Forgiftet russer, åpenhet og væromslag.

I dag skal jeg ut på tur. Samme om det regner bøtter skal jeg komme meg ut og gå. Det er ikke sikkert at det blir skogstur, fremdeles mye råtten snø mange steder i skogen. Men jeg kan traske gatelangs og jeg.

Men la oss snakke om noe helt annet enn å traske turer. La oss snakke om Russland.
Norge og verdens nytt skriver at den russiske opposisjonslederen Aleksej Navalnyj har sluttet å spise fordi maten i fengselet forverrer akutte magesmerter som Navalnyj har slitt med siden før helgen. Han skal ha gått ned 8 kilo i vekt i løpet av to uker, og Navalnyjs støttespillere mistenker at han er utsatt for forgiftning.
Det er ikke første gangen Navalnyj tror han blir forgiftet.

Navalnyj hevdet i 2019 at han ble forgiftet da han var fengslet for å ha oppfordret folk til å delta i opposisjonens protester i Moskva.
Den 20. august 2020 ble Navalnyj innlagt på sykehus i Omsk i Sibir etter å ha blitt akutt syk med voldsomme smerter under en flytur fra Tomsk i Sibir til Moskva. Flyet landet derfor i Omsk. Der ble han lagt i kunstig koma. Navalnyjs pressesekretær hevder han ble forgiftet på flyplassen i Tomsk før avgang. Sjefslegen som behandlet Navalnyj i Omsk hevdet de ikke fant spor av gift i kroppen hans, men politiet skal ifølge russiske helsemyndigheter ha funnet et kjemisk stoff av «industriell karakter» på hendene og håret hans.
22. august ble han ble han fraktet med ambulansefly til Charité-sykehuset i Berlin for videre behandling.
I forbindelse med behandlingen i Berlin ble prøver sendt til spesiallaboratorier i Frankrike og Sverige for analyse. Disse bekreftet det tyske leger hadde konstatert, nemlig at Navalnyj var forgiftet av en nervegift i novitsjok-gruppen.

Novitsjok er en serie nervegifter som ble utviklet i Sovjetunionen og Russland i perioden 1971-1993.
Til forskjell fra eldre kjemiske stridsmiddel (for eksempel sennepsgass) er novitsjok dødelig også ved svært lave konsentrasjoner.

Navalnyj vendte tilbake fra Tyskland til Russland 17. januar 2021. Han ble da straks arrestert på nytt, og ingen så noe til ham før dagen etter. Den 18. januar 2021 ble han fremstilt for en domstol på en politistasjon. Domstolen varetektsfengslet ham i 30 dager. Kjennelsen ble blant annet begrunnet med at han hadde forbrutt seg mot meldeplikt i en tidligere avsagt dom.
Bruddet på meldeplikten skyldtes at han lå i koma sommeren og høsten 2020.

Hvem er så denne Aleksej Navalnyl?

Han er født i 1976, og er en russisk advokat og opposisjonspolitiker. Han regnes som en av de viktigste lederne for den ikke-systemiske opposisjonen i Russland, og går ofte ut med direkte kritikk mot president Vladimir Putins regime. Han har gjort seg bemerket som samlingsfigur for motstanden mot korrupsjon og maktmisbruk i landet, og var en av lederne for protestbevegelsen som anklaget de russiske myndighetene for valgfusk etter valget til Statsdumaen i 2011.
Navalnyj er en tydelig kritiker av den russiske invasjonen av Ukraina i 2022.

Han fikk i 2013 den nest største oppslutningen ved valget til borgermester i Moskva.
I 2017 offentliggjorde han en rapport der han angrep politisk korrupsjon og kritiserte Vladimir Putin og hans politiske allierte. Dette medførte antikorrupsjonsdemonstrasjoner i flere russiske byer og mer enn 1 000 arrestasjoner, blant annet av Navalnyj.
Myndighetene hindret ham i å delta i presidentvalget i 2018.
Han er blitt kjent gjennom den russiske “bloggblokka”, og særlig for sine forsøk på å bekjempe korrupsjon. Så der kan dere se. Blogg kan brukes til noe fornuftig – og kan utgjøre en forskjell på mange plan.

I 2021 fikk han Europaparlamentets Sakharov-pris for sitt arbeid for demokrati og menneskerettigheter. Han ble og nominert til Nobels fredspris samme år.

Fortsetter vi turen oppover bloggtoppen er det neste jeg skal kommentere salg på airfryere…..
Russiske bloggere bekjemper korrupsjon, norske bloggere selger airfryere.  Kanskje litt å reflektere over det og.

Vi gauler sorgløst på gamle 80-tallsslagere og fortsetter ferden oppover bloggtopplista. Hands-up, baby, hands-up……

Inne på bloggen til Aud Marit blir det stopp igjen. Der er den evige debatten. Hva bør man ikke blogge om? Hvor åpen bør en være om seg selv og livet sitt?
Navalnyj burde kanskje ikke ha blogget om korrupsjon. Det hadde sikkert spart han for mange problemer. Fengsel og forgiftning. Samtidig er vi vel enige om at det er viktig at han har tort å ta den kampen, selv om det koster?

Når Aud Marit gjennom sin blogg setter fokus på sin situasjon. På hvordan det er å ha trang økonomi, hvordan det er å slite psykisk, er ærlig om det å være ensom og om hvordan hverdagen endret seg da hun brakk armen ja så setter hun søkelys på viktige saker i samfunnet.
Hun gir leserne innsikt, selv om det kan være ubehagelig å ta inn over seg at noen har det slik.
I stedet for kritikk burde Aud Marit ha ros for sin åpenhet. Det finnes mange Aud Mariter der ute. Mange i samme situasjon. Aud Marit er modig som våger å gi dem et ansikt.

Samtidig. Når man velger å være “åpen og ærlig” på blogg og fortelle om livet sitt bør man ha i tankene at man skriver ikke bare for de leserne som legger igjen hyggelige kommentarer i kommentarfeltet. Man skriver og for alle de leserne som aldri legger igjen spor etter seg. Alle de vi ikke vet hvem er. Tre har kommentert Aud Marit sitt siste innlegg og ved det lagt igjen spor etter seg. Bloggen hennes fikk 1.345 sidevisninger i går. Det er mange som har lest innlegget uten å legge igjen kommentar.
Det kan være hyggelige damer på andre kanten av landet, eller naboen i samme oppgang.
Det kan være dama på Kiwi, fastlegen eller saksbehandleren på Nav.
Det kan være barna våres, vennene deres eller kollegaene.
Når jeg skriver mine innlegg, og jeg er relativt “åpen og ærlig” på min blogg, har jeg i bakhodet at det jeg publiseres kan leses av alle. Det hender ganske ofte at det begrenser hva jeg skriver. Ikke fordi jeg ikke ønsker å være “åpen og ærlig”, men fordi jeg det finnes ting i et hvert menneskets liv som det er mest hensiktsmessig å ikke dele med alle og enhver.
Ikke alltid av hensyn til seg selv, men også av hensyn til de man er glad i.

Så raser jeg videre opp over bloggtopplista. Må jo prøve å lande snart, men fremdeles har jeg noen refleksjoner å komme med.

Vi har jo knapt vært innom mat i dag. Kun forgiftninger.
Gamle Gubben Grå skal stå for matlagningen i dag. Vi skal ha fiskegrateng.

Gleder meg til over helga, eller søndag er det vel som det er meldt væromslag. Dette regnet vi har hatt de siste dagene kjennes i kroppen. Det knirker og verker i kjerringa denne morgenen. Har i grunn gjort det denne uka. Tuller meg inn i tykke ullgensere og pledd og prøver å holde kroppen så varm som mulig.

Jeg mener ikke å klage over egen helse. Mine vondter er helt klart noe jeg lever bra med.  Det er de som har det mye verre enn meg. Mennesker med dødelige sykdommer det ikke finnes en kur for.

Hopper galant over gamle spørsmålsrunder og avrunder turen oppover bloggtoppen med sommerkoteletter.
Jeg liker å avslutte med tanken på noe som minner om sommer.

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg måtte smile da du nevnte om norskbloggere som selger airfryere. Jeg bruker det ofte og jeg liker det:)
      Når det gjelder Aud…ja. Folk har alltid noe å si uansett hva man gjør. Både negative og positive. Særlig når vi blogger.
      Fiskegrateng er bare nydelig.
      Ha en fin dag:)

    2. Kloke ord du kommer med om dette med å “være åpen og ærlig” i sosiale medier. . Du skriver blant annet at man bør ha i tankene at man skriver ikke bare for de leserne som legger igjen hyggelige meldinger i kommentarfeltet. Man skriver og for alle de leserne som aldri legger igjen spor etter seg. alle de vi ikke vet hvem er. .. Og da er vi tilbake til stokastisk terrorisme. Hat mot minoriteter og grupper av mennesker som f, eks. homofile eller muslimer. Dette kan få fatale konsekvenser, eller ikke bare kan få. har dessverre fått tragiske konsekvenser. Det finnes mange “ensomme ulver” der ute som blir påvirket av disse gjentatte “angrep” og stigmatisering, som noen bloggere og høyreradikale nettsteder bedriver.

        1. Minner meg litt på debatten som gikk for noen år siden om eksponering av egne barn med et kommersielt formål, på blogg. Noe jeg mener det ikke lenger er? Så den konstruktive kritikken har hatt preventiv effekt for barnas beste,.

          Det var ikke bare bilder, men også verbal eksponering. Så igjen du har helt rett. viktig å tenke seg om for man trykker send 😉

    3. Takk for mye god lesning og i dag masse Navalnyj-facts, som var lærerikt for meg. Debatten om åpenhet kontra filter, på blogg og ellers, vil nok aldri komme til en konklusjon. Dertil er vi vel for ulike. Jeg tenker at hvis en, bare en, finner glede eller trøst eller underholdning eller hva som helst som gir dem noe i noe av det jeg skriver, så er det verdt alle de som surner… Og surner de uten å melde noe om det så går det kun ut over dem selv.
      Jeg skal også ut å gå. Foreløpig er det opphold hos meg 😉

      1. Takk. Fint å kunne bidra med kunnskap. Man blir nok aldri enig om hvor åpent man skal dele. Det blir opp til den enkelte.
        Har vært ute og gått. Det var opphold hele turen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg