God morgen!

Sitter her som vanlig med tekopp og tastatur.  Klikker meg gjennom nyheter og toppblogger uten at jeg kjenner engasjementet bruser. Det er godt. Godt med en litt rolig morgen. Engasjementet kommer nok til å flamme opp til flere ganger i løpet av dagen. Godt med en rolig start. Gomler i meg noen kalde pizzarester fra i går og ser egentlig ganske lyst på livet.

Forresten når jeg sier at engasjementet ikke har flommet i meg i dag, så er det en sannhet med modifikasjoner. Jeg hadde vel en lang analyse av hvordan velgerne kan være på vandring på Ringerike ved valget neste høst. Gamle Gubben Grå hørte etter med et halvt øre. Han er nok opptatt av valgresultatet, men vil vel kanskje vente til etter valget med å debattere det. Ikke delta i mine analyser ett år i forkant. Ett år er lang tid for velgere. De kan skifte parti mange ganger i løpet a den tiden.

Jeg tror og jeg har vært inne på Ringeriksbanen i en av mine tirader i dag. Der våknet Gubben litt mer til live. Vi er nok og enige om at den nok mest sannsynlig ikke kommer på mange, mange år ennå.
Men slike betraktninger blir mest som oppvarming å regne.

Om noen få timer drar jeg til rådhuset. Vi i Hovedutvalget for helse, omsorg og velferd skal sammen med Formannskapet ha møte med arkitekter og konsulenter og virkelig få klarhet i hvorfor prisen på det å restaurere Hønefoss sykehjem steg med en halv million i døgnet en periode. Vi skal og da endelig få forklaringen på hvorfor Rådmann mener det er riktig å jevne hele sykehjemmet med jorden og bygge et nytt sykehjem i stedet for å restaurere det gamle.

Så i dag skal jeg bruke dagen på å tenke fort og analysere informasjon, komme med spørsmål og forsøke å få folk med meg på at det gamle bygget fremdeles har en restverdi som nok er større enn det Rådmann ønsker at vi skal  konkludere med.
Vi flyttet ut av det sykehjemmet for ett år siden i går. Det var ikke en rønne vi hadde 73 eldre beboere i i oktober i fjor.
Jeg vet at hjernen kommer til å gå varm mens tankene spinner rundt – og jeg vet og hvem som kommer til å være kjempesliten når møtet er over.

Da skal jeg – etter en liten hvil – kaste meg over papirene til morgendagens kommunestyremøte.
Jeg tror jeg vet hvem som kommer til å sove godt til natta, ja hvis ikke tankene bare surrer rundt så jeg ikke får ro.
Nå tror jeg jeg skal ha nok en stor kopp beroligende te. Føler jeg kan trenge det i dag.

14 kommentarer
    1. Enig med Happy sin kommentar over her. For noen år siden tok jeg på alvor uttrykket ” If you cant beat them – join them”
      Engasjerte meg i politikk både nasjonalt og lokalt. Mine saker var forskjellsnorge, spesielt barn i lavinntektsfamiliers levevilkår – innvandring/ integrering. Og klima, spesielt etter ett foredrag og en samtale med far og sønn Statsmeteorologene Gislefoss. Opplyste meg om den store forskjell på vær og klima på en veldig enkel måte som selv jeg skjønte.

      I min periode i politikken møtte jeg hundrevis av politikere, både nasjonalt og lokalt. De har min største respekt, spesielt lokalpolitikere , når jeg fikk oppleve den enorme innsats og arbeid de legger ned. Hvor mange tusenvis av sider saksdokumenter som må leses for å enten bifalle, eller komme med saklige motargumenter på neste kommune/bystyremøte.

      Men, så er det ett men også her. Og det er den økende politikerforakten i samfunnet. Med dehumaniseringer i diverse kommentarfelt og hos noen bloggere.

      Mye har politikerne selv skyld i, spesielt dette med stadig økende politikerlønninger og feite godt betalte verv i l fylkes og lokalpolitikken der det i de fleste kommuner må skjære ned på de viktigeste områder som helse og oppvekst.. Samtidig som de øker sine egne godtgjørelser.

      Arrester meg om denne historien er feil, om Rødt sin første og hittil eneste ordfører i Norge i Risør, tømrer Henning Thygesen i Risør. Å gå fra tømrer til til å bli ordfører gjorde at han mot sin vilje gikk kraftig opp i lønn. I tråd med Rødts vedtekter tok han da ut sin opprinnelige arbeiderlønn som tømrer. Resten ble bevilget til partiet.

        1. En veldig bra praksis det der. Ellers så kan jeg anbefale å titte innom når du kan ta en velfortjent kvil etter dagens samfunnsinnsats, Apecalypsos blogginnlegg i dag “Mule har voldtatt ordet”.

          Et som vanlig godt formulert innlegg med visdom og humor og noe sarkasme kanskje, tar for seg enkelte bloggere. Har gitt dem pseudonym, kaller dem Mule og Nubby. Ikke vet jeg om jeg har identifisert en av de.. Men setningen “han sprer løgner og hatpropaganda med et kokett smil” gir meg en aldri så liten mistanke.

    2. Mange tunge avgjørelser å ta for politikere.
      Her trues også det ene sykehjemmet med nedleggelse etter at konsulentene har sagt sitt omfatter alle pasienter skal flyttes langt unna og at det blir billigere enn å bygge et nytt sykehjem. Hvor de skal gjøre av alle pasientene og hva de skal gjøre med de ansatte vites ikke. Det er bare 2 år siden forrige kamp stod om samme sykehjem.

      1. Har hørt o rn sak i Drammen at man ikke kan flytte sykehjemspasienter mot deres vilje hvis det ikke er medisinske grunner for det. Saken om sykehjemsnedleggelse ble på den bakgrunnen sendt til Statsforvaltningen for vurdering i går. Spennende å se hva avgjørelsen blir.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg