Alt er blitt så dyrt

Jeg sitter her med velduftende solbærte i koppen. Jeg er litt forkjølet og sår i halsen da er solbærte godt.
I går da jeg skulle kjøpe te falt blikket raskt på en pakke fra Tvinnings. Heldigvis streifet blikket mitt også prisen på hyllekanten. 72.45 kr!!!!   Øynene lette langs hyllekanten. Fantes det rimeligere alternativ? En pakke med fruktte fra Coop ble løsningen. Mindre pakke, men kun 18 kroner. Den inneholdt fire forskjellige teslag. En av dem var solbærte.  Det er langt færre teposer i esken, men jeg tror ikke det er fire ganger så mange teposer i den dyreste.

Jeg fyller opp tekoppen med mer varmt vann. Den første tekoppen ble fort tømt. Jeg kjenner halsen har godt av den varme drikken. Putter teposen tilbake i koppen. Det går helt klart å trekke to kopper med te av en pose. Ikke det at jeg ville spart posen til senere i dag, eller i morgen. Jeg er ikke så gjerrig  sparebevisst. Men når de to koppene blir trukket i løpet av en halv time går gjenbruk helt greit. To for en er jo en god deal. også når det gjelder krus med velduftende te.

Det er litt kjipt at inntektene mine ble kuttet med en tredjedel omtrent likt med at prisene på alt fra mat til bensin begynte sin galopperende økning.
Først ble jeg sur og spiste tørt kneippbrød til frokost og det pålegget jeg vant som var billigst og kjipest. Sånn  stakkars meg, jeg har det grusomt jeg. Skylda for mitt nye begredelige liv ble lagt på alt fra Putin, via Jonas til HR-dama som ikke kan regler for omplassering av arbeidstakere og fortrinnsrett.

Jeg tror verken HR-dama, Jonas eller Putin brød seg nevneverdig om at jeg satt der med brød som smakte papp og syntes synd på meg selv. Det var i høyeste grad meg det gikk ut over. Meg og alle rundt meg. En sur og litt småsulten kjerring er ikke alltid lett å være i hus med.

Jeg liker i grunn ikke å ha det kjipt. Jeg liker ikke å sitte å spise papp og synes synd på meg selv. Jeg tror livet blir bedre hvis en unner seg å kose seg litt i hverdagen. Men man behøver ikke å blakke seg fullstendig for å kose seg.
Jeg bestemte meg for å bli flink til å kose meg på sparebluss. Det tok ikke lang tid før det begynte å gå litt sport i det. At det ble gøy å finne de billige alternativene.
Gleden av å kose seg med en kopp solbærte ble større og ikke mindre når jeg tenkte på at tepakka kostet en fjerdedel av den andre. Når jeg så dyppet teposen i kopp nummer to følte jeg nesten at jeg fråtset i deilig te, mens jeg egentlig bare gjenbrukte et produkt som snart skulle bli søppel likevel.

Følelsen av fråtsing er langt bedre å fokusere på enn tanken på at du gjenbruker søppel, bare nevner det. Det gjelder å ha fokus på det som gir de gode følelsene.

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. God bedring. Kaffen er blitt svindyr at jeg handlet kaffe på Europris. Den var langt billigere, men slå til når de har kaffe på tilbud. De har te også. Leste i avisa at folk har endret mat kjøpene sine med billigvarer. God helg.

    2. Ja, skal man kunne nyte litt turer og middager ute nå, så man spare litt ekstra i hverdagen for å få regnestykket til
      å gå opp.
      Så man får jakte på billige alternativer, noe er bra og noe kjøper jeg ikke igjen.

      1. Nei, ikke alltid billig er like bra. Men det er utrolig hvor mye godt en kan unne seg uten å blakke seg helt.
        Og så gjelder det å ta seg råd til litt ekstra innimellom.
        Kaffe-latte på kaffe smaker himmelsk når jeg ikke har tatt meg råd på en stund.
        Da blir gleden nesten fordoblet!

    3. Takk for kaffetips😀jeg tror det kan bli en interessant vinter der hvermansen finner på lure ting for å spare på strøm og mat. Er glad jeg til vanlig bare har meg selv å tenke på…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg