Alene igjen

I går var huset fullt av liv.  Begge ungene som har flyttet hjemmefra var hjemme.  Vi hadde på oss påskegensere, påskeharedrakt eller påskehønelue og løp rundt huset til naboenes underholdning.  Det var musikk, latter, Gamle Gubben Grå måtte lide seg gjennom et godt ment fingerspa. Datteren og Yngste sønn lagde påskeharer sammen med høy kreativitet.  Eldste Sønn og jeg konsentrerte oss om quizen  Alt mens storfamilien bre var et tastetrykk unna på messanger eller video-chat.

I dag er det stille,
Datteren ble satt av hjemme hos seg selv etter turen ut til min barndomsdal.  Eldste Sønn syklet hjem til seg selv etter middag. Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn sover fremdeles,  Og selv om jeg nøt hvert minutt av dagen i går, nyter jeg stillheten og morgenstunden helt for meg selv i dag.
Det er utrolig hyggelig når alle er hjemme.  Det er utrolig hyggelig med storfamilien, både når vi kan møtes og når vi er digitale.  Men at voksne barn flytter ut, det er slik det skal være.  Jeg er ikke en slik Mamma som synes huset virker stort og tomt når ungene har fløyet ut av redet.  Jeg er utrolig glad i ungene mine.  Men jeg vet fremdeles hva jeg skal fylle dagene mine med selv om ikke alle bor hjemme.
Livet gå ri faser, og fasen med voksne barn er også fin.

I går var jeg på 47. plass.  I dag er jeg på en 41. plass.  Dette går strake veien rett til topps.
På toppen ligger selvsagt Kokkejævel som vanlig. Det er han som er alene. etter at Datter har dratt hjem til moren sin.  Jeg kan forstå at det føles tomt og ensomt.  Jeg er glad Gamle Gubben Grå og jeg har klart å holde sammen.  Det er ikke det at graset aldri har virket grønnere på andre siden av gjerdet. Det er ikke det at samlivet vårt har vært en harmonisk dans på roser fylt av evig lykke. Men vi slapp å savne ungene annenhver uke.

Kokkejævel har en litt kjip dag.  Det er fødselsdagen til ett av hans døde barn.
Slike dager føles ofte litt triste.  Jeg vet alt om det.  Har jo to barn som ikke var med på påske-moro i går. Som aldri var med på påskeskirenn og ablegøyer. Noen ganger på slike dager, kan jeg bli litt mer tankefull og filosofisk enn vanlig. Sitte og tenke på hvor Tiril hadde vært i livet? 27 år gammel. Hadde hun bodd i nærheten, kommet hjem for å delta i null-løp rundt huset? Og Anders, han skulle vært 17.  Hadde han ivrig vært med på moroa i går, eller hadde han synes vi var utrolig teite og sittet inne på et gutterom og gamet? Hadde han blitt halt ut av to storesøsken utkledd som påskeharer og dratt rundt huset de obligatoriske 2×3 gangene til ville protester.
Vi glemmer aldri våre døde barm og bærer de med oss gjennom livet.

Kokkejævel hadde pizza til middag i går. lagetav rester fra et halvspist lammelår og sopp.
Vi hadde seibiff med løk.  Skulle selvsagt ha grillet. Det var jo påskeskirenn, men jeg glemte å kjøpe grillmat på onsdag.  Glemte den digitale grillinga.  Kom på det i går morges, men de hadde ikke grillpølser på Shell.
Datter savnet grillinga.  Ikke pølser, hamburgere eller laks. Men hun savnet Tante Tittis grillstekte vafler.

Kokkejævel går på antidepressiva for å slippe at han går helt i bunn når de triste tanene kommer.
Jeg er glad jeg til tross for at livet til tider har vært vanskelig og trist har sluppet det.  Ikke fordi det er noe galt med å få medisinsk behandling for depresjon. Men fordi jeg er vet at disse tablettene flater ut følelseslivet.  Man slipper de store bunnene, men man får heller ikke med seg gleden i de  øyeblikkene livet er på topp.   Kunsten er jo å medisinere slim at man unngår de mørkeste bunnenedet kan ta dager, uker å komme opp av.  Men får med seg toppene, gledene i livet. Det er en vanskelig balansegang.  Ofte er ikke veien fra den høyeste topp til den dypeste bunn så veldig lang.  Da er det bedre å ta tabletter og ha et liv hvor følelsene er på det jevne en periode.  Følelsesmessige bølgedaler kan være utrolig slitsomt.
Kokkejævel er en fornuftig mann. Han vil ta en nedtrapping av medikamentene i samråd med legen.  Alt for mange tror de skal fikse det påegenhånd, og slutter hardt og brutalt.  Det kan være utrolig dumt og ikke minst utrolig vondt.

Påsken handler om er enn påskekrim og corona skriver Kokkejævel.  Påsken har et budskap, det er en grunn for at vi feirer denne høytiden.  For meg er påskens budskap viktig.  De siste tre årene har jeg vært med på midnattsgudstjeneste påskeaften kveld.  I 2017 og 2018 i Norderhov kirke.  Den flotte steinkirken hvor jeg er døpt og konfirmert.  I fjor dro Gamle Gubben Grå og jeg til Oslo og var med på midnattsgudstjeneste i Oslo domkirke. Også en flott opplevelse.
Har søkt litt på nett og funnet ut at Midnattsgudstjenesten fra Oslo Domkirke blir streamet i kveld.  Så det gir mulighet for midnattsmesse også i kveld.  Ser også at påskeaften gudstjeneste fra Nordyskatedralen i Alta blir streamet i dag klokka 11. Det er jo Kokkejævel-land. Så kanskje jeg skulle få med meg den gudstjenesten i tillegg eller i stedet? Det er jo flott å se kirker man ikke har vært i.

Ha en fin påskeaften.  Jeg skal fylle den med gode opplevelser.

 

 

2 kommentarer
    1. Hørtes koselig ut hos dere i går. Her er vi bare aleine. Har ikke sett unger og barnebarn på over en måned, selv om de bor et steinkast unna … Håper på bedre tider snart, at coronaen ikke skal styre livene våre så alt for lenge. Men samtidig føler jeg at dette kommer til å ta lang til, sykt lang tid før alt blir normalt.

      Veldig enig med deg ang. antidepressiva. Vil heller ha ups and downs enn å være tyllet inn i ei lysegrå sky hele tiden. Og faktisk så tror jeg det hadde vært bedre her i verden om de fleste holdt seg sammen med den de fikk barn med. Det saftige grønne gresset på andre siden blir fort litt slapt og vassent det også, om en velger å hoppe over gjerdet. Sa ho som er gift for andre gang … men det var altså ikke meg som hoppa over!

      Påsken for meg betyr ikke noe som helst. Har aldri vært på gudstjeneste eller i nærheten av ei kirke på denne tiden.

      Fortsatt god påske til dere.

      1. God påske til deg og. Håper på bedre tider så du snart kan se barn og barnebarn igjen. Samfunnet må nytes litt opp selv om vi ikke må glemme og vaske hendene.
        Det vil nok være en stund før man får gå på store konserter eller samle mange mennesker. Men vi må snart få leve litt mer normalt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg