Det var en deilig, deilig dag….

En lang dag er nå over, og for en dag! Klokka har akkurat passert 22, og jeg har akkurat kunne flate ut på sofaen. Jeg ligger sliten men fornøyd etter en skikkelig god gammeldags 17  mai feiring.

Vi dro ut føra klokka 9.30. Må jo ha med oss barnetoget i Hønefoss. Storfamilien pleier å møtes på fast plass – så og i år.  Datteren stoppet og opp og hilste på vei til jobb.

Vi har et stort og inkluderende familiebegrep, så vi kan si at til slutt var vi 18 stykker som sto sammen og ventet på barnetoget.  En del av gjengen gikk også i toget. Alt fra førsteklassing, via russ til en rektor. Og det var så kos å se barnetoget igjen! Tårer i øynene og klump i halsen.

Etter barnetoget gikk Gamle Gubben Grå og jeg og tok oss litt drikke og en pust i bakken. Vi var heldige og fikk plass på en av byens uteserveringer. Det ble en drøy halvtimes hvil i sola.

På vei tilbake til bilen traff vi på Ungdomsvenninna mi og datteren hennes. Koselig med en prat. Vi ses alt for sjeldent.

Så gikk turen ut til min barndoms dal.

Det er rimelig mange år siden jeg har vært på skolen i bygda jeg kommet fra på nasjonaldagen, men  i år følte vi at vi måtte ta turen.

Skolen jeg gikk på som barn ble lagt ned for en del år siden. Året etter gjenoppsto den som Montessoriskole. I den Montessoriskolen er flere fra slekta engasjert på flere måter. Da man ikke fikk noe korps til å ta turen ut til bygda for å spille i bygdas 17.mai-tog, ja da tok driftige folk og laget sitt eget lille korps for anledningen. De klarte å samle 10-12 musikanter.  Siden slekta var godt representert blant de som dro i gang dette korpset var Yngste Sønn blitt spurt om å være med – noe han selvsagt svarte ja til. Så for en staket stund i dag var jeg atter korps-mamma. Og en korps-mamma møter opp og ser når sønnen spiller!

Når man nå først var i min Barndoms dal måtte vi jo innom Høvdingen.  Så vi kjøpte med is og tok en times pause i sola på terrassen der sa.men med han.

Og du hvor flott det var i sola i dag! Skikkelig sommer! Flere har påpekt st jeg kanskje har fått litt mye sol i dag, og virkelig er blitt Røde Brit.

Så gikk kursen mot Drømmehuset.  Men jeg hadde ikke tatt med meg husnøkkel. Jeg hadde ei sånn liten veske hvor det kun var plass til mobil og bankkort. Nyinnkjøpt i anledning dagen. Gamle Gubben Grå hadde heller ikke tatt med husnøkkel. De lå visst i den vanlige jakka, og nå var jo Gubben kledd i dress. Yngste Sønn som var den som forlot heimen sist var fremdeles ute i min barndoms dal. Vel vi ringte Eldste Sønn, hentet han og nøkkel til barndomshjemmet og kunne låse oss inn i Drømmehuset. Kjekt at voksne barn fremdeles har nøkkel til barndomshjemmet. Det er ikke første gangen det har reddet litt distre foreldre.

En drøy halvtime hjemme ble brukt til å lage salat og fylle opp bilen med alt fra campingstoler til gelé. (Ja den ble stiv!) Og så dro vi tilbake til min barndoms dal og Eldste Søster. Dagen ble avsluttet i god gammel tradisjon. Hele, eller i det minste store deler av storfamilien var samlet. Vi var vel  21 stykker tror jeg fra snart 1 til 91 år.

Det var så godt å være samlet hele gjengen igjen  slik som før.  Ikke minst fordi Mamma hadde bursdag 17.mai. Hun ville likt å se oss alle kose oss sammen. Jeg trenger slike dager som i dag, masse kos sammen med familien. Sånne dager lever jeg på lenge.

 

4 kommentarer
    1. 17. mai ble akkurat en slik flott dag som du beskriver. Vi er heldige.
      Etter togene var vi samlet 16 stk til grilling, leker og kaker hos eldste datter.
      En flott dag slik 17. mai skal være.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg