6.070 krroner fløy av sted……

Neida, Kristin fra bloggen sparing du kan slappe helt av.  Det er ikke jeg med min bohem-økonomi (rik i dag blakk i morgen og mat er en uforutsett utgift) som har svidd av 6.000 kroner i helga.  Jeg har faktisk ikke brukt en eneste krone i hele helga. Flink ikke sant?
Nei det er toppbloggeren Isabell Raad som har svidd av 6.070 kroner på en frokost!!! Og Kristin, henne bør du seriøst ta en prat med.

Hun spiste frokost på en restaurant ved Loure i Paris. Det er jo garantert ikke det rimeligste stedet man kan nyte sin frokost. Skikkelig  turistfelle.  Jeg har aldri vært i Paris, men jeg har vært på Marcusplassen i Venezia og drukket Farris på en slik overpriset fortaus-cafe’ Men OK, det er slikt man gjør.
Servitøren kommer med kortterminalen. Man trekker kortet og betaler. Kanskje hadde hun sola i øynene, og så ikke så godt tallene på displayet, kanskje var hun så opptatt av å snakke på innpust og utpust med venninnen at hun ikke tok seg tid til å sjekke beløpet, kanskje er hun så elendig i matte at hun ikke helt klarer å regne om fra euro til norske kroner.   Jeg vet ikke, og jeg har forståelse for at slikt kan skje.

Det jeg derimot ikke kan forstå er resten av historien.
for Isabell merket ikke at 6.070 kroner hadde fløyet ut fra kontoen en solrik morgen i Paris før assistenten skulle sende kvitteringene fra februar over til regnskapsføreren og lurte på hva denne relativt store summen var.  Nei, Isabell hadde ikke peiling. De studerte kvitteringen, og til slutt googlet de firmanavnet og fant ut at det var en fancy fortaus-cafe’ ved Louvre.
Isabell bruker penger som en full sjømann.  I helga kjøpte hun billetter til en konsert til seg og “jentene.”.  Jeger ikke sikker på hvor mange jenter det er, men minimum 3 altså1.500 kroner der. Det er reiser og restaurantbesøk opp og i mente.  Penger flagrer ut av den kontoen hele tiden, er hun så ufattelig rik at hun overhode ikke trenger bekymre seg for at kontoen skal gå tom?
Hvor mye av dette er kredittgjeld og lånt moro?
Synes hun at hun med slike lettvinne holdninger til penger og økonomi er et godt forbilde, en god rollemodell for unge jenter ?  De vil jo leve som henne. Men det er vanskelig på for eksempel en radiograflønn.

6.070,- kr. En ung radiograf må arbeide 28 timer for å tjene opp den summen.  Trekker vi fra skatt må en ung radiograf arbeide 41 timer, for å tjene opp den summen som Isabell svidde bort på en frokost.
Det er klart et slikt innhogg på lønnskontoen ville bli oppdaget.  Kanskje allerede når radiografen trakk kortet litt senere på kvelden for å betale middagen – og kontoen ikke hadde dekning.

Isabell sier det bare var å ringe kafeen, gjøre de oppmerksom på feilen, og så ville pengene bli overført tilbake på kontoen hennes… Mulig det gikk  i dette tilfellet.  Jeg vil ikke påstå at Isabell er en løgner  Men da har hun virkelig flaks.  Vi andre dødelige som blindt drar kortet på fancye cafeer i utlandet kan nok ikke regne med slik service.

 

Men hallo. Jeg ble så engasjert at jeg helt glemte å fortelle dere den fantastiske nyheten;:

JEG ER TILBAKE PÅ BLOGGTOPPLISTA!!!!

Og ikke hvilken som helst plassering. Jeg er på 77 plass.!!!! Ny rekord.

 

 

 

3 kommentarer
    1. Nå har jo flere av toppbloggerne millioninntekt, og noen har også vært økonomisk smarte og bygget opp formuer, enda så unge de er. Andre lever livet økonomisk, pengene flyr. Men det må de gjerne gjøre så lenge det er egne penger.

      Gratulerer med plass på topplisten igjen. Det kan jo bare bety medvind, dette. Snart valg og sånt, så… La merke til at de prøver å posisjonere seg i Oslo. Denne gjengs husleie for mennesker med ikke-gjengs inntekt vil de foreløpig reversere og sette på vent ut året. Sleipt…noen husket nok plutselig på at det er valg til høsten. Da passer det ikke med sirkus og utkastelser av utviklingshemmede. Får håpe de finner på noe bra der, men jeg stoler ikke helt på Raymond & co.

      Lurer på hva politikerne finner på her av saker.. det har ikke helt begynt ennå.

    2. Joa. Hun tjenersikkert greit. Har råd til å lønne sin egen assistent og har egen regnskapsfører. Det er bra.
      MEN når andre unge jenter leser om hennes ville unge liv og sammenlikner med sitt….
      Det er så greit for oss godt voksne å snakke om næring etter tæring osv. Mens de unge ser “alle andre” …..
      Husleia til de med minst i Oslo er en typisk Rødt sak.
      Det er flott at de fikk med seg flertallet, eller i grunn samtlige i bystyret på å reversere ordningen. Men jeg er enig med deg, han Raymond er ikke helt god….
      Skal ha forberedende møte til kommunestyret i kveld, så det blir vel litt politikk i løpet av kvelden..

      1. Vel, yngste datter har 2 jobber av typen tilkalling, for å overleve, så det blir neppe sånn frokost på henne. Men så er mine ikke vant til luksus, takk og lov, tror jeg.
        Jeg pleier si til mine at det er sånne som oss som vil klare oss best i økonomiske kriser. En slags mager, litt fleipete trøst, men med et snev av sannhet. Enkelte andre vil sannsynligvis få noen sjokkartede opplevelser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg