Manglende grønne fingre til tross….

Jeg liker å ha en vellstellt hage, men i entravel hverdag er det ikke lett å finne tid til daglig småluking og små stelling. Skippertakshage hadde jeg i mange år der vi bodde før.Det ser greit nok ut rett etter skippertaket. Men absolutt ikke vellstellt.  Men drømmen bar jeg på hver vår. Svigermor og Svigerfar er hagemennesker. Striglet hage hadde de i alle år før de solgte huset og flyttet i leilighet.  Det bugnet av blomster og grønnsaker og plenen var knall grønn og tett og fin. Jeg ville og ha en sånn fin hage.  Da vi hadde kjøpt dette huset og Svigers kom for å se sånn midt oppi malingsspann og oppussing, satt vi på den brede terassetrappa og så ut over hagen. “Denne hagen er ikke større enn at dere kan klare å holde den i orden,” sa Svigermor. Det hadde hun helt rett i.

Vel er ikke hagen like striglet som den hagen de hadde. Vi har et par litt uryddige hjørner.. Men i år har hagen virkelig strålt. Mye av det kan takkes to ting. Alt regnet vi har fått. (Jeg har sluppet unna mye vanning) og at Gamle Gubben Grå kjøpte “Late-Kai” En selvgående gressklipper som vandrer rundt å klipper plenen litt hver dag. Plenen er tett og grønn og jeg har ikke sett ett eneste gult løvetannhode.

I en stor potte vi har hatt i mange år har vi i år plantet to Klematis av forskjellige slag som snor seg rundt en pyramide. Jeg trodde jeg knakk alle stenglene da jeg drev på og plantet og tredte stengler inn og ut av pyramiden. (Hadde fått ideen fra ett eller annet blad.) Men nå, noen måneder senere blomstrer den for annen gang i sommer og er virkelig flott. Noen som har ideer om hvordan jeg skal få de til å overleve vinteren?

En Geranium har fått plass i en hul kubbe. Den kommer med blomst på blomst og den kraftige rødfarven virkelig lyser opp.

Stemor har jeg alltid fått til, og det har jeg alltid i hagen. Med mye kniping og nedklipping blomstrer den fra mars til oktober.

Ampler med Surfiniaer er det Gamle Gubben Grå som har kommet med. I alt fiem henger rundt omkring på terasse, tram og i hagen.

Denne vakre Hortensiaen hadde jeg i ei stor potte i fjor, og når den vissnet ned plantet jeg den i blomsterbedet og krysset fingrene.

I år kom den igjenn og står nå og gleder meg med sine blå blomster.

Klematisen har vokst seg stor og fin og er full av mørklilla blomster.

Tror den hadde godt av at datteren flyttet ut og det ble slutt av tråkking og snus i bedet…

Denne tomatplanten har jeg fått av en kolega på jobben i våres. Hun hadde sådd mange tomatplanter og byttet denne mot en minteplante fra meg.

Nå er den full av små søte tomater.

Potten med sitt gamle mosegrodde preg har jeg oppnådd ved å smøre en vanlig “ny” terrakottepotte inn med surmelk og la den tørke ute for så stå i vær og vind.

Markjordbærplanten har jeg fått av samme kollega. Frøsodd den og. Fikk den plantet i en dorullkjerne. Nå er den stor og flott og de bittesmå jordbærene begynner å bli røde… Planter den ut i høst så får vi se om den kommer igjenn til våren.

Hagen er fin og jeg er fornøyd, til neste år blir det flere prosjekt.

 

3 kommentarer
    1. WOW!! Mange flotte blomster i hagen din…helt vakkert! Når det gjelder å få uteblomster til å overvintre, har jeg hørt at man bare kan sette dem innendørs. Men har ikke prøvd dette selv. Ha en fin søndag og kos deg i den skjønne hagen din :=))) Klem fra meg :=)

    2. så mange flotte bilder du tar 🙂
      Flotte og nydelige blomster
      Skriver selv om blomster og hage osv :). Hva med å
      Ta en titt, og legge igjen en kommentar ;-)?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg