Fire millioner for ei festetomt….

I går fortalte Solliv om ei hytte nær henne som nylig er blitt solgt.  Ei enkel hytte, av bildene ser det ut som om den kan være bygd på 60-tallet. I følge Solliv har den ikke vei, ikke kloakk og har festetomt. Altså, du eier ikke tomta men leier den av grunneieren for en viss sum i året.

Ei litt sliten hytte, en kilometer fra vei og med utedo kan være drømmen for mange.  Sjøen er 30 meter unna, og jeg er ikke i tvil om at man kan lage seg gode dager på et slikt sted.

Men prisantydningen er rundt fire millioner kroner!!!!!
Fire millioner for ei hytte med utedo og uten innlagt vann er mye.  Ikke kan du kjøre helt frem, og ikke eier du tomta hytta ligger på.
Hvis drømmen din er ei lita hytte med enkel standard finnes det langt rimeligere hytter på markedet. Den rimeligste hytta på finn koster 135.000. Du kan faktisk kjøpe alle de 15 billigste hyttene på finn for fire millioner, altså kjøpe 15 hytter for den prisen som denne ene hytta nær Solliv var priset til. 15 hytter for prisen av en.

Jeg er ikke dum. Jeg vet at det viktigste når det gjelder fritidseiendommer er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. De 15 billigste hyttene har ikke den samme beliggenheten.
De som har nærhet til sjøen ligger ikke en times kjøring fra Oslo, men gjerne litt lenger nord i landet eller i skogsterreng. Men jeg er overbevist om at man kan finne et idyllisk sted med fin beliggenhet på sentrale Østlandet uten å svi av fire millioner.

Siden det ikke er hytta i seg selv som nok er grunnen til den stive prisen må det være beliggenheten. Jeg ser at det er ei hytte til med relativt enkel standard til salgs på Kråkerøy. Den en bygd på 1920 tallet, ligger omtrent like langt fra vannet som den Solliv skriver om, men har bilvei helt frem Også den har festetomt. Prisantydning syv millioner!!!!

Syv millioner er rimelig mye penger for ei hytte.
Hvis jeg tok alle pengene jeg tjente som radiograf og satt på konto, droppa å betale skatt, betale huslån eller husleie, mat, klær, bensin, strøm….   Kort sagt jobba full jobb, bodde i skogen i ei barhytte og kun spiste bær, røtter og det jeg fant så kunne jeg ha spart opp til den hytta i løpet av en fjorten års tid.

Syv millioner er ikke mye for ei hytte i dag.
Når jeg søker på finn finner jeg 203 fritidsboliger som har en prisantydning på over 7 millioner.
Og siden pris har noe med tilbud og etterspørsel å gjøre, er det klart det finnes folk som punger ut med 7 millioner eller mer for å sikre seg hyttedrømmen.

Den dyreste hytta på finn har en prisantydning på femti millioner kroner. 50 millioner!
Jeg siterer fra prospektet:

På den svært barnevennlige og solrike eiendommen har eierne vært snille og latt naturen gå sin gang. I det man går i land, får man følelsen at tiden har stått stille i mange tiår. Fritidsboligen har en enkel standard og foruten enkel oppussing, så har det ikke vært gjort mange endringene siden hytta ble oppført. Det er innlagt strøm, vann fra brønn og gråvann ut til terreng. Uthuset er innredet, men ikke godkjent til beboelse. En sjelden mulighet!

Byggeåret er 1933.
For den nette sum av femti millioner får du altså ei 89 år gammel hytte med enkel standard, og jeg er ikke i tvil om at den kommer til å bli solgt, mulig etter en heftig budrunde. 24 mål på ei halvøy på Tjøme med en beliggenhet du bare kan drømme om lokker nok mange. Og hytta ha ikke så enkel standard. Jeg hadde kommet langt med en malerkost og et par spann med maling.

Selv om stedet er helt fantastisk, så er det ikke verdt hundre år i barhytta med bær og  røtter. Forresten hadde garantert “fogden” funnet meg innen den tid og stukket av med så mange av sparepengene mine at jeg måtte ha arbeidet noen tiår til før jeg kunne ta fatt med malerkosten.
Når vi vet at jeg “bare” klarte litt over 30 år i arbeidslivet, sier det seg selv at det må bli med drømmen.

Det er ikke synd på meg. Vi har hytte. Den er nyere enn i vertfall to av de millionhyttene jeg har skrevet om – og omtrent lik standard, selv om verditaksten er langt under millionen. Den har ikke den beliggenheten da, men det kan jeg leve med. Vi har vei helt frem, eier tomta og fin utsikt – selv om vi ikke ser havet. (Skal jo litt til, siden hytta er høyt oppe på fjellet i Valdres.)

Det har ikke noe med misunnelse å gjøre, men jeg synes det er verdt å tenke over at det finnes mennesker som er villig til å betale 4, 7 eller 50 millioner for hytter med til dels store oppgraderingsbehov – bare fordi de har rett beliggenhet. Det er store økonomiske forskjeller på folk, og de forskjellene er stadig økende.

 

14 kommentarer
    1. Vanvittige priser! Er heldig som eier bolig, bor nær sjøen og skogen. Har til og med jakt og fiskerett i elva som grunneier. Hadde det vært på Østlandet har jeg nok fått god pris.

    2. Det er helt syke priser på sjøhytter og det vil alltid være mangelvare!
      Jeg ville heller kjøpt den hytta på Femdal til 7 millioner for den kan man faktisk flytte rett inn i. Den jeg så på vil nok bli revet.
      Bygge stor hytte er umulig for det er strenge regler innenfor 100-meters regelen til sjøen! Så blir en ny liten hytte vil jeg tro. Tomta kan man sikkert kjøpe og det vil ikke være under 1000.000.-. Den på Femdal har bilvei frem, den jeg så på må man gå et godt stykke gjennom skogen over en kilometer. Så materialer til ny hytte må fraktes med båt eller med å leie helikopter. Det blir gjort mye her på Kråkerøy! Etterhvertt kommer det nok vann og kloakk til denne hytta også, men det koster masse penger! Så tenker at denne hytta jeg så på fort kommer på 8 millioner før målet er nådd! Men penger er bare penger sier dem som har nok av dem! Betyr ingenting!

    3. Her leter jeg etter en enkel liten leilighet med alt på ett plan og to soverom, en balkong og ingen eiendom å vedlikeholde, på sånn ca verdi rett over 3 millioner. Og det er vanskelig å finne, for fellesutgiftene er astronomiske jo eldre bygget er. Det å bo er svindyrt, leiligheter og hus koster mange millioner. Og så skal ei liten sliten hytte koste enda mer, bare pga beliggenhet? Jeg har ikke råd til leilighet som passer meg, og hyttedrømmen (som jeg ikke har) er i alle fall ikke innen rekkevidde i dette livet mitt. Kanskje ikke i mitt neste liv heller. Jeg er så glad jeg ikke ønsker meg hytte. Men fy søren altså, hytteprisene er virkelig kunstige. Det er nesten så man kan bli litt provosert. Men jeg skjønner faktisk den hyttedrømmen, det å ha mulighet til å flykte til et rolig sted og bare nyte livet. Jeg tror man trenger det i en travel hverdag. Selv om jeg ikke ønsker meg hytte selv.

      1. Hvis drømmen er et rolig sted og nyte livet tror jeg hyttedrømmen er fullt ut oppnåelig til langt lavere priser.
        Det som provoserer meg er at noen har råd til å kjøpe et “prosjekt” til flere millioner, for så å bruke masse penger for å pusse den opp. Forskjellen på folk når det kommer til økonomi.

    4. Noen har mulighet for å betale astronomiske priser for å få hyttedrømmen oppfylt, og heldige er de. Det er nok de tre tingene du nevner som bestemmer pris, ja, beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. I tillegg til nærhet, innhold og div. personlige preferanser. Jeg har “hytte” I Spania. Den var billigere enn de fleste hytter her hjemme. Litt dyrt å komme seg dit, selvsagt, men reisen tar bare en halv dag. 😊

    5. Så moro å se bilde av den berømte utedoen nedi lia! 👍 Helt utrolig at folk er villig til å betale så mye for ei hytte, som man bare er på en liten del av året. Dessuten er det en del løpende utgifter også. Bedre da å leie spør du meg, om man vil være ved sjøen.

    6. Jeg tror det er billigere for meg å.leie ei hytta når jeg får lyst på det den tiden. Ikke noe ansvar hele året:)
      Nok skog og mark, sjø og vann å ferdes fritt rundt omkring:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg