Vi kommer ikke til å åpne landet i sommer….

Gatene kommer til å ligge øde og folketomme også i sommer.  Utepils på uteservering og is på torget kommer vi til å kunne se langt etter. I det minste her på det sentrale Østlandet, Oslo og Viken.  Jeg vet det og regjeringen vet det.

Folkehelseinstituttet sa det allerede i januar. Hvis vi ikke lyktes med å isolere den britiske mutasjonen av viruset ville vi få store utfordringer. Nå et 80% av de smittede her smittet av den britiske mutasjonen i følge kommunelegen.

Man klarte altså ikke å isolere den britiske virusmutasjonen. I grunn ikke så overraskende. Mange bryter smitteverntiltakene. Man reiste til nærmeste kommune med åpent pol eller treningsstudio, fordi det å trene og det å ta et glass rødvin i helga er med på det man bare må.  Man feirer 60 års lag med 14 stykker, fort gjort å gå litt ut av tellinga. Statsråder må jo hjem til påske og i helgene…og alle oss andre som og gjør så godt vi kan men glemmer munnbind når vi skal kjøpe med oss en kaffekopp, går inn i en heis eller hopper på bussen fordi det regner.

Vi får nok roa den britiske mutasjonen etterhvert. Men 40.000 nordmenn må bare ta en aldri så liten ferie i påsken. Det holder i grunn om bare et par av de har med seg noen muterte virus i bagasjen så er det i gang igjen. Ikke den britiske mutasjonen denne gangen, men hva med den Sør-Afrikanske, den Brasilianske eller en vi ikke har hørt om ennå.

Skal vi komme gjennom pandemien må alle oppnå immunitet. Enten ved vaksine eller ved å gjennomgå sykdommen. Jeg tror det å gjennomgå sykdommen har flere bivirkninger enn vaksine, og langt høyere dødelighet. Lett valg.

Alle synes det er kjipt med stengte butikker og restauranter og kritiserer høylytt hvor sakte det går med vaksineringa.  Men når de får tilbud om vaksine nå i påsken takker de “Nei, du det passer ikke! Du forstår vi har tenkt oss på hytten. Men jeg har ledig på torsdag den 8. mellom henting i barnehagen og vinkveld på teams. Skal vi si 17.30?”

Det er ikke slik det fungerer! Skal man få til den logistikken som massevaksinering krever kan ikke den enkelte bytte time på grunn av  hytteturer og vinkvelder. Hvor vanskelig er det å forstå?

Folk dør, blir alvorlig syke. Helsevesenet står i fare for å kollapse. Folk mister jobben sin, bedrifter går konkurs. Men du, du kan ikke gjøre din del, møte opp å få et lite nålestikk fordi du skal på hytta???  Vi får ikke åpnet samfunnet igjen på den måten, har du overhode ikke noe ansvarsfølelse heller.

Vi får ikke åpnet landet vårt igjen til sommeren. Besteforeldre får ikke spise is med barnebarna på torget. Vi kan glemme både grillfester og utepils. De som arbeider på sykehusene kan kanskje glemme sommerferie og helgefri.  Alt fordi noen må på hytten i påsken eller en aldri så liten tur til utlandet.

Vi lar bedrifter gå konkurs og folk miste jobbene, livsverk hus og hjem fordi det er så kjipt å ikke kunne samle familie og venner til 60 års lag eller reise hjem til påske selv om en er voksen statsråd og nok ikke ville lide noen nød i statsråd boligen.

Vi lar folk dø fordi vi synes vi ser sånn passe teit ut med munnbind og mener huden ikke har godt av vasking og håndskrift.

Skjerp dere folkens! Hvis vi alle krummer nakken og går på, gjør det hver og en av oss kan for at vi alle skal komme gjennom denne pandemien så fort som overhode mulig, ja da kan vi kanskje, kanskje åpne landet i sommer slik vi alle ønsker. Dette er ikke tiden for å være egoist.

20 kommentarer
        1. Nei, vi er mange som mener det samme som deg. Men hva hjelper det når noen “bare må”? Covidiot er fortsatt det beste korona-nyordet jeg vet om.

    1. Vi er jo ikke vant til særlig motgang her i landet, og mange har tydeligvis bestemt seg for at nå har pandemien vart lenge nok. Det er ikke slik det er, nei!
      Jeg skulle ønske meg mer informasjon om hvordan disse mutantene er mer smittsomme. Det har jeg ikke lest noe sted. Fortsatt er det sånn at når jeg går tur går jeg en lang omvei utenom når jeg møter noen. På butikken føler jeg meg kanskje falsk trygg, fordi jeg har munnbind på? Spriter hender før jeg går inn, og vasker dem med en gang jeg kommer inn døra hjemme.
      Ja, jeg er lei! Jeg holdt på å fly på en mann som sto ved postkassa si her en dag. Jeg bare fikk ideen. Fredsommelig meg tenkte på å slå ham rett ned. Ikke bra!
      Men fortsatt tar jeg en dag om gangen, fordi jeg ikke kan annet. Og koste meg med Kahoot med barnebarna, gjennom facetime og mobil. Tenåringsjentene tenkte på mormor..❤️
      Det gjelder å se de gode øyeblikkene nå. Jeg har litt trua på sensommeren. Det skal jo vaksineres, alt som kan krype og gå over 18 år før juli er omme. Så da har jeg trua. Jeg tenker ikke så mye på hva som kan hende av saker og ting vi ikke vet noe om enda.
      Godt mot!

      1. Jeg er enig. Hvordan smitter de mutante virusene mer er et godt spørsmål.
        Jeg har fremdeles til gode å føle trang til å fly på ukjente mennesker. Men mulig trangen hadde dukket opp hvis jeg traff på Helseministeren. Stakkaren gjør vel så godt han kan, men i letingen på en syndebukk dukker liksom han helt uforskyldt opp i tankegangen.

    2. Jeg vil ikke tenke så håpløst! Jeg har tro på at vaksineringen kan ordne en viss åpenhet igjen…
      Og gleder meg til ferien. Reise skal jeg, men ikke utenlands
      Ellers må jeg si jeg føler en viss skadefryd ang. de som vil hjem til påske etter å ha tilbrakt vinteren i sydlige strøk.
      Det er helt tilpass at de må på karantenehotell. Det strammes og strammes inn og jeg har tro på at det må til selv om mange er forferdelig lei nå…
      Ellers i helsevesenet er jeg ganske sikker på at det heller er regelen enn unntaket at de som befinner seg i sjefsrollen på et kontor er de som først får vaksine. Gjelder også min arbeidsplass…

      1. Hos oss var det absolutt ikke ledere som fikk vaksine først, eller blant de første.
        Jeg vetikke hvor avisene har tallene sine fra, og vem disse lederne er. Men sykehusene forbereder seg på Rød beredskap. Det betyr at mange er tiltenkt roller de ikke har til vanlig. Det betyr og at mange ledere vil stå skulder ved skulder med sine ansatte gjennom de arbeidsoppgavene som venter.
        Det er mye ledelse som trenges i sykehusene gjennom en slik situasjon. Da er det godt at lederne er på plassen sin, lette å få tak i.

    3. Er helt enig i alt du skriver. Er samtidig frustrert over manglende smittevern på jobb. Jobber som lærer ( for voksne minoritetsspråklige), hvor jeg har mange nærkontakter. På jobb er det en meter som gjelder, og hjemme på privaten og i samfunnet forøvrig gjelder to besøkende. Begynner å bli sliten jeg også, men følger alle reglene.

    4. God morgen! Så flott skrevet…Veldig enig og det burde nesten bli tvang dette med vaksine! Eneste muligheten vi har til et mer normalt liv….

      1. Jeg ønsker håper og tror at de aller aller fleste tar vaksinen. Som du sier det er veien ut.
        Samtidig tror jeg ikke tvangsvaksinering er smart. For med en gang det blir tvang ville det i enkelte vekke enda mer motstandstrang.

    5. Veldig bra skrevet, to streker under hvert eneste ord!

      Det kan visst være imot grunnloven å nekte folk å dra ut av landet, men er derimot helt innafor å nekte folk å arbeide uten å dekke tapt arbeidsinntekt … Når ble det en viktigere menneskerett å reise enn å kunne forsørge seg og sine?

      1. Jeg forstår at det skal litt til før et land forbyr sine innbyggere å forlate landet. Vi husker jo Øst-Tyskland, Berlinmuren og alle som forsøkte å rømme.. Det er nok av land som har nektet.sine innbyggere å forlate landet. Vi vil jo ikke være et slikt land.
        Det som er skremmende er at folk ikke skjønner at de skal holde seg hjemme – selv om det ikke er forbudt.

    6. Gode betraktninger! Selv, som relativt ung i 30-årene, er jeg frustrert på “din” generasjon. Det var de voksne som dro viruset hjem fra vinterferie i fjor, riktignok visste de ikke da at Covid allerede var i Europa. Det var også de voksne som måtte reise på sommerferie, utnytte max antall kontakter i jula, må kunne svippe innom på en kaffe… Ser det igjen og igjen, det var mange av de voksne som var treige med munnbind, de yngre var kjappere ute. Ser det hvertfall er slik i min utvidede krets. Og jeg mener ikke å skrelle alle over min kritiske kam nå! Mange er også flinke! Men, alle restriksjonene går spesielt utover oss unge, hvor mange (ikke alle) forsøker etter beste evne å leve opp til alle råd, anbefalinger og satte restriksjonene. Mange av de arbeidsledige og permitterte er unge, som jeg har forstått dessverre også gjelder din datter. Lite sympati for de som sitter på Granca og klager nå, de brøt anbefalingene allerede da de reiste ned, og er de jeg synes bidrar lite utenom å klage på hva de ikke kan.

      1. Jeg synes synd på mange unge. Permitteringer rammer mange. Og jeg er enig med deg i at mange av de er flinkere ennnsnge av oss middelaldrende på smittevern.
        Jeg synes og veldig synd på mange av de eldste av oss. De isolerer seg for ikke å gjøre noe galt.

        1. Ja, de eldste og yngste har nok kanskje opplevd mest restriksjoner. Vi er nesten ikke hos min 99 år gamle bestemor i frykt for å smitte henne. Hun er fullvaksinert nå, men så har vi lokale restriksjoner at vi skal unngå besøk nå. Vi ringer hver dag, men hun sitter jo hjemme alene og synes det er lange dager. Hvis vi alle samme reiser minst mulig, har et fåtall og helst minst mulig kontakter, bruker munnbind og spriter/vasker hender så vil vi kunne redusere smittetrykket! Hvis alle ble med så hadde det hjulpet, selv med disse mutantene som flyr rundt. Så får vi folk tilbake i jobb, og med vaksinene kan vi forhåpentligvis også treffest slik vi gjorde før Covid. Gleder meg til ting blir “normalt” igjen, hva nå enn den nye normalen blir.

    7. Spot on og så sant. Vi skal bare. Jeg laget et innlegg jeg i starten av sommerferien i fjor som jeg ikke postet, ble litt for voldsomt.. og det heter: Jeg må bare til syden… og så dør bestemor. Det var litt av det samme, bare litt før nå.. Jeg synes at innspurten bør vi alle være med på, gammel som ung for å komme fortest mulig gjennom dette. Stor klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg