Feire pinse.

Før jeg så mye får startet med søndagsfrokosten kommer Allan og skriver om hamburgere. Store, saftige hamburgere. Han legger med bilder og. Så tennene virkelig løper i vann. Jeg er utrolig glad i hamburgere, så gjett hva jeg fikk lyst på nå? Godt butikkene er stengt i dag. Ikke gidder jeg sette meg i bilen og dure ned til Mi eller Cirkle K, de nærmeste burgersjappene heller. Gamle Gubben Grå varmer rundstykker. Jeg har ei tube med kaviar. Det får holde.

Ikke blir det burgere til middag heller. Vi skal ha fiskepinner. Hjemmelagde fiskepinner med hjemmelaget potetstappe. Det er Gamle Gubben Grå som har den jobben og.

Hva jeg skal bruke dagen til siden Gamle Gubben Grå skal stå for både frokost og middag? Minst mulig, selvsagt. Det er rød dag på kalenderen. Litt står det dog på lista mi. Jeg har noen potter med praktspragler som ikke tålte overgangen fra inneplante til uteplante. De pottene må tømmes og ordnes med. Jeg har noen blomsterbed som skal lukes. Kjøkkenhagen trenger litt vann. Kanskje tømme kompostbøttene hvis jeg får ånden over meg. Ja, og så er det jeg som har ansvaret for oppvasken og en del andre sånne rutineprega ting. Så jeg kommer nok ikke bare til å sitte på stas.

Det er 1. Pinsedag. Det er lov å sitte på stas.
Mens Stina fremdeles er opptatt av feiring av nasjonaldagen for snart to uker siden sitter jeg og tenker på hvordan feirer man egentlig pinse?
Før jul dynger handelsstanden oss ned med sine fristende brosjyrer med julepynt og påskepynt. Men hvordan pynter man egentlig til pinse?
Jeg tenkte på det i går. Jeg tok vek lysene i rødt, hvitt og blått fra brettet på salongbordet, men hva skulle jeg erstatte de med? Hva er liksom pinsens symbol? Jeg tenkte på en bukett pinseliljer, men det har jeg ikke i hagen.

Jeg vet jo at man feirer pinse 50 dager etter påske for å minnes at Den Hellige Ånd kom til disiplene og lot dem snakke på andre språk og oppfatte fremmede språk som sitt eget. Slik kunne alle folkeslag forstå budskapet om Jesus.
Den Hellige Ånd symboliseres ofte med en hvit due mener jeg å ha hørt, så jeg hentet ned de hvite porselensfuglene mine og satte på brettet sammen med et hvitt kubbelys. Litt usikker på om alle fuglene egentlig er duer. De minner mer om spurver. Men det var det beste jeg fant på.

Jeg forsøker å lese meg litt opp. Jeg ser at det er riktig å servere fisk i pinsen og tenker at da er det jo helt i tråd med regelen å spise fiskepinner i dag. Pizzaen i går og fenalåret jeg har tenkt å spise i morgen snakker vi ikke så høyt om.
Jeg ser og at noen steder var det vanlig med pinse-bål, men jeg tror ikke jeg skal tenne bål akkurat i dag. Får vente en måneds tid til det blir St. Hans.
Det finnes og noen værmerker i forbindelse med pinsen. Men de varierer litt fra forskjellige steder i landet. Jeg finner ingen fra mitt område, så jeg vet ikke om den kalde snoen jeg kjenner fra den åpne terrassedøra varsler en varm eller en kald sommer.

Kanskje burde jeg gå i kirken for å få den rette feiringen av pinse. Jeg sjekker lokalavisa. Det er Høytidsgudstjeneste både i Hønefoss kirke og Ullerål. Jeg ser og at det er Friluftsgudstjeneste i morgen for hele prostiet på Hovinsetra, en idyllisk plass ved et skogstjern inne i Holleia.
Skogstjernet frister mer enn kirkebygget. Vi får se hva morgendagen bringer.

Egentlig er pinsens budskap forståelse. Apostlene snakket på alle verdens språk, slik at alle mennesker fikk budskapet forkynt på sitt eget språk.
Kanskje er det et budskap vi kan ta med oss videre. Bruke denne dagen på å bedre forståelsen for andre mennesker.
Ikke bare en økt forståelse fra mennesker fra andre land og med andre språk og kulturer, men og mennesker fra andre “kulturer” i vårt eget samfunn.
Forstå at den slitne rusmisbrukeren som kommer subbende nedover fortauet også er et menneske som deg og meg.
Glede deg med de to unge mennene som går hånd i hånd og så åpent viser sin kjærlighet  Se forelskelsen som lyser lang vei av paret som knapt klarer å ta øynene fra hverandre.
Smile til kvinnen med trillebagen som leter etter tomflasker i søppeldunken.
Jeg ble muligens litt dyp nå, men det må være lov på en 1. Pinsedag.

Siden vi er inne på det med forståelse vil jeg og nevne forståelse for andres økonomiske tenkemåte. Barnehagebarnet med parkdress fra Cubus koser seg like mye i sandkassa som barnet i dress fra Ver de Terre. (Kjenner at jeg må kjempe litt med min forståelse for at noen bruker 3.800 kroner på parkdress til en 2 åring. Jeg må skjerpe meg)
Man blir like mett om du velger First Price produkter  og plukker matvarer i billigkroken på matbutikken, og ja maten smaker og like bra. Selvsagt har råvarene noe å si for smaken av maten, men kokken og krydderet har enda mer å si. Det hjelper ikke med dyr kjøttdeig hvis den blir kremert lenge før den kommer i nærheten av tacoen.
Det samme med garn, slik Vibbedille skriver om. Genseren blir like fin og varm om garnet er kjøpt på Spar Kjøp eller Nille. Det er viktigere hva garnet er laget av enn hvor det er kjøpt. I går hadde Solliv et innlegg med bilder fra en garnbutikk i Gamlebyen Der så jeg et fantastisk garn til den nette sum av 375,- kr for ei hespe.  Skulle jeg ha strikket en god, lang genser slik jeg får lyst på med det garnet ville jeg måtte punge ut med over 2.000 kroner.
Før jeg bruker så mye penger på et prosjekt som fort kan havne opp som nok et ufullendt prosjekt ville jeg nok sjekke om det kunne finnes rimeligere alternativ.

For meg handler ikke det å velge billigere alternativer når det er mulig verken om å være gjerrig eller det å være fattig. Det handler i mine øyne om prioriteringer. Nå har jeg prioritert å få hjelp til å få gjort i stand plassen der drivhuset skal stå. Bruke penger på det i stedet for at Gamle Gubben Grå og jeg skal stå der med spaden. Det er helt klart en dyrere løsning, men for meg nå den riktige for å forhåpentligvis få opp drivhuset.  Da må jeg kanskje velge billige alternativer når det kommer til andre ting. Som innredning i det drivhuset.

Helt på toppen av bloggtoppen ligger, og nå sliter jeg med forståelsen igjen, en ukemeny!
Det er så jeg nesten, men kanskje bare nesten, får lyst til å komme med Kjerringas ukemeny. Ja bare for å prioritere å få noen flere sidevisninger på denne bloggen. Er det ukemenyer folk vil ha, er det ukemenyer folk bør få.

 

 

15 kommentarer
    1. Spennende med den middagen da, nok å gjøre når man har hage.
      Tenk når drivhuset er ferdig og alt du kan blogge om derfra..
      Takk for link, ja hvorfor kjøpe seg en genser til 200.- når man kan kjøpe garn til 1500 – 2000 og bruke 100 timer på prosjektet?

    2. Vil nå tro at drivhuset kommer opp og du blir å kose deg med å plante og dyrke fram. Er så mye glede i det man har sådd.
      Huff, det garnet var dyrt. Er man rik så tenker man ikke pris. Jeg har kjøpt mye garn, og de billigere er like bra.
      Nyt fridagen.

    3. forståelse, ja. det er noe folk trenger mye mer av. Det er alt for mye hat i verden. folk som ser ned på andre pga penger, fok som hater på kjærlighet og religion. helt kvalm. så ja, forståelse og respekt er noe veldig mange mangler desverre. Når det kommer til pinse så er det for meg helt ukjent. og jeg tror aldri jeg kommer til å bry meg så mye om akkurat den dagen desverre. 🙈 Men jeg skal feire Midsommar i Sverige i år da. sånn er det når dama er svensk. Hun var med på 17. mai og jeg kommer til Sverige for Midsommar. det er spennende å se hvordan andre land feirer diverse dager. men når det kommet til pinse så er det ikke mye respons fra meg. hehe. Men håper du koser deg masse. dette ble en veldig lang kommentar. 🤣

    4. Fisk til middag i pinsen helst, ja, som du skriver, og har lest deg til👍 Blir riktig her i dag, da. Skal ha laksemiddag, bare meg. Og jeg skal også luke i hagen. Riktig god helg🙋🏼‍♀️

    5. Å nei – dropp ukesmenyen, vær så snill! Orker ikke mer mat lissom……! Liker dine skråblikk på diverse…. 🙂 kanskje en ukesmeny med skråblikk da…. 🙂

    6. Så lenge man har hus og hage har man alltid noe å gjøre. Året rundt.😅🌸🌱
      Egentlig godt gjort at ingen har funnet på noe spesielt vi skal pynte med i Pinsen.🤔
      Det burde jo gi penger i kassa det.👌🏻
      Penger er ofte prioriteringer.
      Det er fint å spare penger på noe slik at man kan kjøpe noe annet.🤩👌🏻

      1. Mamma hadde en “pinseløper”. En løper med broderte pinseliljer. Men det er det eneste av pinse-pynt jeg kan huske å ha sett. Kanskje like greit at det ikke er noe kjøpepress rundt pinse, men litt rart at ingen har sett “markedet”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg