Viken eller ikke Viken, det er spørsmålet

Sånn. Yngste Sønn kjørt på jobb. Charlie Chihuahua har fått morgenturen sin.  Gamle Gubben Grå har forsvunnet på jobb.  Det er tid for litt kvalitetstid for meg selv. Nytrukket te, brødskive med gulost, og blogskriving.
Konstaterer at jeg har krabbet meg opp fra en 15 til en 13 plass, og lar toppbloggerne få fred for mine betraktninger i dag.  (Selv om jeg fremdeles synes det er forsmedelig å bli slått av fire måneder gamle pannekaker.)
Den eneste av toppbloggerne som får i gang hjernevirksomheten min i dag er Vibbedille – og en liten parentes om at det muligens går mot rivning av Tananger kirke (eller kapell om du vil..)  Det skal jeg komme tilbake til i et senere innlegg men før jeg kaster meg over en kirkestrid i bibelbelte vil jeg komme med noen betraktninger over et mer hjemlig tema. Oppløsing av Viken.

I dag skal jeg på ekstra-kommunestyremøte for å vedta Ringerike kommunes høringsuttalelse til saken om oppløsing av Viken eller ikke.

Jeg er i utgangspunktet negativ til omkamper, og på mange måter virker endring av regionreformen som en omkamp.  Den forrige regjeringen slo sammen fylker til større enheter, den nye regjeringen vil gjøre om vedtaket.  Man kan selvsagt ikke drive å slå sammen fylker og løse de opp igjen hvert fjerde år etter hvilket parti som sitter med regjeringsmakta. Det håper jeg de fleste er enig med meg i.

Samtidig er jeg utrolig opptatt av demokrati. Fylkene Akershus, Østfold og Buskerud ble slått sammen mot befolkningen i samtlige tre fylker sin vilje.  Fylkesrådet i Viken har vedtatt å legge frem en sak til fylkestinget om at det skal sendes en anmodning til Stortinget om å oppløse Viken.
Det gikk prestisje i sammenslåing for Solberg-regjeringen, og jeg synes det er positivt at denne regjeringen legger til rette for at man kan gjøre om de sammenslåingene som skjedde mot regionenes ønske.

Viken er ikke et naturlig geografisk område.  Ikke er vi en region med de samme utfordringene heller. Det er stor forskjell på fjellkommunene i Hallingdal og Numedal og de befolkningstette områdene i kommunene rundt Oslo, som Bærum, Lillestrøm og Lørenskog.

Egentlig mener jeg at fylkeskommunen har utspilt sin rolle, og at regionsreformen er i det minste for Viken sin del beviset på det. Når Forvaltningsområdet blir så stort og sammensatt og veien fra der man bor og til dit beslutninger fattes blir så lang vil det bare bli endeløst med byråkrati og endeløse utredninger før beslutninger kan fattes.

Samferdsel og videregående utdanning er de to hovedområdene Fylkeskommunene styrer med. Jeg tror at de som bor i Hallingdal har bedre forutsetninger for å bestemme hva slags samferdselsårer man trenger i Hallingdal enn folk i Bærum eller Sarpsborg.
På samme måte tror jeg folk i Sarpsborg og Fredrikstad bedre kjenner behovet for videregående skole i Østfoldsområdet enn folk i Lunner eller Numedal.

Rødt og jeg er for en oppløsing av Viken. Det samme er Fremskrittspartiet og selvsagt Senterpartiet som hadde dette som sin store valgkampsak. Vi vet at også SV er for oppløsing. Dette gir 20 representanter.
Høyre, Venstre og Krf er for at Viken skal bestå. Det er 9 representanter.

Arbeiderpartiet er nok delt. Buskerud AP  går for oppløsning, men ordføreren vår har sagt at hun er for å beholde Viken.  Om flertallet av partiet velger å stemme som henne gir det 10 stemmer til for å beholde Viken. (Da blir det 19 for Viken.)

Hva MDG mener vet jeg ikke, heller ikke utbryterne fra AP, de såkalt Rødgrønne uavhengige. Disse partiene har to representanter hver.

Det ligger til rette for en thriller i dagens kommunestyre.

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Jeg synes selve sammenslåingen var idioti i mange av fylkene i alle fall, så håper det blir Akershus, Østfold og Buskerud igjen senere 😉

    2. Vi vart samanslått med Hordaland her.Stort og eit fylke med dårleg kommunikasjon..men når vi først har hatt alt styret og komne i havn på eit vis,så får det berre vere eit fylke,tenkjer eg.Sjølv om eg i utgangspunktet ikkje ville ha samanslåing

      1. Ser den. og det er slik jeg tenker om omkamper.
        Men Viken er nok mer omstridt enn Vestland, og siden jeg har vært md på sammenslåing av fire sykehus, eller fire Helseforetak til et Helseforetak (Ringerike, Bærum, Drammen og Kongsberg ble Vestre Viken i 2009) har jeg ingen tro på at det blir mindre administrasjon. all erfaring tilsier det motsatte

    3. Ja, det blir spennende! Håper Ap i kommunen går for flertallet i Buskerud og ikke for ordføreren. Helt tullete å slå de sammen, og tenk på alle pengene som er brukt på det! Det går vel endel penger til oppløsningen også, men da får man tilbake noe som er mye bedre.

    4. Jeg kunne godtatt hvis Østfold og Akershus var blitt slått sammen, men Buskerud forstår jeg ikke. Nå håper jeg på det blir oppløst til tre fylker igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg