, enten det er grønnsaker, fisk eller kjøtt – for ikke å snakke om skalldyr. …eller skalldyr tror jeg to av barna mine ikke spiser.

Hva er det sterkeste sitatet du vet om?

Det er i motbakke det går oppover

Hvilken musikk/artist vil du helst ikke innrømme at du hører på, hvorfor? 
Jeg hører på utrolig mye musikk mange ville synes det er flaut å høre på.  Jeg er liksom ikke den som tilbyr folk å sette på spillelista mi på fest. Der er det alt fra internasjonalen via salmer til klassisk musikk. Og så Åge da…. Åge Aleksandersen Ingen over, ingen ved siden.
Men på spørsmål kan jeg innrømme og stå ved at jeg hører på alt jeg hører på.

Hva er dine favorittserier?
Jeg ser utrolig lite på serier eller TV generelt.

Kan du gi tips til meg som er meget sjalu, hvordan endre tankemønster? 
Nei.  Det kan jeg ikke.
Jeg tror ikke det finnes noen enkel måte å kurrere sjalusi på.
Jeg er heller ikke så veldig plaget av sjalusi.  Hvis Gamle Gubben Grå skulle ønske å innlede et forhold til en annen kvinne, ville jeg vel ikke kunne nekte han det.  Jeg vil jo ikke binde han fast. Jeg må bare være så fantastisk at han ønsker å være sammen med meg. Vil han ikke det, så synd for han.
Når det gjelder materielle goder er jeg ikke så opptatt av hva andre har. Jeg har en stil jeg liker – og når det gjelder interiør ser den til tider ganskeeksklusiv eller glamorøs ut.  Men jeg skaper min stil av brukt- og loppis-funn.  Og masse maling.
Jeg skal innrømme at for fire år siden, når Storesøster seila inn på fast plass i kommunestyretog ikke jeg følte jeg et snev av sjalusi.  Jeg unte henne plassen – men skulle så gjerne hatt plass selv og.

Synes du det er greit som et forbilde å fremme sitt politiske ståsted? 
Ja!!!!  Hvis man ikke kan fremme hva man mener, hva slags forbilde er man da? Politikk er jo så mangt.  Det å operere inn og ut silikon, være for eller i  ot skjønnhetsindustrien er jo og politikk.
Det å spise eller ikke spise kjøtt er jo og et standpunkt som på mange måter er politisk fundert. Politikk er jo noe med holdninger og prioriteringer i livet. Selvsagt bør en influenser  fremmer sitt ståsted. Man kan gjøre det uten å drive partipolitikk. Man behøver ikke si hvilket parti man stemmer. Men å fremme politisk ståsted i aktuelle saker, ja det bør et forbilde kunne gjøre.

Tror du at det alltid vil være en kjærlighet man aldri kommer seg over? 
Jeg tror ikke det alltid er en kjærlighet man ikke kommer over.  Mange møter jo den store kjærligheten og forblir sammen med han eller hun  resten av livet.
Men jeg tror mange av oss har en i vår fortid som har en spesiell plass og som vi på en eller annen måte “aldri kommer helt over” Jeg og.
Da er det ikke sikkert den personen hadde vært så enestående hvis dere fremdeles hadde vært sammen. Kanskje er det bare drømmen om noe som kunne ha vært – uten at man har fasitsvaret på hvordan det hadde blitt.

Hvilke grep tar du for å bedre egen selvtillit? 
Nå har jeg rimelig god selvtillit, og hadde den blitt bedre nå hadde jeg fort blitt litt vel selvtilfreds….
Men det har ikke alltid vært slik. Jeg er hun som virkelig ble mobbet og hundset på barne- og ungdomsskolen.  Jeg var lite eller snarere ingen ting verdt i andres og egne øyne.  “Venneløs, pengeløs ikke særlig pen”
Jeg var heldig.  Jeg hadde gode venner som var glad i meg for den jeg var.
Jeg var heldig. Jeg hadde familie som lot meg være den jeg var.
Jeg bestemte meg da jeg flyttet fra Ringerike i ung alder, at jeg ikke skulle forsøke å være noen andre enn den jeg var. Kunne ikke folk akseptere meg slik jeg var, så var det deres problem.  Jeg hadde lenge nok strebet p bli som “alle andre” uten å klare det – og uten at det hjalp.
,I Oslo i studietida kom jeg i et miljø med utrolig mange unike mennesker. Vi var en klasse på 14. Vi pleide å si at i klassen vår var det 13 forskjellige mennesker med 13 forskjellige meninger – og ei med 13 meninger som alltid var enig med sistnevnte taler.  Det gjorde meg utrolig godt å komme i et slikt miljø. Jeg ble trygg på hvem jeg var.
Samtidig ble jeg kjærest med min beste venn. Vi mente da at vi var tvillingsjeler.  Og selv i dag tretti år etter at det ble slutt er det et eget bånd mellom oss når vi treffer på hverandre.
Når det forholdet tok slutt. traff jeg Gamle Gubben Grå.  Og Gamle Gubben Grå han tilbad meg – og jeg han.  En så utrolig sterk forelskelse en besettelse. Selvsagt gjør det noe med selvtilliten at noen elsker deg så høyt.

Fundamentet ble lagt de årene i Oslo.  Jeg ble voksen.  Etterpå har jeg bygget på det fundamentet. Jeg satte meg et mål vinteren 1995.  Jeg skulle en gang tørre å ta ordet i en stor forsamling Det var snakk om en møtesal med rundt 50 deltakere.  Jeg var knall rød og stotret veldig og følte at jeg sa noe utrolig dumt første gangen jeg rakk opp hånden og kom med en kommenter. Men jeg var stolt og, for jeg hadde tort. (Tror ingen andre synes det var så dumt det det jeg sa)  Nå tror jeg at jeg kunne entre hvilken talerstol som helst. Med sommerfugler i magen og noen ganger et godt stykke utenfor komfortsonen  Men jeg vet at jeg hadde klart det

Man må bare våge å ha troen på seg selv. Så enkelt og så vanskelig.

 

3 kommentarer
    1. Ja. Det har skjedd en forandring. Om jeg er tøff eller ikke er ikke det viktige. Jeg lever det livet JEG ønsker. Jeg er meg selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg