Aldri laget snømann…..

Da vi våknet i dag morges lå det et tykt lag nysnø på bilene på gårdsplassen, og snøen fortsatte bare å lave ned.  Svoger som er på besøk hater vinter.  Han som før gladelig dro i skibakken  så ofte som mulig, og likte å ta langrennsskiene fatt hater nå alt som kan minne om snø og kulde.
Han og Yngste Sønn var på Norefjell og sto på ski i går. En tradisjon de to har hatt i alle år, men i år var det nevøen som maste og holdt kontakt for å få til tur. Onkel bare hater kulde og snø. Jeg tror de hadde en ok dag på fjellet i går, men Svoger sutret om vonde knær og trange støvler til latter og små humoristiske kommentarer fra Yngste Sønn.

I dag våknet vi altså på ny til snø-kaos. Humøret til Svoger var svart til tross for all denne hvite snøen.   Det var off og æsj og usj under hele frokosten.
Med tanke på den fine snøtraktoren  fire flinke folk på 2, snart 4, 17 og 28 lagde i går kom jeg med et forslag, halvt på spøk til Svoger om at vi kunne jo gå ut og lage snømann. Jeg er i grunn ikke noe mer glad i snøen enn Svoger, og det er MER enn nok nå. Men det gjelder å se positivt på det, og snøtraktoren i går var en morsom greie.  Vi fire her voksne kunne jo å være litt kreative?
Forslaget ble ikke uventet nedstemt fra Svoger.
Det var den vanlige regla Han kunne ikke.. Han klarte ikke…. For mens jeg jo som kjent er Kjerringa som fikser alt, er Svoger mannen som ikke kan og klarer noen verdens ting.   Snakk om dårlig selvbilde!! Noe Svoger og jeg har snakket mye om.  Han må snart innse at han i likhet med de aller fleste andre folk kan klare det meste.  At ingen klarer alt første gangen de prøver, og at det gjelder å ha tro på en selv.  OG Svoger er langt fra så håpløs som han vil ha det til selv.
Så kom setningen midt i alt “kan ikke”…
“Jeg har aldri laget snømann, jeg vet ikke hvordan… ”   Jeg så vantro på han Aldri laget snømann???  Mannen er født og oppvokst i Norge lenge før nettbrett og PC ble det mest brukte leketøyet.  Hva var det fyren babla om. Aldri laget snømann?? Sjokkertsnudde jeg på hodet og så på Gamle Gubben Grå.  Han er broren til Svoger.  Han ville vel dementere dette.  Minne broren sin på utallige snømenn på hytta på Fjellstølen og hagen i Hagebyen. Men nei, Gamle Gubben Grå kunne heller ikke erindre noe snømannlaging i sin barndom.

Jeg er rystet inn til de innerste innvollene, og håper inderlig at disse to voksne herrer bare lider av en forbigående glemsomhet.  For det kan da ikke være slik at to gutter vokst opp i vinterhvite Norge 60- og 70 tallet aldri har laget snømann?  Når Svigermor kommer hjem fra solvarme Spania skal jeg be henne lete i gamle album og bildeesker og  komme frem med bevis på snømenn med og uten gulrotnese.

Det ble ingen snømannlaging.  Forslaget ble liksom nedstemt, og ærlig talt fristet det ikke så mye meg heller.  De tre mannfolka tok i stedet et sjau med hver sin snømåke, så nå er i det minste gårdsplassen måkt.  Forhåpentligvis for siste gang denne vinteren.

2 kommentarer
    1. Litt av en svoger du har..hehe.. Denne vinteren har jeg ikke laget snømann, men lagde en på verandaen forrige vinter.. Vokste jo opp med å lage snømann og snøhytter så fort snøen kom da jeg var barn.. Nå skal det bli deilig med vår altså 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg