Aud Marit nesten helt til topps!

 

Gratulerer, Aud Marit.   En sjetteplass på bloggtoppen, og over 9.000 sidevisninger.  Dette var utrolig gøy!! Jeg var spent da jeg våknet i dag på å se hvor langt opp på bloggtopplista du var kommet.  6. plass, utrolig moro!!
Da jeg bladde i arkivet mitt for å finne et bilde til å illustrere dette blogginnlegget  irriterte jeg meg nok en gang over at vi ikke husket å ta noen bilder den torsdagen for tre uker siden da vi hadde vårt “bloggtreff.”   Dette innlegget burde jo vært illustrert av et bilde av deg – eller helts oss to sammen.  Kjerringa og en toppblogger som er på alles lepper.  Det ville vært den perfekte illustrasjon til dette innlegget. Men som jeg skrev i innlegget Kaffeslabras  vi er elendige bloggere som ikke klarte å ta et eneste bildebevis av tidenes bloggtreff. Så jeg måtte finne bilde av ei anna nydelig dame.

For de av mine lesere som er lettere forvirret nå, hvorfor skriver jeg et innlegg  til den bloggeren som ligger på 6. plass? Er det et nyt konsept?  Burde ikke jeg sitte her med tekoppen og skrive om Kokkejævel?  Ja, for det er jo selvsagt Kokkejævel som kan sole seg i glansen helt der oppe på bloggtoppen. De av mine lesere som fremdeles leser Kokkejævel sin blogg forstår selvsagt sammenhengen.  For det er jo Kokkejævel med sin framsnakking av Aud Marit og bloggen hennes i et innlegg i går som har bidratt til at Aud Marit har fått 9.000 flere lesere over natta.  Et bevis for alle over hvilken påvirkningsmakt Kokkejævel har som influenser.

Og siden vi snakker om Kokkejævel og Aud Marit, I innlegget i går hvor Kokkejævel anbefaler sine lesere å klikke seg inn på Aud Marit sin blogg har han benyttet et bilde jeg er rimelig sikker på at han har “lånt” fra Aud Marit.  Hun har liksom de samme bildene som går igjen som “varemerke” på sin blogg. (Jeg skriver “lånt”, det høres så stygt ut med stjeling.)  Jeg kan ikke se noe sted i innlegget at han krediterer fotografen.  Siden jeg vet at Kokkejævel irriterer seg grønn over om noen som skriver innlegg i sjangeren satire bruker de samme formuleringer, ord eller bokstaver som han gjør i sine innlegg, regner jeg med at han vet at når man ikke krediterer fotografen, kan fotografen fakturere brukeren for bruk av bilde.  Så Aud Marit, send Kokken en faktura på… skal vi si 500 kroner? Jeg tror det i bunn og grunn er litt lite. For det bilde er liksom en del av varemerke Audmarit.  Jeg kan jo tenke meg hvilke summer jeg ville blitt fakturert for hvis jeg for eksempel “lånte” bilde i heddingen i bloggen til Kokkejævel .  Du vet det bilde med kokken, paprikaen og kokkekniven.

Aud Marit er i grunn ei litt forsiktig dame som ikke har så alt for høye tanker om seg selv.  Jeg er litt usikker på om hun kommer til å fakturere Kokkejævel for bruk av bilde.. Derfor oppfordrer jeg Kokkejævel til å vipse henne det han mener bildet han stje…lånte er verdt.  (Jeg antar han fremdeles leser bloggen min, eller at noen som leser begge bloggene kan tipse han om min oppfordring.)  Telefonnummeret til Aud Marit kan du finne i dette innlegget her https://audmarit.blogg.no/dette-gar-til-helvete.html

Jeg vil også oppfordre mine lesere til å gå inn på bloggen til Aud Marit.  Ideen om å anbefale det akkurat i dag fikk jeg selvsagt fra innlegget til Kokkejævel, (så har jeg kreditert han for det).
Jeg anbefaler dere å lese en del innlegg, bli litt kjent med bloggeren.  Det er en hverdagsblogg om et relativt ensomt liv uten de helt store høydepunktene.  Likevel deler hun innlegg på innlegg, flere om dagen og bak all den triste gråe hverdagen skjuler det seg på en måte en optimistisk innstilling til livet.  Slike folk liker jeg, slike folk blir jeg nysgjerrig på.

Så for en tre ukers tid siden var jeg på Aud Marit sine kanter og sendte henne en melding og spurte om hun ville ta en kopp kaffe med meg.  Det ble en hyggelig kaffeprat.  Vi  ble sittende på kafeen i Kongsberg og prate i flere timer.  Aud Marit var lett å prate med, ei blid og optimistisk dame som livet ikke alltid har vært like snill med.   Vi skravlet som om vi hadde kjent hverandre bestandig.  Veldig trivelig var det, og jeg tar gjerne et nytt treff og en ny kaffekopp neste gang jeg er på de kanter.

Aud Marit er sikkert kjempeglad i dag, hun formelig strålte i innlegget i går da hun fant ut at Kokkejævel hadde fremsnakket bloggen  hennes.  Jeg gleder meg til å lese innlegget hennes i dag.  Har alt sendt melding og gratulert henne med fin plassering.

Jeg har så lyst til å oppfordre mine lesere til å være med på å gi Aud Marit mange slike opplevelser som gir farge og glede til hverdagen.  Vi kan alle bidra hver på vår måte.
Klikk dere inn på bloggen hennes, les innlegg og bidra på den måten at hun blir glad for en flott plassering på bloggtopplista.
Klikk dere inn på reklameinnleggene hennes.  Slik at hun kan tjene noen ekstra kroner. Kroner som kommer godt med.  Vi snakker om ei dame som forsøker  å leve på et matbudsjett på 300 kroner uka, og sper på med å ta runden i sentrum og samle flasker fra byens gater og søppeldunker.   Nå trenger hun nye briller, og briller er dyrt.
Jeg vet og at hun skal i noen konfirmasjoner i høst.  Frisørtime og nye klær er jo noe vi damer gjerne ønsker oss ved slike anledninger. Og så har hun en drøm om en tur tilbake til Finnmark som hun har gode minner fra.

Penger er ikke alt.  Tenk så gøy det er å få pakke i posten!  Jeg blir som barn igjen når jeg overraskende får pakker i posten, ja jeg blir nesten slik av pakker jeg har bestilt og betalt for og. En liten overraskelse kan farge en hel dag glad.

Jeg har en ide om hva jeg skal overraske Aud Marit med, men det vil jeg ikke avsløre her.  Da blir det jo ingen overraskelse.

Ellers gleder jeg meg over at Kokkejævel er bedre i foten og at firmaet hans går utrolig bra for tiden.  Ha en fin fredag!

 

 

 

17 kommentarer
    1. Strålende innlegg! 😀
      Hvis hun hadde fakturert kokken for bildebruk – ja da hadde jeg ledd på meg brokk!:D
      Synes forøvrig ditt innlegg til Aud Marit framstår mer ektefølt og vennlig enn hans. Jeg er enig med deg, kom igjen Kokkejævel – vipps Aud Marit noen kroner for bildet.
      (Du trenger ikke skrive om det, bare…GJØR det!)

      1. Jeg ble oppriktig glad i Aud-Marit da jeg traff henne. Hun er ei flott dame. Jeg håper hun får betalt for bildebruken. Det er ingen unnskyldning at han brukte bildet for å fremme hennes (og hans egen) blogg. (Han er no så god han der Kokken).
        Tenk om jeg hadde brukt bildet på heddingen hans på et av mine satiriske innlegg om nettopp Kokkejævel…. Jeg hadde blitt saksøkt for et relativt stort beløp, og det med rette. Selv om min satire kanskje bidro til at han fikk flere lesere.

    2. Strålende!
      Herlig og flott gjort..Jeg også selv prøvd å fremsnakke Aud Marit og kommentere hos henne! Så da er vi flere 🙂 heier på Aud Marit og på deg jeg….

    3. Så enig med de over her som mener Kokken bør vipse noen kroner til Aud Marit for bildet uten å skrive om det i bloggen sin.

    4. Har lest Aud Marit sin blogg lenge, sikkert like lenge som din. Det er så flott å se at det finnes mennesker med håp og godt humør og du kan skjønne hun sliter litt. Men har håpet og gleden til livet og sutring er det ikke mye av.

      Så kokkejævel som passer så godt på hva andre gjør, bør virkelig gjøre opp seg her.

      Så håper jeg kjerringtanker får en strålende helg, kanskje vi får ett nytt herlig reisebrev 🙂

      1. Nei, sutring er det ikke mye av på bloggen til Aud-Marit. Det er det som gjør den så fin.
        Det er nok muligheter for et aldri så lite reisebrev i løpet av helga.

    5. Jeg har faktisk ikke sett den listen før nå (jobb, og for å være helt ærlig, bryr jeg meg uforskaet lite om.den), og sitter med en såpass uggen følelse I magen at jeg føler jeg må si noe om det I bloggen.
      Greia er at jeg har en ekkel fornemmelse av at det ikke utelukkende ligger de vanlige gode motiver bak denne fremsnakken, men at A.M er (helt eller delvis) blitt brukt som en brikke I et spill, – eller maktdemonstrasjon, er vel et bedre uttrykk. – For det er jo oppsiktsvekkende at Kokken skulle droppe akkutrat DETTE innlegget kun timer etter skyllebøtta om at din fremgang skyldes hans fremsnakk!
      Her må det presiseres at dette er intet negativt mot L.M, og boosten er henne vel unt. Det er bare det bakenforliggende her som skurrer no’ grønnjævli’..

      1. Tanken har slått meg…. men jeg unner Aud-Marit all morroa, og håper folk trykker seg inn på lenkene i reklameinnleggene hennes slik at hun tjener litt penger på det.

        1. Det er nettopp det som er så himla vanskelig når det kommer til å skulle stille kritiske spm til denne fremsnakken; På den ene siden unnes L.M å få max ut av det dette og derav at folk klikker seg inn, mens det på den andre er nærmest påkrevd at det stilles spm.tegn rundt motivene til mannen.som.står bak det hele..
          Pga den.hårfine balansegangen rent språkmessig, med den følge at det er så himla lett å komme feil ut, tror jeg det er viktig å være seg dette bevisst, slik at en bør forsikre seg om å være helt på det rene med hva som er ment før en ev. Kritiserer..

          1. Hvis du klikker litt rundt hos Aud-Marit, kokken og her ser du at hun kan risikere å miste trygd hvis hun tjener for mye på bloggen. Fremsnakking kan ha sin pris.

    6. Ser på Kvinneguiden det er nevnt at for Aud Marit vil mye penger inn betyr også mer å betale i skatt, at hun er ufør og da kan det også gå ut over den stønaden. At det ikke nødvendigvis er positivt å få plutselig inntekt gjennom bloggen. Mulig en spleis hadde vært bedre, sånn sett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg