Frisk bris med kuling i kastene..

Ja. Jeg vet at for dere som bor nord i landet, på Vestlandet eller langs Trøndelagskysten er ikke dette mye vind å skryte av. Men for oss på indre Østlandet er dette mye vind.  Og siden det faktisk er såpass med vind at det faktisk er gult farevarsel her i distriktet, hva er da mer naturlig enn at jeg vil ut på tur. Jeg liker naturkrefter og vind!

Ja så glad er jeg i vind at vi et år la sommerferien til Bud i Møre og Romsdal. Det kan du forresten lese om i disse innleggene    Et øde fiskevær.  villt, vått og vakkert.  Over skyene er himmelen alltid blå. .For uten grunn til Kristiansund. …  Ja, jeg vet jeg er gal.

Så siden det var vindvær i dag tok jeg med meg Gamle Gubben Grå og Datteren, og så gikk vi tur rundt Averøya. Altså ei halvøy i Tyrifjorden. Egen kommune og alt det der. Turen var anbefalt i lokalavisa her om dagen. Hva er mer naturlig enn å gå langs fjorden på ei flat strand når det blåser skikkelig?

Vi starta fra Røsholmstranda og fortsatte utover langs Averøya. Det var fint å gå langs stranda. Men jeg vil tross lokalavisens anbefalinger ikke anbefale turen. For når vi forsøkte å fullføre runden med å gå via en gårdsvei tilbake til utgangspunktet ble vi irettesatt av en myndig dame. Dette var privat eiendom, beitemarker og jordbruksareal til matproduksjon. Kanskje lokalavisene burde sjekket ut slike ting før de anbefalte turen i disse korona-tider? Forstår at damen kan bli lei tråkket og at det ikke er noe særlig å ha folk i hopetall vandrende gjennom havn og åker.

Vel vi fikk aller nådigst fortsette. Det ble en rundtur på over 6 kilometer. Jeg kjenner det godt i lilletåa.  Turen langs fjorden var fin, så gå heller frem og tilbake enn å forsøke å ta runden.  Viser man hensyn bør det være lov.

 

7 kommentarer
    1. ikke kjekt å få tilsnakk ,enig i att dei som anbefaler turer bør vite om det er privat grunn først :=) men litt rar er du som elsker vinden,det gjør ikke jeg iallefall ikke slik vi har det i dag med sterk vind og kraftig snøføyk i tillegg :=)

    2. Ikke noe moro å få tilsnakk, men dere tråkket vel ikke akkurat ned så mye på denne tiden av året. Dessuten må det vel være lov å gå på gårdsveier. Når til og med avisa anbefaler turen så tror man jo at det er greit å gå der. Junior og jeg har vært “uti” Randsfjorden et par ganger, – parkerte ved glassverket. Vannstanden må være på noe av det laveste nå, – kan gå langt utover. Kanskje dere kan prøve dere på Kongeøya, men muligens best med gummistøvler uansett, hihi. 😉

      1. Vi tråkket selvsagt ikke i noen åker, og i følge strandloven, friluftsloven og almen retten er det lov å ferdes i strandsonen hvis man viser aktsomhet. Jeg sa ikke noe om det. Siden avisen har anbefalt turen, og det varmange på stien regner jeg med at det hadde vært en del tråkking over gårdsplassen i påsken. Ikke sikkert alle går like aktsomt heller. Jeg har forståelse for at hun som snakket til oss var lei. Når vi ikke tok til motmæle, bare tok i mot tilsnakket og sa unnskyld, fikk vi lov til å fortsette.
        Tror ikke vi skal prøve oss på å ta turen til Kongeøya i år, jeg hadde støvler da vi forsøkte i fjor….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg