Svarer på spørsmål

I går hadde jeg et innlegg hvor jeg ba dere komme med Spørsmål til meg….Og hvis jeg ber om spørsmål er det jo høflig å komme med svarene, synes dere ikke? Så her kommer svarene, og det må jeg bare si; Dere har kommet med mange gode spørsmål som jeg har gledet meg til å svare på.

Jeg vet at du liker å lese. Hvilke sjangre liker du best? Noen bøker som har fenget deg

Jeg liker god satire, og jeg liker samfunnskritiske bøker. Jeg leste Et hemmelig liv i jula. En fortelling fra den Spanske borgerkrigen og andre verdenskrig om en nordmann og hans spennende liv. Den boka likte jeg godt. Historikeren av Elizabeth Kostova er den beste boka jeg noensinne har lest. Den er tykk, litt tung å komme inn i men etter de første 70 sidene går det lekende lett.

Når du skal pynte deg? Hva liker du best å ha på deg av klær og sminke – for å føle deg mest mulig vel!

Jeg elsker å ha på meg kjole, og det er så og si alltid kjole når jeg skal pynte meg. Side kjoler med litt vidde i skjørtet.

Er ikke så opptatt av sminke. Men litt farge i kinna og litt mascara gjør seg.

Hvis du kunne valgt en person som du kunne bedt til middag, også med Gamle Gubben Grå da, hvem hadde det vært? Og hva ville du tatt opp med han/hun?

Interessant spørsmål. Her må jeg faktisk tenke litt. Først tenkte jeg på at Bent Høie måtte være en interessant fyr å snakke med. Det er jo et par, tre ting jeg kunne hatt lyst til å diskutere med han.  Men så tenkte jeg at et langt mer trivelig måltid ville det blitt hvis jeg inviterte noen jeg så opp til. Noen som kunne inspirere meg.  Kan jeg få be to? I så fall ville jeg bedt Gerd Liv Valla og Kari Breirem.

Gerd Liv Valla var Norges mektigste kvinne før Yssen felte henne ved hjelp av skittent spill. Hvem som var våpendragerne til Yssen er mer diffust. Men det kunne vært litt interessant å høre hennes betraktninger om det.  Valla er en av mine store forbilder.

Kari Breirem har jeg hatt gleden av å møte ved flere anledninger. Hun er varsleren som på mange måter var den som felte Tore Tønne.  Det kostet henne mye å varsle om kritikkverdige forhold, men hun sto støtt i det og har siden brukt mye av sitt advokatliv til å sloss for varslere og mot trakassering i arbeidslivet.

Jeg tror det kunne blitt et interessant måltid med en god samtale om et viktig tema.

Liker du å reise på ferie til utlandet? Hva er i såfall din favoritt destinasjon?

Jeg har ikke reist mye. Av rene ferieturer til utlandet utenfor Norden har jeg hatt 7 hvis jeg ikke har glemt noen.

En av turene var til landsbyen dere ser på bildet over, Pitigliano. Det er en liten Italiensk landsby. Vi leide et hus der for en del år siden. Stille, rolig Italiensk landsbyliv passet oss utrolig bra.  Den turen tar jeg gjerne igjen.

Den andre turen jeg vil trekke frem eren reise Gamle Gubben Grå og jeg tok sammen med to venner. Vi dro til Egypt. Hadde først et par dager i Kairo med besøk blant annet til pyramidene i Giza.  Så tok vi nattog (turisttog) til Aswan og besøkte tempelruiner der før det ble elvecruise på Nilen ned til Luxor med besøk i diverse templer på veien samt Kongenes Dal. Det var en sånn pakketur med norsktalende guide og tett program. Men du verden for en opplevelse!!! Jeg sugde inn så mye inntrykk, informasjon og opplevelser. Et eventyr!

Hva er din politiske fanesak?

Min politiske fanesak er helsepolitikk.

Hadde jeg klart å få vedtatt å legge ned de regionale helseforetakene og heller bruke dekmillionene helsekroner som brukes på ren administrasjon til noe mer pasientrettet hadde det vært et godt politisk arbeid.  Det er mange som arbeider hele ditt yrkesaktive liv i Norsk sykehusvesen uten noensinne å se en pasient.

Det å få vekk New Publisert Management tankegangen fra helsevesenet er og en viktig politisk sak. Det er ikke alt som kan måles i effektivitet og kroner og ører. Det er ikke sikkert at det mest effektive helsevesen er det helsevesenet dom tjener pasientens helse best.

Hva er du mest stolt av ved deg selv?

Den der er ikke lett.  Enhver setning som begynner med “Det jeg er mest stolt av med meg selv….” høres fort ut som selvskryt. Men jeg tror kanskje det jeg er mest fornøyd med er mine evner til å analysere en sak og konkretisere den i klare formuleringer.

Har du et forbilde i livet, i så fall hvem?

Jeg har jo alt nevnt Gerd Liv Valla.  Et annet viktig forbilde er nok mer ukjent. Han heter Einar Zwaig og er en lokal Rødt politiker som har lært meg utrolig mye og som er en god rådgiver og samtalepartner.

For litt siden skrev du at siden du hadde stabilisert deg der du ville på lista så skulle du gå bort fra “opplegget” ditt hvor du kommenterer innlegget til den som er nr 1 på blogg.no.. er dette noe du har tenkt å slutte med?

Jeg tror det jeg skrev er at jeg begynte å bli lei av å kommentere den bloggeren som har ligget på toppen omtrent konstant det siste halvannet året. Som du kanskje har lagt merke til kommenterer jeg de som ligger på de fem øverste plassene.

Slik jeg føler det nå er det mye mer givende for min del en kun å kommentere den samme bloggen hver dag.

Hvis du måtte velge en på topp 20 å være på en øde øy med, en å gå i krigen med og en du skulle overtatt livet til en uke.. hvem ville det vært?

Hvem som ligger på topp 20 varierer jo en del, men tar vi utgangspunkt i dagens liste.

Da tror jeg jeg ville havnet på en øde øy med Monica Vederhus. Det er ei interessant dame med en interessant historie.  Jec tror vi kunne hatt mange fine samtaler.

Jeg tror helt klart at den jeg ville gått i krigen med er Vibedille eller Mamma på hjul. Det er to tøffe damer som kan krige, og som ikke ville gitt seg. Kunne jeg få tatt med meg begge? Da tror jeg vi hadde vunnet krigen.

Hvem jeg ville overtatt livet til i en uke? Hm nå må jeg virkelig tenke. Nei, jeg tror livet mitt er mer givende enn livet til de fleste på toppen.

Da er spørsmålene besvart.

 

 

2 kommentarer
    1. Tusen takk, hørtes spennende ut de bøkene du har lest og at du besvarte spørsmålet mitt. Du må ha sånne runder med spørsmål av og til.
      Ønsker deg en strålende dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg