Når kjøper påskeharen påskeeggene sine?

I min barndom fikk vi påskeegg stappfulle av godteri av Bestemor på Påskeaften.  
I Gamle Gubben Grå sin familie dukket Påskeharen opp med påskegodt og påskeegg på Påskeaften, og denne tradisjonen har vi bragt videre til våre barn da de var små. Påskeharen har gjemt påskegodtet på de merkeligste steder oppe i hytta på fjellet, og ungene har endevendt hytta hver påskeaften morgen for å finne alt godteriet som var gjemt. 
Ja så godt har godteriet vært gjemt til tider at små sjokoladeharer i sølvpapir først spratt frem når Bestemor dro for gardinene en gang i høstferien.

Ungene er store nå. Egne penger og alt. Vet ikke hvor gøy det er med påskeegg lengre, selv om de nok fremdeles setter pris på å få påskegodteri.. Så i år fikk jeg den gode ideen at jeg ville gi påskeegg til mine foreldre.
Mamma og Pappa er i 80 årene, og det er sikkert svært mange år siden de fikk påskeegg, hvis de noen gang har fått det.  

Så i dag dro jeg til byen for å kjøpe to helt vanlige påskeegg i papp.  Regnet med at det var det mest nostalgiske for disse godt voksne menneskene.  Men det å finne helt vanlige papp-påskeegg i Hønefoss onsdag i påskeuka viste seg umulig.
Nille var tom, det samme var Søstrene Grene, Europris og Rusta.  Ark og Notabene hadde noen bittesmå papp-egg, men de rommet jo ingenting.  Litt godt hadde jeg jo tenkt å unne de gamle.  

Det er noe rart ved jul og påske og handelsstanden.  
Allerede tidlig i september begynner de mest ivrige å hale frem nisser og juletrebelysning, og påskekyllingene dukker frem sånn midt i fastelavn. Når man så kommer i midten av desember, eller når palmesøndag, ja så er det å få solgt unna julepynt og påskeegg på salg slik at lagrene er tomme i god tid før jul og påske. 
Vi er liksom ferdig med høytiden og i grunn litt lei når den endelig begynner.  Snakk om å leve livet på forskudd, alltid halsende etter neste opplevelse.  
Regner med at 17.mai sløyfer og norske flagg allerede ligger klare i forretningene og kommer opp så fort vi bare får ryddert vekk denne påsken alle i grunn er ferdig med for lengst.

Vi fikk et godt gammeldags papp-påskeegg fredag før palmesøndag av de menneskene som låner hengeren vår når de skal på harrytur.  Godteriet ble lagt over i et porselens-påskeegg her om dagen da vi pyntet til påske (Det som ikke var spist opp, da) Det papp-påskeegget skal en av foreldrene mine få, Så får jeg pakke inn godteriet på annet vis til den andre hvis det ikke dukker opp et påskeegg til før påskeaften.  
Og til neste år skal jeg være tidlig ute og sikre meg påskeeggene allerede i januar!

8 kommentarer
    1. Jeg har mange papp påskeegg her etter ungene var mindre. Jeg skal til Selteveien i morgen ved 13 tiden, så jeg kan godt dumpe det i ei postkasse eller på en tram om du vil. Klart de må få påskeegg, det er nok en skikkelig overraskelse for dem tenker jeg 😉 Jeg ga påskeegg til sønnen min på 26 palmehelga, da han skal til trøndelagen i selve påsken for å besøke slekta til samboeren sin.

    2. Jeg hadde et påskeegg fra i fjor, som samboeren fikk stappet full med forskjellig, for han var litt misunnelig på det DIGRE jeg har ordnet til søsteren min. Her i byen har de hatt egg over alt 🙂 ikke utsolgt. Vi har også gitt et til mamma, som er er på sykehjemmet. Det er litt koselig for henne å få, som alltid hadde til oss 🙂

    3. Lillian: Å.. Du er snill!!!.
      Men jeg bor på Vågård, det er en liten omvei når du skal fra Sokna til Selteveien.
      Kan eventuelt møte deg på Esson på Hvervenkastet

    4. frodith: Ja, Mamma er på sykehjem det er derfor de må ha hvert sitt og ikke kan dele.
      Men nå ser det ut til å ordne seg. Snille Lillian har påskeegg hun vil gi bort.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg