Vondt, vondt, vondt

Det har vært utrolig viktig for meg å komme meg tilbake i full jobb. Komme meg tilbake til det livet jeg elsker. Men i dag måtte jeg kaste inn håndkle og ringe legen. Jeg orker ikke mer. Ryggen har plaget meg lenge, og den blir ikke bedre. Den blir ikke bedre om jeg bare biter tennene sammen og fortsetter. Den blir ikke bedre samme hvor mye jeg vil.

Jeg har vondt, vondt, vondt.

Jeg fikk time allerede på formiddagen i dag. Etter å ha undersøkt meg nøye sa han at han forsto at jeg hadde vondt. Og jeg fikk ikke mindre vondt av at han trykket og klemte på ømme punkt i ryggen!  Trange forhold etter forrige prolaps, økt belastning på ryggen på grunn av ødelagt kne, og muligens et nytt prolaps på vei ut som holdes på plass enn så lenge av muskulatur som jobber i helspenn.

Så nå skulle jeg ta det med ro noen dager. La ryggen få litt hvile. Men det betød ikke strengt sengeleie. Bevegelse er bra, hvis jeg bare tar hensyn til ryggen. Putte på med litt smertestillende når det er for ille.

Så da ble det sykemelding på nytt.

Føles litt som et nederlag. Jeg har stått på så for å komme tilbake. Vise at jeg kan.

Samtidig var det godt å kunne flate helt ut under pelspleddet. Finne en stilling som ikke gjorde for vondt. Lukke øynene og felle en tåre.

33 kommentarer
    1. Lurt å ta det rolig noen dager. Der er ikke et nederlag. Det er fornuft og kloke damer er fornuftige. Masse god bedring.

    2. Masse god bedring til deg Brit❤️Kjenner meg igjen, vondt når det låser seg og alt står i helspenn,man blir invalidisert😬🥺Det tar den tida det tar..Her tar det ganske nøyaktig tre uker når det skjer🙄.
      .Vær i bevegelse så mye du klarer, og ligg ellers under pelspleddet ditt👍Vanskelig å gjøre noe med noe som er akutt, men på sikt kan jeg virkelig anbefale kiropraktor, kombinert med klassisk og triggerpunktsmassasje👍👍😊Hilsen massøren, som får noen smeller innimellom og som har en nakke som er helt på trynet..

    3. Kan også anbefale varmestiften Linnex, brenner mye mer enn Tigerbalsam, samt magnesiumbodylotion eller spray, da magnesium står for over 500 prosesser i kroppen. Og spesielt viktig for muskler, ledd og nervesystem. Og magnesium taes best opp igjennom huden. De aller fleste har mangel. Begge fåres på helsekosten. Xxl har også Linnex..

    4. Høres ikke greit ut!
      Du har nok presset deg litt for langt! Får håpe det hjelper å være sykmeldt å ta hensyn til seg selv. Du skulle kanskje vært noen prosent trygdet! God trøsteklem!

    5. Og enig med Marianne, savner jo litt skarpe innlegg🤗Mens du ligger å healer deg..Hva med om du hadde startet å kommentere tv-serier..Charterfeber beg i dag😁Isabel, bloggerne..Er jo litt putetv å ta av🙈😁😂Nå som du er sykemeldt er det jo digg å slå ihjel tida med serier. Vi har mange friske, forskjellige personligheter i vårt langstrakte land☺️😁

    6. God bedring. Fryktelig vondt det der. Jeg hadde mye trøbbel med ryggen for flere ti-år siden, men klarer nå å holde meg smertefri.
      Har blitt noen turer hos kiropraktor og i tillegg massasje.

    7. Ifht arbeidskapasitet er Unicare noe å tenke på? Der blir man innlagt, full utredning. Behandling hver dag av fysio, leger, trening, kosthold etc. Kjenner flere som har vært der og har innimellom kunder derfra. Hører bare positivt derfra. Kan jo spørre legen om det. Man kan ikke drive rovdrift på seg selv, som jeg har inntrykk av at du gjør til tider. Samtidig er du jo bevisst på dine utfordringer og begrensninger..Ikke se det som noe nederlag å be om litt veiledning og hjelp på veien. Hva er du for andre om du ikke har det bra selv!..

    8. Fysisk og psykisk henger sammen! Før (håper jeg) var det skam å legge seg inn for psykiske problem. Og har man det ræva fysisk, så blir det jo psykisk, kommer ikke unna den! Vi har kommet Såå mye lenger bare de fem siste åra…Nå er det en skam å IKKE gjøre noe med det..Alt henger sammen! Vet at mange i din generasjon synes det er tøft å kaste inn håndkle. Men det er jo absolutt ikke det!!!

    9. Masse god bedring til deg Brit☺ Ikkeno nederlag, du har stått på så lenge. Jeg skal på røntgen i morgen, og da tenker jeg nok litt på deg når jeg er der.
      Godbedringsklem

    10. Kjære Brit. Det er IKKE et nederlag å lytte til kroppens signaler! Kroppen har ikke noen annen måte å “snakke” på når den har det vondt enn ved å gi oss smerter. Vi hjelper ikke kroppen ved å ignorere den. Tvert imot. Litt smertestillende, en sykmelding av og til, eller en runde hos fysioterapeut innimellom (hvis man har tid, og turnusen på jobb tillater det …) er ikke annet enn lokale brannslukninger. Det demper symptomene der og da, men løser ikke problemene. Tro meg. Jeg har vært der.

      En kjent psykiater sa en gang at det er lærerikt å møte veggen. Så la han til: “Hvis man overlever.” Jeg tror de fleste som var på det seminaret tolket overleve som “ikke suicid”. I ettertid har jeg erfart at det er flere måter å “overleve” på. Av uforstand valgte jeg den dumme måten. Jeg sto på, i arbeid og i fritid. Redusere på noe? Å nei! Intet stoppet denne dama! Og ordet nei fantes ikke i mitt vokabular. En kropp som verket? Pytt pytt, litt brannslukking innimellom, og stå på videre. Det holdt i mange år, inntil kroppen bokstavelig talt nektet å samarbeide lenger. Legen hadde heldigvis mot og vett til å si nei da jeg ba om en 14-dagers sykmelding (brannslukking). Resultatet ble langtidssykmelding, og trening, trening, trening for å komme tilbake i jobb og alle fritidsaktiviteter. Etter et år hvor jeg virkelig sto på for å komme tilbake til “normalen” prøvde jeg meg på jobb igjen. Det holdt ikke.

      Så det ble uføretrygd, da jeg var bare noenogfemti år gammel. Jeg nektet å godta det, og trente, trente, trente videre for å få kroppen i gjenge, slik at jeg kunne “avlyse” uføretrygden. Men jeg ødela bare kroppen mer på det.

      I dag lever (lever? eksisterer er et mer dekkende ord) jeg med smerter døgnet rundt, året rundt. Alt jeg skal gjøre må planlegges på forhånd, så jeg kan få koordinert arbeidsoppgaver med nødvendig hvile og turer ut for å gå. (Det greier jeg heldigvis ennå.) Jeg har barnebarn, og det er utrolig sårt å ikke greie å henge med dem i deres aktiviteter og tempo. Jeg stiller selvfølgelig opp som barnevakt når det er spørsmål om det, men du verden hvor sliten jeg blir, og hvor lang tid jeg trenger på å restituere meg etterpå. Jeg har én utenfor-huset-aktivitet igjen, og den dagen jeg skal dit kan jeg ikke gjøre noe før, og det tar meg en til to dager å komme meg etter den. Hagen har gradvis blitt bare plen, og plenklippingen har jeg satt bort til en ungdom i nabolaget. Den greier jeg ikke lenger. Ikke snømåkingen heller. Den er også satt bort.

      Jeg fikk en voldsom sorgreaksjon da jeg måtte innse at jeg ikke lenger var arbeidsfør. Det var ikke det jeg ønsket! Jeg ville ha tilbake mitt givende og interessante arbeid, og alt jeg holdt på med i fritiden! Men kroppen ga meg tilbake for alle de årene jeg hadde ignorert den, og tatt “dumme” valg. Den ville ikke samarbeide lenger.

      Da jeg fortalte mine barn at jeg var blitt varig uføretrygdet spurte en av dem: “Mamma, var det verd det?”
      Nei. Nei, det var ikke verd det. Det innså jeg da, men da var det dessverre for sent.

      Man lærer aldri av andres feil, man må gjøre dem selv, heter det. Det er så dumt, for hadde vi lært av andre hadde vi vært spart for mye.
      Den eneste som kan avgjøre din fremtid er du selv. Men vær så snill, tenk deg godt om!

      Ønsker deg riktig god bedring!

      1. Snille deg.
        Tårene brenner i øyekroken når jeg leser kommentaren din. For du beskriver jo nesten mag. Jeg har møtt veggen i 2018. Begynte å arbeide igjen etter et halvt år. Gikk på en ny smell et halvt års tid etter det, Var sykemeldthelt og kom gradvis tilbake i løpet av ett år og 3 måneder. Nå har jeg jobbet fullt et halvt år…
        Men jeg har vært sliten lenge. Ryggen er kanskje bare kroppen sin måte å si nok er nok.
        Jeg har vondter nok.
        Men jeg er oppdratt slik at siste rest av krefter skal brukes på jobb. Så hvis jeg orker noe annet , ja da burde jeg prioritert jobben. Jeg vet det er feil. Jeg vet at mange havner som deg. Og at jeg er på god vei. Det er sikket ikke verdt det.
        Det handler vel noe om å gi slipp.

        Takk for gode ord. Du nådde inn –

    11. Jeg har nok tenkt at det kom til å gå den veien, en stund nå. Lag deg glade dager!
      .
      Og så kan du få lov til å synes litt synd på meg. Jeg har nemlig brukket armen og er ute av stand til å strikke og bake og masse annet. Så det er neppe noen som har det verre enn meg nå! 😂

    12. Bente har tatt ordet! Kunne ikke vært mer enig! 🙏🏻Har selv en mor som er på Unicare nå. Jeg sitter her med hunden hennes. Hun har vært/er verdens beste i alle år hun,aldri klaga, alltid stilt opp,
      Ikke bare for meg, men for alle andre!!! Fy f å tøff mammaen min er, ingenting knekker hu…Typisk JA menneske..Joda, nå er hun jo på unicare i to uker til (fullført en uke).Og får heldigvis behandling og utredning på alle mulige måter. Der ser man hva rovdrift gjør. Og vet dere..jeg føler en lettelse jeg, for at mamma er der. Endelig lytter hun til kroppen sin, ønsker å ha henne i mange år til såklart!
      Alle har et ansvar for egen helse.. Jeg sier ikke ja til ting jeg ikke har lyst til osv..det går bare utover meg selv har jeg erfart, det setter seg i kroppen.
      Det handler også om å gi litt faen..»Den edle kunsten å gi faen» har også den boka🤗.mye bra der også😊

    13. Go bedring til deg😊
      Masse gode råd. Viktigst e vel å lære å si Nei. Så tolke det kroppen prøve å fortelle, før smellen kommer. Lett å si… vanskelig å gjennomføre 😂.
      Pass på deg sjøl.

    14. Masse god bedring til deg, du må lære å lytte til kroppen. Du har bare fått en og den skal vare lenge. Lytt og kjenn hva den vil og ikke gå over streken og tenk, kan hvile i morgen. Det er da det kan være forseint. Så Britt ta vare på deg selv det er ingen som tanker når du ligger nede. Klem 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg