Tanker rundt julestress…

Hva tror dere var noe av det første jeg la merke til når jeg så på dette bildet fra jula i fjor? Jo at ved-hylla i peisen ikke var full, Ja, og så burde jeg tatt vekk de to bildene på veggen som ikke har julemotiv. Brudebilde og det som visstnok skal forestille en hund (?). Det nærmer seg jul, og jeg kjenner på stresset, alt som må på plass. Alt jeg må ordne, fikse og bli ferdig med før jula ringes inn klokka 16 på julaften. Eller egentlig før Svigermor og Svoger står i døra en par, timer før det.

Når jeg tenker på førjulstiden slik den har vært opp gjennom årene tenker jeg på meg løpende gjennom diverse kjøpesenter mens jeg leter etter gaver, perfekt pynt, surkål, og juleklær til både meg, ungene og Gamle Gubben Grå.
Jeg tenker på sene kvelds- og nattetimer hvor jeg stryker juleduker, endelig får nissene opp på peisen eller dekorerer teppet til å ha under juletreet. Jepp, brukte en natt til det for noen år siden. Tror det var natt til julaften. Var ferdig rundt klokka 04 og skulle være på jobb klokka 08.00. Gikk det og.   Ja, og så må vi ikke glemme en god del misslykka julebakst.

Jeg har vært så opptatt av å lage den perfekte jula at hele førjulstida har forsvunnet i stress.  Det er ikke for ingenting at ungene spøker med at det er valium i adventskalenderen de ga meg nå til advent. Julaften har jeg ofte vært så utslitt at alt  går på autopilot. Når skuldrene senker seg sånn en gang ut i romjula og jeg kan begynne å nyte jula, ja da er  andre ferdig med den og begynner å lempe ut juletre og plukke ned stjerner og nisser.

Jeg har forsøkt de siste årene å senke stressnivået, senke kravene til meg selv, og finne tilbake til kosen. For jul og juleforberedelser skal jo være kos og ikke stress. Jeg skal ikke hevde at jeg klarte det helt, men jeg var langt mindre stresset enn jeg har vært tidligere år. Jeg overdriver ikke når jeg sier at i ettertid synes jeg det er rart at jeg ikke stresset på meg hjerteinfarkt eller hjerneslag jula 2017. Dere kan lese om innspurten den gang i innlegget her.

At man stresser vekk mye av kosen er en ting, men stress er heller ikke sunt for helsa. Det med hjerteinfarkt eller hjerneslag jula 2017 var ikke spøk eller overdrivelse. Jeg møtte veggen hardt og brutalt i januar 2018.
Jeg var hos fastlegen nå for noen dager siden. vi snakket om stress og blodsukker. Eller han snakket da. Jeg lyttet mest. Han sa at jeg måtte ta vare på meg selv. bruke tid på meg selv. Jeg lo litt av det. Nå stresser jeg jo ikke. Jeg har jo nesten tom avtalebok.
Men det å ha tom avtalebok betyr jo ikke at man ikke stresser. Jeg har jo “fri” hele tiden. Det er ikke måte på hva jeg selv og andre da forventer at jeg har tid til. Kanskje mest meg selv.  Det da å huske på at det er en grunn til at jeg ikke er i full jobb. Det er nettopp at jeg skal bruke mer tid på meg selv, på restitusjon. På ting som gjør meg godt. Greit med en påminnelse om det i starten av julestria.

Vi tok en kaffekopp med Eldste Sønn i byen her om dagen. Da snakket vi jo selvsagt om jula og julefeiringa. Han spurte om å få låne kjøkkenet vårt en dag til å bake smultringer. Det er så overfølsom røykvarsler nede i omsorgsboligen der han bor. Klart han får lov til det! Jeg sa da at han jo pleier å være flinkere kakebaker enn meg. At han pleier å ha flere kakeslag enn meg.  Da sa han noe som jeg måtte tenke etter om virkelig stemte. Ikke i fjor. Da hadde dere masse kakeslag.  Vi hadde muligens det. Men jeg stresset ikke med kakebakst i fjor. Jeg koste meg med de kakene jeg lagde. Noen ble virkelig bra, sånn som de stjernene på bildet. Tror det var Datteren som bakte de og jeg bare pyntet de? Er litt usikker.  Noen ble sikkert mindre perfekte. Slik pleier det å være, og er vel og nærmest en juletradisjon.

Så kanskje blir det vel så perfekt jul med litt senkede skuldre og mer kos og kjærlighet i det jeg gjør. Jeg tar til meg tanken på det videre ut i desember. Stress mindre. Gjør det du gjør med god tid og senkede skuldre. Kanskje det går bra. kanskje blir både jula og førjulstida mer perfekt på den måten.

Bytte ut stress og  behov for valium med senkede skuldre og julekos i hele desember.
Bytte ut ildsprutende drage som kjefter og smeller og stresser alle rundt meg med en kjerring som nynner med til julesangene på radioen mens hun baker, pynter eller vasker. Føle mer på at jeg gjør ting fordi jeg har lyst og ikke fordi jeg må.

Jeg prøver så godt jeg kan. Kommer sikkert til å føle litt på stress, men i år skal jeg og kose meg med juleforberedelsene. For jul skal jo være kos. I år med nesten tom avtalebok bør jeg klare å få til det.

 

 

9 kommentarer
      1. Jeg prøver. Og det er jo jeg selv som setter standarden for hva jeg mener jeg må, så kanskje er det bare snakk om å senke egne krav. Finne ut hva som betyr noe.

    1. Det krever mye trening å klare å slutte å stresse med alt man må, bør og skal. Og en dash bevisstgjøring. Jeg tror du er på god vei til å klare det!
      Jeg så bare nisser og juletrivsel på det bildet øverst i dette innlegget, før du gjorde meg oppmerksom på de to bildene på veggen. Da hadde vi litt ulik fokus. 😉

      1. Jeg er nok blitt flinkere.
        Jeg har ikke adventsstake – ennå. Hadde ikke lys som passet. Fikk ikke panikkfølelse av den grunn.
        Ikke er stjernene oppe i vinduet heller. Likevel tror jeg blodtrykket holder seg lavt. Kan ikke tenke meg at naboene står og kommenterer det. Og hvis de så skulle gjøre, ja da sier vel det mer om de enn meg?

        1. Så godt for deg selv, og kanskje for de rundt også! Jeg har aldri hatt adventsstake. Utsetter juleforberedelser til nærmere jul, dvs. de jeg ikke dropper. Helsa har satt noen begrensninger. Da har jeg god tid med alt, liksom. Jeg tenker at du må være veldig fornøyd som klarer å kjøre eget løp og kose deg i nye, avstressede og roligere kjerringtanker. 😊

    2. Jobbe i det tempo du vil og når du vil og ønsker. Husk du jobber for deg selv og har ingen boss i nærheten..
      Litt lister og slikt er bra vettu, ikke alltid man får energi av og ikke gjøre noe og så gjøre masse. Skippertak…nei – det er ikke meg..

    3. Det er rart med stresset. Jeg jobber ikke lenger, men tro det eller ikke, jeg stresser med vanlige ting jeg burde gjøre og ukke fikk gjort.
      Jeg tenkte litt på å bake til jul. Men med strømprisene, har jeg lagt det til is. Jeg må finne oppskrifter som ikke trenger strøm:)
      Min mann sa at vi trenger ikke julebakst for ingen som spiser dem:)
      Men jeg tror vi ikke blir sulten i julen:) Butikkene bugner av mat:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg