Gni det inn…

Kanskje litt urettferdig å bruke akkurat denne illustrasjonen til dette innlegget.  Jeg ser den. For jeg tror ikke det nødvendigvis er for å fremheve seg selv at jeg ser at den ene etter den andre proklamerer på sosiale medier at de får igjen på skatten. Likevel, tenker jeg Gni det inn!. Jeg er nemlig en av de som fikk baksmell.

Å få igjen på skatten eller å få baksmell er ikke et tegn på hvor vidt du er flink, eller mindre flink, bedre menneske eller dårligere. Det betyr bare at du har betalt er eller mindre enn det skattemyndighetene har regnet seg til at du skal betale. Og jeg har altså i følge deres beregninger betalt for lite.

Nå er jeg ikke helt enig i de utregningene. Jeg kommer til å gå inn og gjøre noen endringer så sluttresultatet muligens går i pluss, i det minste mindre i minus. Jeg har ikke regnet helt på det ennå.
Likevel har jeg noen tanker om det å flashe mottak av skattepenger på sosiale medier.

Misforstå meg rett. Jeg unner alle hver krone de får tilbake. Det er jo som sagt tilbakebetaling av allerede for mye betalt skatt.
Samtidig har jeg stor forståelse for hvorfor jeg må betale skatt. Jeg skal ikke hevde at jeg betaler min skatt med direkte glede, men jeg er glad for det velferdstilbudet, den infrastrukturen og kort sagt det samfunnet jeg får igjen for skattepengene mine.
Som mange sikkert har fått med seg gjennom denne bloggen er jeg og opptatt av at de pengene vi alle betaler inn til fellesskapet gjennom skater og avgifter blir brukt mest mulig fornuftig. Og fordi jeg er med og betaler min del føler jeg meg berettiget til å også ha meninger om hvordan de pengene skal brukes og ikke brukes.

Vi lever i en dyrtid. Mange må virkelig snu på kronene for å få det til å gå rundt. Mange har mange bekymringer rundt egen økonomi. Matkøene er der fremdeles, selv om vi ikke hører så mye om dem. De har bare mistet nyhetens interesse. Vi har vent oss til at matkøer hos frivillige aktører er en del av vårt samfunn – dessverre.
Å få en baksmell på skatten på toppen av en allerede anstrengt økonomi kan være den siste dråpen som gjør at økonomien blir litt mer enn anstrengt.
Da kan det føles nesten provoserende å lese at “alle andre” får igjen på skatten og deres planer om hva de skal bruke de pengene på.

 

14 kommentarer
    1. Merkelig å brette ut sånt på fb da (hvis det er der folk gjør det) 😊 Kunne aldri falle meg inn å skryte av det på fb fordi det er jeg selv som har valgt å trekke en 1000-lapp ekstra i mnd fordi jeg ikke har råd/nerver til restskatt.

    2. Det er vel noen som sikkert lever i salig uvitenhet og tror at de FÅR de pengene😅 La dem tro. Det er jo heldigvis bare det at de har betalt inn for mye skatt på forhånd, ja. Så det er jo ikke noe særlig å skryte av i sosiale medier faktisk. Ingen prestasjon😂

    3. Baksmell er surt. Har ikke anelse om jeg får igjen eller om det blir baksmell. Ikke kommet noe hverken på sms eller e-post. Tar det helt med ro.

    4. Hmmm, jeg synes folk må få lov til å juble litt om de får penger igjen på skatten. Det er da ikke å gni det inn. Og jo, det er nå penger man får eller har spart, slik ser nå jeg på det. Selv venter jeg i spenning på skattemeldingen.

    5. Synes det er helt greit at folk uttrykker glede over at de får igjen på skatten jeg 😊 Da har de i alle fall betalt inn nok til fellesskapet 💕
      Jeg betaler skatt med glede. Sønnen min overlevde kreft som 6åring, og takk og pris for at vi har et system som gir oss “gratis” helsehjelp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg