Bollestad har blitt matminister….

I dag har vi fått ny regjering. De nye statsrådene har vært på slottet, og hilst folket på slottsplassen.  Vår nye Landbruks- og matminister er Olaug Bollestad.  Og i dag er det nettopp landbrukspolitikken jeg hadde tenkt å se nærmere på.   Som vanlig er det de mer forpliktende utsagnene jeg tar for meg.  Ikke vurdere, utgreie videreføre eller arbeide for…

I regjeringsplattformen står det at Regjeringen vil gi bonden  større næringsfrihet..
Målet er at inntekter for bonden i størst mulig grad skal komme fra markedet.   Tygg litt på de to setningene dere som er bønder . og dere som ikke er det. Hva vil en slik tankegang ha å si for utviklingen i norsk landbruk? Jeg vet ikke – men  jeg vet at landbruk har en nytteverdi utover å dekke et markedsbehov.

Tankegangen til regjeringen kommer enda sterkere frem i den neste setningen; Føre en landbrukspolitikk med utgangspunkt i at bønder er selvstendig næringsdrivende med muligheter og ansvar for å utvikle foretaket sitt til en lønnsom arbeidsplass med et trygt arbeidsmiljø og attraktive levekår.  Her sammenligner regjeringen gården med enhver annen bedrift – eller foretak, som det står i teksten.  Foretaksmodellen er det store på alt fra sykehus til bondegårder.

Regjeringen ønsker effektiv konkurranse i alle ledd fra matindustrien (leses bonden) til varehandelen.  Markedet, frihet og konkurranse er det store. God, gammeldags høyrepolitikk.

Mer positiv er jeg til at regjeringen vil fortsette satsingen på lokalt mat og drikke og gjøre det enklere å foredle på egen gård. Det er bra.

Positivt er det og at regjeringen vil stimulere til økologisk  produksjon som er etterspurt i markedet. Men negativt at de kun er opptatt av økologi fordi det er en vare markedet ønsker.

Jeg synes også at det er positivt at regjeringen på sikt vil opprette dyrepoliti i alle fylker.

Regjeringen vil å bygge ut skogsbilveier, noe som kanskje ikke er like miljøvennlig. Selv om de på den andre side vil verne 10% av skogen.

Så vil de bekjempe skrantesjuke. Kort og greit.

Det tror jeg var det viktigste.  I morgen skal jeg gå gjennom den delen av politikken jeg er mest opptatt av og som og er den del av politikken jeg kan best, nemlig helse- og sosialpolitikken, så følg med.

 

2 kommentarer
    1. nåja ,jeg var melkebonde i 10 år og det er ikke bare bare å få til en selvstendig næring på en gård,en er avhengig av att regjeringen sponser bøndene en god del,det er dyrt å ha dyr i fjøsen,tener ikke nok ved å selge melk,det ville blitt en svært dyr melk i såfall hi hi ,nei jeg er glad vi sluttet og føler med alle bønder som sliter for å få endene til å møtes.Ikke får vi gjøre som vi vil med gården vår heller,såleis føler jeg att det er regjeringen som eig gården og vi bare drifter den.Her hvor jeg bor kan vi ikke bygge på sånn uten videre,nei først må vi be om en rasvurdering,selv om husa har stått her i mange generasjoner,alle hvet hvor rasa går,den vurderingen må vi betale selv 100 000 pr vurdering,slå den ,ikke lett for dei unge å ville overta når det er slik da,det er nok mye nytt som må fram skal vi få et landbruk som er atraktivt for etterkommerne våre.

      1. Helt enig. Jeg vokste opp på gård med kjøttproduksjon. Jeg vet hvor mye arbeid som kreves. Denne politikken passer best for store bruk på kystbygdene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg