Gjenbruk av kjerringa….

I dag skulle jeg ha min første samtale med Fretex. De som skal hjelpe til å resirkulere denne kjerringa så hun kan ha noen flere år i arbeidslivet. Jeg må innrømme at jeg var litt spent, og kanskje hadde litt høye forventninger.

Vel jeg koblet meg opp med teams til avtalt tid og ble møtt av ei hyggelig svensk dame. Hun ville se CV en min, og et eksempel på en søknadstekst på stillinger jeg har søkt på. Greit nok, jeg forstår at hun følger et skjema. Men jeg mener dama på NAV sa at jeg ikke trengte jobbsøker-kurs for å lære å skrive søknad og CV. Så jeg håper hun forstår raskt at det liksom ikke er det jeg trenger hjelp til. For om jeg ikke har søkt så veldig mange jobber de siste årene, har jeg vært med på mange rekrutteringer, alt fra radiografer til direktører. Man plukker jo litt opp av hvordan en søknadstekst og en CV bør se ut for å vekke interesse.  I tillegg har jeg 15 studiepoeng i HR-management med vekt på rekruttering.

Hun lurte også på hvorfor jeg ikke kunne omplasseres på jobben. Altså i det store helseforetaket.  For å være ærlig lurer jeg og på det. En så stor bedrift har et visst ansvar for å omplassere arbeidstakere med helseutfordringer.  Jeg ba henne snakke med HR, og ga henne både navn og telefonnummer.

Hun lurte og på hva jeg kunne tenke meg å arbeide med. Der er jeg relativt åpen. Bare jeg slipper og gå og løfte for mye. Hun syntes nok jeg var litt lite konkret der.

Vi skal snakke sammen neste torsdag. Da bør hun komme med tilbakemelding på om hun liker min måte å skrive søknadstekst og å bygge opp CV.  Jeg synes og hun bør ha snakket med HR.  Og jeg bør nok ha søkt på noen flere stillinger.

Min oppsummering så langt, usikker på kompetansenivået på dama, men hun kan overraske. Synes hun var litt vel opptatt av skjemaet sitt, og ikke helt lyttet av hva jeg sa. Men hun gjorde ikke noe “feil”, og hun har rett i at det er lurt å starte letingen etter nytt arbeid hos nåværende arbeidsgiver.  De har tilretteleggingsplikt.

Vel, følg med videre. Jeg skal holde dere oppdatert!

16 kommentarer
    1. Jeg husker da jeg ble overtallig på begynnelsen av 2000-tallet og fikk jobbsøkerkurs hos NAV. Da jeg sa at jeg hadde drevet som instruktør på jobbsøker kurs og cv skriving, så var svaret at jeg kunne jo hjelpe til på kurset. Nei har ikke særlig gode erfaringer om tilretteleggingen fra det offentlige for å få hjelp til ny jobb. Jeg endte opp hos vikarbyrå for å få en fot innenfor arbeidsmarkedet igjen.

      1. Vel, jeg er stadig optimist. Og selv om førsteinntrykket ble litt dårligere enn forventet, har jeg tro på at jeg kan klare å manøvrere hjelpen så den blir bra. Det kan jo hende at hun forventet en annen type menneske enn det jeg er.

    2. Det hørtes ikke ut som en tillitsfull og god start. Når man er henvist til hjelp, og hvis du ikke tar imot den hjelpen får du ikke noe annen hjelp, bør det føles hjelpsomt for den som skal hjelpes. Da nytter det ikke å ha et fast skjema å gå etter. Kanskje er ikke Teams et veldig godt startsted for et samarbeid heller. Det er jeg i hvert fall usikker på.
      Jeg vil tro at det vil være god bruk for deg et annet sted på sykehuset. Rart at ikke de er koblet inn før NAV. Høres ikke riktig ut.
      Lykke til uansett! Ønsk deg drømmejobben på sykehuset. Den kan bli din nå! De får sikkert starthjelp til å lære deg opp og få deg i gang.

      1. Helt klart at teams har sine svakheter når det gjelder å bygge opp tillitt.
        Ja, jeg synes de gikk litt raskt til NAV, men de har vel sine grunner.
        jeg ser på det som et pluss at hun Fretex-dama ringer HR på jobben og ansvarliggjør arbeidsgiver. Akkurat den biten synes jeg er veldig bra.. Og det er helt greit at jeg sender CV og søknadsbrev.. Da blir det jo lettere for henne og forstå hvem jeg er, Det er ikke lett å møte folk på rett sted når informasjonen er mangelfull.

    3. Burde ikke Nav hatt et dialogmøte med arbeidsgiver, fastlege og deg om tilrettelegging mens du fortsatt var sykemeldt, før du ble henvist til Fretex og AAP? Kompetansenivået på veiledere rundt omkring kan være veldig variert og avhenger dessverre av en god del flaks. Om de i det minste greier å lytte er en god start. Får håpe hun greier å få til noe med HR-avdelingen din om du foretrekker å bli værende der du er.

      1. Jeg venta egentlig på den dialogsamtalen når NAV ringte i desember.
        Men av forskjellige grunner syne jeg det var godt å komme ett hakk videre.
        Jeg tror hun lyttet, men at hun ikke helt forsto alt jeg sa. Og at hun da ikke kom med oppklarende spørsmål.
        . Mulig hun er ei sånn som må reflektere litt i etterkant av et første-møte. Neste møte blir sikkert bedre.

    4. Slitsomt å begynne med noe helt nytt, ny plass osv. Synes jeg i alle fall. Hvis jeg må begynne med noe nytt, vil jeg gjerne ha de samme kollegene i nærheten i alle fall 😊 Får håpe du får noe du trives med i alle fall 😊

      1. Jeg ville synes det var spennende å begynne med noe helt nytt, nye folk osv.
        Men jeg tar gjerne en jobb i Vestre Viken og på sykehuset. Jeg liker meg godt i det miljøet jeg er kjent.

    5. Synes du skal etterspørre dialogmøte, som nevnt over her. Trodde de var pliktige til det..og det er ikke bare bare å si opp en fast stilling du har hatt i mange år. Men dette vet du nok.
      19. Plass i dag, det går oppover igjen😀.
      Ønsker deg en fin helg.

      1. Det er ikke snakk om å si opp stillingen min før jeg eventuelt har noe nytt å gå til.
        Jeg synes det er positivt at vi har kommet så langt i prosessen at vi er på oppfølging fra NAV, og ikke bruker tiden på nytteløse forsøk på tilrettelegging.
        Og ja, jeg kan og vet svært mye om hva arbeidsgiver, arbeidstaker og NAV skal og bør. Og jeg er som jeg har skrevet flere ganger tidligere. veldig fornøyd med jobben til NAV i denne saken.
        Møtet med hun fra Fretex var ikke så overveldende positivt som jeg hadde ønsket. Jeg fikk ut litt frustrasjon med å skrive dette innlegget, MEN jeg vil påpeke at jeg fremdeles er positiv til tilbudet – og at jeg tror det kan bli bra bare vi liksom får plassert hverandre og får til et godt samarbeid. Det har jeg tenkt å bidra til.

    6. Tenk om du kunne fått en annen stilling ved sykehuset, da. Det må da vel være bøttevis av muligheter på et sykehus som trenger assistanse administrativt?
      Forstår at det ikke kan bare opprettes en passende stilling til deg ut av det blå, men jeg synes nesten det er rart at ikke sykehuset har tilrettelagt bedre for deg.
      Håper Fretex blir til hjelp og finner noe interessant og allright til deg!

    7. Litt opp og ned her. Enig med noen foran her. Det bør kunne være litt mer imøtekommenhet hos HR på en så stor arbeidsplass. Omplassering burde gå synes jeg. Du vil vel ikke falle helt ut av KLP og lønnssystemet vel! Du bør tenke litt på det. Det er vanlig med 3 dialogmøter med lege, ansatt og NAV og arbeidsgiver. Kanskje gå for litt uføretrygd og resten omplassering. Jeg har vært gjennom dette og lærte mye underveis..

    8. Si aldri opp stillingen din, arbeidsgiveren skal tilrettelegge eller tilby deg en annen stilling. Lykke til 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg