Til trøst og ettertanke…..

I går brukte jeg dagen på kommunestyre.  Det var en lang, og til tider frustrerende dag.  Da jeg kom hjem i går kveld hadde jeg i grunn fått dosen min av selvsikre menn overbevist om egen fortreffelighet. Jeg setter meg med en tekopp og klikker meg inn på noen av de faste bloggene jeg følger.  Fin avslutning på en lang og slitsom dag, tenkte jeg.

Denne bloggen er en av de jeg må innom hver dag.  Til min forundring så jeg at både perlebrett og strikketøy var lagt vekk, og at fokuset i stedet var flyttet til å sitte på hendene sine og å dele ut kaktuser.
Etter et par raske klikk innom en blogg og et kommentarfelt til skrudde jeg av PCn og gikk om mulig enda mer sliten og frustrert og la meg. Jeg er ikke synsk, men jeg var overbevist om hvilken blogg som atter kom til å trone på bloggtoppen i dag, og som en følge av det hvilken blogg det kom til å forventes at jeg kommenterer i dag.

Når jeg står opp i dag ser jeg selvsagt at jeg har rett. Drit i at livsgnisten har sloknet i øynene til Mamma på hjul, Kokkejævel skal slutte å blogge – og vips har han over 27.500 sidevisninger og en ekstra tusenlapp eller to tikker inn på kontoen hans om en måneds tid eller to.
Selv om jeg har mer lyst til å skrive om livsgnist som slukner, kaktuser eller pulsklokker så er det Kokkejævel sitt siste innlegg som jeg velger å skrive om.  Jeg kan jo ikke skuffe mine faste lesere – og alle de som i går klikket seg gjennom mine gamle innlegg og kom med kritiske kommentarer om min person eller interiøret i Drømmehuset på innlegg som er postet for lenge, lenge siden.

Når jeg leste innlegget til Kokkejævel var min første innskytelse at Dette har jeg lest før….
Jeg skriver Mitt siste blogginnlegg inn i søkefeltet på bloggen til Kokkejævel, og får på det søket opp at ganske riktig, dette har denne bloggeren skrevet opp til flere ganger før.
26. april 2021,  6. august 2021, 9. september 2021, og altså i går, 10. mars 2022.

Jeg finner ikke det innlegget til Kokkejævel som jeg leter etter. Det som minner enda mer om det innlegget han skrev i går enn disse tre. Jeg tar et nytt søk, irriterer meg over alle de ekstra klikkene jeg gir fyren, men dett er viktig for meg. På søket slutte å blogge får jeg opp innlegg fra 18. desember 2019, 2. februar 2021, 22. februar 2021, Men fremdeles har jeg ikke funnet det innlegget jeg tenker på.  Det kan jo hende at det er jeg som husker feil.

Til dere som sitter der med tårevåte kinn over at Kokkejævel skal slutte å blogge.  Tørk tårene, og les innlegget hans en gang til. Hele innlegget. For det finnes håp. Kokkejævel blir ikke helt borte fra blogg.

Hva oppskriftene mine angår, så vil jeg fortsatt poste dem her inne på bloggen inntil jeg får min egen kulinariske nettside opp og stå. Det vil ta litt tid, for det er sykt mye arbeid, og  jeg har en god del andre baller (og babyer) i luften, men det kommer forhåpentligvis i løpet av året.

Han kommer altså til å poste oppskrifter (og sikkert litt lun småprat) i det minste ut året. Han blir ikke helt borte.

Han kommer til, selv om han ikke skulle poste noen nye innlegg holde seg på bloggtoppen en god stund, og følgelig ruller det inn litt penger hver dag en stund til. Hvor mye er jo opp til fansen. Bare å klikke seg inn på gamle innlegg, og kronene ruller inn. Hvis du klikker deg inn på de 6 linkene  jeg har delt i dette innlegget for eksempel gir det Kokkejævel litt penger, ikke mye. Hvis alle mine lesere klikker seg inn på alle disse linkene har han til mat på bordet i dag og, både til seg og resten av familien.
Så til deg som er redd for at han skal sulte når han “mister en årslønn” på grunn av “det giftige, og til dels direkte ondsinnede, klimaet inne på selve plattformen fra enkelte medbloggere.” fortsett å klikk deg inn på bloggen hans. Les nye og gamle innlegg gang på gang.  Bestill reinhjerter og kakepynt fra nettbutikken hans og følg han på Instagram. Du har fremdeles en gyllen mulighet til å bidra til denne familien oppe i Alta sitt innkomme.

Hva jeg føler rundt at Kokkejævel slutter å blogge? (Hvis han nå virkelig gjør det denne gangen) Egentlig fint lite. Jeg synes det er bra for blogg som plattform at vi nå kanskje får et større mangfold på toppen av lista. Mer variasjon. At det ikke er den samme bloggen som dominerer dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned, år etter år.  Det tror jeg vil gagne konseptet.

Når det er sagt har jeg stor beundring for det Kokkejævel har fått til.  Han kom seg opp og frem på bloggtoppen på den tiden rosabloggene fremdeles dominerte.  Han kom på vixen, brukte “kjendisstatusen” til å få gitt ut kokebok, starte nettbutikk og ny kokebok.  Den tredje kokeboka er vel under produksjon. Det er bare å ta av seg hatten og gi han honnør for godt utført arbeid. Det står respekt av det.

Om jeg føler et stikk av dårlig samvittighet? Kokkejævels hint om medbloggere som har en giftig tone blir av mange tolket som et hint til blant annet meg. Jeg ser ordene kjerring i både en- og flertall blir nevnt i kommentarfeltet hans relativt mange ganger. Overhode ikke.

Lykke til videre Asbjørn!

.

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Flott innlegg!
      Gleder meg over at du igjen kan skrive om toppen på lista 🙂
      Ellers enig i dine refleksjoner.
      Ha en god dag videre.

    2. Det har du helt rett i, kokken er en rå selger. Det er virkemidlene og de til dels kyniske clickbaits som benyttes, som i all hovedsak er blitt kritisert av “kjærringer” og andre. Refererer til en fallert boggdronning. : ” Det som gir klikk er når du treffer en nerve. Du treffer folks følelser – Gjør at de får tårer i øynene. Innlegg om barn, innlegg om sykdom og tragedier, det er det som treffer helt klart best, uttalte hun i et intervju i Romerike Blad for en tid tilbake.

        1. Ja det er sant, men et normalt menneske, en far eller mor, bruker ikke sine barn for å sole seg i glansen i sitt opphøyde glansbilde …det er rett og slett klikkhorereri , er min mening..

    3. Han har gjort det bra og det er beundringsverdig. Jeg tror han kommer til å lykkes i flere områder selv om han ikke blogger mer.
      Men ellers som du sier er det litt artig at andre bloggere slipper inn til toppen

    4. Han har vært på topp lenge…. blei jo nesten glad de dagene han ikke var der – nå vil det bli mer variert på toppen forhåpentligvis! Nå er det bare å heie fram alle andre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg