Gamle Gubben Grå og Kjerringas julekalender del 24

God Jul, folkens!!!
Gamle Gubben Grå og jeg klarte innspurten.  Vi har til og med åpnet den første pakken.
For når vi skulle ta inn juletreet sånn en gang rundt klokka 23, sa Yngste Sønn at Datter hadde bestemt at vi måtte åpne pakka vår før vi pynta treet.  Gamle Gubben Grå var ikke sen om å flerre av papiret.  Pakka har jo ligget en ukes tid under anretningsbordet og pirret hans nysgjerrighet.

Og vet dere hva det var?
Det var den nydeligste sånn til å skjule juletrefoten jeg noen gang har sett!  I messing!!! Perfekt til stua vår som rer holdt i hvitt og gull (og litt rødt, nå i jula)
Se!!! Er den ikke bare helt nyyydelig???!!!!!!

01 hadde begge guttene sovnet.  Jeg hadde kommet til bunns i siste eske med julekuler, og datt fornøyd ned i stolen.  Endelig i mål!

Den følelsen varte i fem sekunder.
For jeg var i bunn av julepynteskene og jeg hadde ikke sett snurten av “gyngehesten til Datteren”  Febrilsk ser jeg på Gamle Gubben Grå. “Hvor er “Gyngehesten til Datteren”? ”
Det er en juletrepynt Datteren plukket ned fra juletreet gang på gang den aller første julen sin.  Det har blitt en tradisjon siden hun var liten at hun henger den på juletreet. De årene hun ikke har vært her når treet er blitt pyntet har hun hengt gyngehesten på treet når hun har kommet.  Den ligger klar og venter, plukket vekk når alt annet henges på treet.
Nå var den borte.!
Det er ikke slikt en Mamma skal oppleve rundt klokka 01 natt til julaften.

Men Gamle Gubben Grå gikk i kjelleren og lette gjennom alle boksene med julepynt som var blitt båret ned. Og han kom ikke tomhendt tilbake!!!
Ikk bare hadde han funnet “Gyngehesten til Datteren”.  Han hadde og funnet “Tiril-Nissen”.
Det stakk litt i meg, at jeg ikke hadde savnet den.
Tiril-Nissen er en tøynisse sykepleierne på nyfødt-intensiv hang i kuvøsen til Tiril den julen hun levde. Siden har vi hatt den på juletreet hvert år-  På den måten er liksom Tiril  litt med oss i jula.

Tårene kom i øyekroken når jeg ser Gamle Gubben Grå lete etter den perfekte plassen å henge Tiril-Nissen.  Men nå fordi jeg er litt lett-rørt-

Men nå er det jul folkens.
GOD JUL!!!!

 

 

20 kommentarer
    1. Godt dere kom i mål, men det jeg ikke skjønner er at folk orker å påføre seg en slik lillejulaften. Blir helt svett bare av lese om det 😆 Her fordeler jeg det som skal vaskes, pyntes og ordnes slik at jeg unngår en sånn type stress i innspurten mot jul. Jeg hadde blitt et uvær om jeg skulle stresse slik. Men folk er forskjellige.
      Ønsker dere en riktig god jul 😃

      1. Vi kommer alltid i mål. Men det heder lista blir litt kutta på slutten, I år, for eksempel var planen å lage riskremkake i stedet for den tradisjonelle riskremen det ble droppa.
        God jul til deg og dine!

    2. Så koselig med juletre pynt som er fulgt med igjennom mange år og har sin egen historie. Har pynt til treet som barnebarn har laget og det kommer alltid på treet, God jul til deg og alle de andre, ønsker deg masse god kos som hører julen til <3

      Juleklem fra nord

    3. God jul til deg og dine. Gleder meg til å følge hverdagslivet til neste år også. Det er så trivelig å kunne følge en blogg med meninger, ikke alt vi er enige i, men det går ikke heller.

    4. Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL! 🤶🎄🎅 Godt dere fant igjen julepynten som det knyttes minner til. 💕 Kos dere masse i julen! 🎄

    5. Jeg stikker innom med ønsker om en god jul. Jeg har ikke fulgt med i det siste, men det var da en flott plassering på lista i dag! Gratulerer med den også.
      Et friskt og meningsbringende nytt år ønskes din veg! Måtte du lykkes med alle dine mål!

      1. Den er nyyydelig, og blir nok ikke solgt.
        Men jeg skal spørre Datteren hvor den er kjøpt, jeg vet det er over nett,
        Ser helt at den hadde vært perfekt hos dere og.
        (Den er visstnok ikke i messing, i følge Datteren og blikkenslagersønn, men “forgylt” . Metall som skinner som gull gjør susen, og trenger visstnok ikke pusses slik som messing)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg