Ukemeny fra kjerringa…..

I innlegget Feire pinse skrev jeg, eller muligens mer truet, jeg med at jeg skulle begynne å skrive ukemenyer og publisere på blogg. I kommentarfeltet mitt ba folk på sine knær for at jeg skulle la den ideen fare. Denne kjerringa er lydhør for tilbakemeldinger fra leserne, så herved er det bestemt. Det kommer ingen ukemenyer på denne bloggen. Jeg får heller fortsette med mine skråblikk på dette og hint – og mest på de bloggene som har kommet over min blogg på bloggtopplista.
Jeg håper leserne mine tilgir en overskrift som bare er ment for å lure alle ukemeny-fantastene inn på bloggen og et arkivbilde av vinterens rakafiskmiddag for liksom å illustrere overskriften.

Men hvis jeg ikke skal skrive om mat, hva skal jeg skrive om da? Hva er det blogglesere trykker som gale på? Hvilke innlegg er det som de trykker til sitt bryst? Jeg trenger virkelig å vite det, for i dag er jeg helt nede på en 13. plass. Og selv om jeg har stigende antall sidevisninger er jeg langt fra fornøyd med mine 951. Hva skal til for å i det minste bikke 1.000? Jeg må lære av de som har fått det til. Så jeg klikker meg inn hos Allan.
Allan har 1174 sidevisninger. Han har altså slått meg med over 200 sidevisninger. Han kan jeg lære noen triks og knep av. Han vet sikkert hva leserne vil ha, han som en gang har planer om å bli bloggkonge.

Allan skriver om at det ikke er blåmandag i dag. Altså et langt, ordrikt innlegg for å opplyse allmuen om at det er fridag i dag.
Vet dere, jeg tror de leserne som pleier å lese denne bloggen er såpass opplyste at de har fått med seg at denne helga har en ekstra søndag. Og hvis de ikke har det; hvis de står og rister febrilsk i døra på jobben, Kiwi, polet eller hvor de nå vil inn en tidlig mandag morgen, ja da får de stå der og riste for meg. “Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag, er det mandag?” sang ungene da de gikk i barnehagen. Det er ikke først og fremst lesere som befinner seg på stadiet til barnehagebarn denne bloggen henvender seg til.

Doc & Dask har over 400 flere sidevisninger enn meg. Det siste innlegget der handler om været. At det blåser sur vind ute selv om vi er i slutten av mai. Ok, mulig litt mer av interesse enn hvilken dag det er. Jeg mener, været er ikke likt over hele landet. Så dette innlegget har i det minste en viss opplysningsverdi for de som ikke bor på Doc og Dask sine kanter av landet.
Mulig Dask og klarer å terge på seg noen med setningen.

Jada, det er kaldere nordover, men der skal det være kaldt der, det skal det ikke her

Jeg har litt sansen for bloggere som tør å provosere ørlite grann. Likevel sitter jeg litt forundret og tenker på at ville det virkelig bli det optimale blogginnlegg om jeg lagde et innlegg som opplyste hvilken dag det var og så kom med værmeldinga for området rundt Drømmehuset?  Er det slike selvfølgeligheter som skal til? Jeg klikker meg betenkt videre oppover bloggtoppen.

Nina Sprell levende har et innlegg hvor hun hyller datteren sin, og viser kostymene datteren har brukt på et arrangement. Det er hyggelig å lese om folk som er stolte av barna sine. Forståelig at denne bloggen har 500 flere sidevisninger enn min.
Likevel tror jeg ikke det er et eksempel til etterfølgelse for meg. Datteren min vil helst ikke være spesielt synlig på min blogg. Et helt innlegg om henne ville hun aldri ha godtatt.

Dødsbrannen som Rana Blad dysset ned. Er det for å hjelpe kommuen? spør Elin Weronika, og jeg skal innrømme glatt at denne overskriften fenger meg langt mer enn innlegg om ukemenyer, været og at det er blåmandag. Ja også mer enn lovprising av egne unger.
Det er litt vanskelig å få helt med seg detaljene i innlegget til Elin Weronika. Det er helt tydelig skrevet av et engasjert menneske som nesten er i affekt. For setningene er lange, ordene kommer litt hulter til bulter og det mangler vel både punktum og kommaer. Det er helt klart et innlegg skrevet av en person som er opprørt.
Jeg googler litt for å sette meg inn i saken. For ja, dette fenger.

3. mai var det en brann mest sannsynlig i en omsorgsleilighet. Den konklusjonen trekker jeg fordi brannen var begrenset, og slukket på forskriftsmessig måte av de ansatte på omsorgsboligen før brannvesenet kom til stede.  En beboer ble skadet i brannen, ble fraktet til sykehus, videre til brannskadeavdelingen på Haukeland i Bergen. Men døde et par uker senere av skadene hen pådro seg. Politiet har bedt om obduksjon, og undersøker nå hva som skjedde. Hvorfor det brøt ut brann.
Siden det var bemanning på stedet antar jeg at det er snakk om en omsorgsbolig med bemanning. Man har to typer (minst) omsorgsboliger. Det er omsorgsboliger uten fast bemanning, og omsorgsboliger med heldøgns bemanning.
I de omsorgsboligene som ikke har bemanning er det hjemmetjenesten som hjelper de beboerne som har behov for det akkurat slik det er hvis de fremdeles bor i eget hjem.
Alle opplysningene jeg til nå har om saken har jeg fra Rana blad, så jeg er litt usikker på hvorfor Elin Weronika mener avisen dysser ned saken.
Den blir nå politietterforsket, så da regner jeg med at alle fakta blir kjent.

Elin Weronika skriver om at det ikke er plass til store brannbiler til å slukke branner ved omsorgsboligen og enda verre ved sykehjemmet rett ved.
Omsorgsboligene det er snakk om er bygd i 2002. De var egentlig et borettslag for eldre og pleietrengende som klarer seg selv. Beboerne eide selv boligene sine og boligene var organisert som et borettslag hvor kommunen eide en del av leilighetene. Siden bygget er såpass “nytt” regner jeg med at det er bygd i tråd med gjeldende regelverk for brann og redning.

Så var det til det siste punktet Elin Weronika tar opp. Bemanning.
Jeg finner at det har vært heldøgnsbemanning der allerede i 2014. Da var det også en brann i omsorgsboligene. Den gang gikk det bra med alle beboerne.
I reportasjen om brannen i 2014 står det at det til alt hell var to ansatte til stede. Kveldsvakta hadde ikke gått hjem ennå, men satt og snakket med nattevakta da brannen brøt ut.
Jeg klarer ikke å finne noe vedtak om at bemanningen skal reduseres. Det betyr ikke at Elin Weronika ikke har rett når hun hevder det. Mer min manglende evne til å gi Rana Kommunes søkemotor et stikkord som gjør at den lett gir meg det jeg søker etter.
Jeg tipper Elin Weronika har rett i sin påstand. Det å gå fra aktiv nattevakt til at de ansatte kan tilkalle hjemmetjenesten ved behov vil jeg tro utgjør en besparelse for kommunen på i størrelsesorden en million. (Jeg tok timelønn pluss kvelds/natttillegg og ganget med antall nattarbeidstimer i året).
Om tilbudet blir like bra for beboerne? Selvsagt ikke. Om tryggheten blir like god. Selvsagt ikke. Og da tenker jeg ikke kun på brann.
Så Elin Weronika har rett i sin bekymring for at beboerne i omsorgsboligen skal miste nattevakta si.
Og hvis det er tilfelle synes jeg det er litt rart at Rana Blad ikke har hatt et oppslag om det….

Nei la oss snakke om noe mer interessant enn kommunale sparekniver og omsorgsboliger med  redusert omsorg. Jeg mener selvsagt bemanning. La oss snakke om mat.
Dette er jo en blogg, og da er mat utrolig viktig.
Vi skal ha pizza med fenalår til middag i dag – og nei. Jeg har ikke tenkt å fortelle hva vi skal ha til middag i morgen. Dette er ikke et ukemeny-innlegg. Dere må nok smøre dere med tålmodighet til i morgen før dere får greie på hva denne kjerringa spiser da.

Avstand gjør at en noen ganger ser klarere. Det tror jeg Monica har forstått. Hun skriver om at kanskje når man ikke har det bra i den boligen man bor så må man flytte. Innlysende for en som ser ting utenfra, men ikke så innlysende for den som står midt oppe i det. Det er jo mye som binder en til et hjem.
Jeg ønsker lykke til samme hva Monica velger å gjøre. Jeg ser boligprisene ikke er så avskrekkende i Måløy. Du kan få en ok enebolig til under 2 mill, selv om den da kanskje trenger litt pleie og oppussing.

Så hopper vi raskt til blogger med over 3.000 sidevisninger.
Den første er Vivian hun skriver om hagen som endrer form, Sånn skjønner jeg at trekker lesere, og jeg gleder meg til vi får opp drivhuset. Da får nok jeg og flere tusen lesere, tror dere ikke?

Over 3.000 sidevisninger får Vibbedille og de styggeste sokkene  jeg har sett på lenge.
Er det virkelig slike sokker som fenger og begeistrer folket? Rister oppgitt på hodet.

Hoderistningen fortsetter bare med økt styrke. For på andre plass ligger Stina og hennes eldgamle innlegg om hvordan hun feiret 17. mai! Jeg forstår ikke at en ganske normal feiring av nasjonaldagen skal sanke 10.000 sidevisninger snart 14 dager etter at siste Hurra!, men nå følger jeg ikke Stina på Insta, face, eller andre some.

Ikke noe slår mat.
Tom er som vanlig på topp, Milevis over alle oss andre. Med 13.000 sidevisninger er han også i dag i en klasse for seg. Hva han serverer? Jordbæris. Kan det finnes noe mer interessant enn det?

 

17 kommentarer
    1. Mat må vi ha. Hyggelig å dele oppskrifter.. Men hadde du bare begynt å skrive om mat så hadde du fått en leser mindre.
      Og jeg må lese blogger som er lette å lese. Med punktum og opphold og avsnitt. Hvis ikke orker jeg ikke. Mister tråden.

          1. Det har du rett i.
            jeg vet jo at hun linker til gamle blogginnlegg på diverse plattformer. Men ærlig talt skjønner jeg ikke hva som er så spennende med det meste av hva dama skriver.

    2. Alle er opptatt av mat, men må ha ulike temaer synes jeg. Jeg følger ikke alle toppbloggere, så det er godt med oppdatering hos deg:)
      Hva som fanger lesere? Jeg skjønner ingenting heller:)

    3. Jeg synes det er morsomt å lese dine innlegg om analyse av andre bloggere 🙂 Ellers er det ikke alltid at jeg er innom matbloggene. Men når jeg scroller gjennom det som er lagt ut er det gjerne overskriftene som fenger meg først. Og så har jeg de faste bloggerne jeg er innom da. Gjerne de som legger igjen en kommentar hos meg. Lag deg en fin kveld 🙂

      1. Takk for hyggelig kommentar.
        Jeg har og mine faste blogger som jeg følger. Og så er det noen jeg er innom nå og da. Og noen når overskriften eller bildet fenger.

    4. Jeg koser meg med bloggen din.Fortsett du.Jeg får meg ofte en god latter,spesielt «følgetongen»om GGG,og drivhuset!Litt politikk,erogså lærerikt,hagegreier!Og gjerne litt matstoff!Og dine hverdagslige ting!Stort sett er det deg og Viviann,jeg følger!

    5. Der lurte du meg…:)
      Jeg synes fremdeles du skal ansette gubben til å lage ukemenyer på bloggen din så kan du stelle med alt det andre…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg