Varslet jeg et endringsforslag?

Dere husker sikkert at jeg var litt opptatt av Kloakk….for noen dager siden. Det var lokalavisa som hadde sendt meg noen spørsmål. Bakgrunnen var at prisen for levering av kloakk har steget enormt de siste årene.

Vi har bygd et kjempestort, nytt, fint og flott renseanlegg i kommunen, og noen må jo betale for det. Kommunen tok opp lån for å bygge, og renter og avdrag på dette lånet blir belastet forbrukerne i tillegg til driftsutgiftene. Såkalt “selvkost-prinsipp” . Når vi først måtte bygge nytt renseanlegg, og det måtte vi, bygde vi det så stort at det også har kapasitet til å ta i mot kloakken fra alle de innbyggerne som kanskje nesten helt sikkert kommer til å flytte hit når (hvis) Ringeriksbanen noen gang blir bygget.

Det er bare det at vi er litt usikre på hvem disse fremtidige innbyggerne er. Vi vet ikke hvor vi skal sende regningene for deres del av det nye flotte renseanlegget vi har bygd til dem. Så da må jo vi som bor her nå betale også deres del av kostnadene. Og slik blir det fort litt penger på den enkelte husstand på.

Noen kloke hoder fant og et eller sted på veien ut at det var lurest å ta den største summen på de som ikke var tilknyttet det kommunale avløpsnettet. Smart nok, for det har vært bråk i noen områder hvor man bygger ut avløpsnettet i disse dager og beboerne blir pålagt å knytte seg på anlegget. Mange av disse får nå en regning på mange titusener kroner for å få koblet seg på. Det å grave å legge rør til denne delen av kommunen koster jo penger, og det må jo noen betale….

Så har det vært litt avisskriverier om disse kostnadene for å få tømt septinktankene. En pensjonist var først ute. Han viste til en for han skyhøy regning og vurderte i avisen å få plommer doen og ta i bruk utedassen i uthuset.

En barnefamilie kastet seg på. De måtte tømme septiktanken flere ganger i året og kostnaden hadde firedoblet seg siden 2018. Nå vurderte de å flytte fra kommunen på grunn av de høye avgiftene.

Det var i anledning disse problemstillingene avisen ville ha et svar fra oss politikere. Og avisens tolkning av våre svar kom i dag.

Overskriften lovet ikke bra.

Politikerne innrømmer avgifts-tabbe: – Vi visste ikke hva vi gjorde

Litt engstelig skummer jeg meg gjennom teksten. Leser hva gruppelederne fra Arbeiderpartiet, Høyre,, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener samt han Fremskrittsparti-fyren som er leder av hovedutvalget for Miljø og Areal. Venstre kommer etter oss i teksten. MDG og SV har tydeligvis ikke besvart journalistens henvendelse.

Så konsentrerer jeg om hva journalisten skriver om Rødt og svaret jeg har sendt. For i slike tilfeller plukker journalisten ut sitater og meninger fra det vi svarer. Vi blir ikke sitert ordrett, og alt vi svarer blir heller ikke gjengitt.

Heller ikke Brit Helen W. Bøhler (Rødt) var klar over den store forskjellen mellom husstander med og uten tett tank.

Greit nok. Det innrømte jeg i svarene mine.

Det er ikke greit at en avgift blir fire ganger så dyr fra 2018 til 2021. Når man må betale en sum tilsvarende en månedslønn for en nyutdannet rafiograf bare for levering og håndtering av kloakk, sier det seg selv at det ikke bidrar til å friste familier i etableringsfasen til å bosette seg i kommunen, sier hun.

Bra. Jeg liker at det poenget kom frem. Vi ønsker å få barnefamilier og unge i etableringsfasen til å bosette seg her. Da kan vi ikke skremme de vekk med skyhøye avgifter.

 Historiene deres er en tankevekker. Det skal ikke være slik at folk vurderer å gjenåpne utedoen eller flytte fra kommunen fordi de ikke har råd til å gå på do, sier hun.

Fornøyd med det sitatet og. Journalisten har fått frem hovedbudskapet mitt. Men så fortsetter sitatet med noe jeg ikke helt kjenner igjen.

…og varsler endringsforslag som hun håper å få flertall for.

Det har jeg da ikke svart!??! Eller har jeg det? Det jeg svarte var:

….siden Rødt dessverre ikke har flertall i kommunestyret alene, må vi komme opp med et forslag vi kan få med oss flertallet i kommunestyre på.

Jeg ser jo ved ny gjennomlesning at det kan tolkes slik. Vel det er kommunestyremøte neste torsdag. Før det må jeg ha kommet opp med et forslag som kan få flertall – eller i det minste viser at vi i Rødt prøver.  Alltid noe å la tankene jobbe med.

 

 

10 kommentarer
    1. Det står slik, svart på hvitt. Man trenger ikke tolke en gang. Helt klart! Så her må det tenketank til for å bedre kloakkstanken. 😁

    2. Det skjedde her i bygda. Man måtte betale for å koble seg på. Kan tenke meg at prisen er langt høyere i dag enn for flere år siden. Kan ende med at folk flytter i fra en kommune som har skyhøye avgifter.

      1. Ja, kloakk og tilknytting er en stor kostnad for de som må koble seg til. Men her har det og blitt uforholdsmessig dyrt å tømme septiktankene til de som har privat anlegg

    3. Med slike kostnader bør kommunen subsidiere utgiftene slik at det blir levelig for alle å bo. Det er grenser for hvor mye vanlige folk kan klare å betale for disse tjenestene. Det er absolutt en faktor som avgjør om en kommune er attraktiv eller ikke. Selv hadde jeg ikke flyttet til kommunen. Levekostnadene er såvidt høye totalt sett at en slik faktor kan være avgjørende for om folk vil fortsette å bo i kommunen.
      Det er fint når politikere forstår folks økonomiske smertegrense. Det er viktig, og man legger merke til dem.

      1. Jeg mener at investeringen i nytt renseanlegg og infrastrukturen som må til, altså legging av rør tilde forskjellige bygdene eller boligområdene burde bli betalt av kommunen altså over skatteseddelen. Det folk allerede betaler i skatter.
        Så skulle avløpsavgiftene gjenspeile det det koster å drifte systemet. Det ville føles rettferdig i mitt hode.
        Men når kommunen ikke har penger til den investeringen så sender man regninga til innbyggerne.
        Det blir i mitt hode feil.

    4. Nettopp, det er driften som skal betales av abonnentene. Selvkostprinsippet. Det er ikke innbyggerene som skal finansiere entreprenørutgifter.

    5. NRK meldte i dag tidlig om at Ringeriksbanen skal inn i NTP 2022-2033, så da er det bare å håpe at de milliardene den skal koste hostes ut av ermet, slik at kloakkavgiftene går ned i Hønefoss???

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg