Graut-politiet slår til.

Som den kjerringa jeg er kan jeg selvsagt koke graut. God gammeldags graut med lange tradisjoner i vår kulturarv. Til hverdags er det vassgraut, (grøt laget på byggmel og vann). på lørdager fløyelsgrøt eller risengrynsgrøt avhengig om man hadde ått tak i disse risengrynene fra Østen, eller om man kokte graut på melk og hvetemel.
Så har du festgrauten da.
Rømmegrøten!
Den man kun tar frem på de store dagene, som barnedåp, bryllup eller når alt høyet er i hus.
De lages av god, fet seterrømme, melk og det fineste hvite hvetemel.
Serveres med smørøye, sukker, kanel og rød, hjemmelaget saft. Gjerne blanding av bringebær og rips.

Rømmegrøt, norsk tradisjonskost, lages ikke, jeg gjentas ikke av xanthangum!!!  
Hvis det i disse tavle mai dager finnes bunad-politi så skal denne kjerringa ta på seg rollen som graut-politi.
Og i dag slår grautpolitiet hardt og nådeløst ned på  Katrine Stenhjem (Spisogspar) sitt blogginnlegg.

Xanthan gum er et rent karbohydrat laget av sukker fra mais eller soya. Sukkeret tilsettes en spesiell type bakterier slik at det begynner å gjære og får deretter en geleaktig konsistens, som igjen tørkes og males til pulver. Xanthan gum er farge- og smaksløst.

Lavkarbogrøt tilsatt 100% rent karbohydrat…
Regner med at det er flere enn meg som ser det ironiske i det. Hva er galt med litt hvetemel, liksom?
Det er ikke sikkert at maten blir verken bedre eller sunnere selv om man tilsetter diverse E-stoffer.  Xantangummi har betegnelsen E415.

Nei nok, grautprat. Jeg har et rekkverk som skal monteres!

 

 

12 kommentarer
    1. Et fantastisk bilde av deg!
      Bakgrunn, forgrunn og bøtte og kost og hele pakka – og de fargerike sokkene!

      Lag deg en fin onsdag

      Jeg elsker grøt, rømmegrøt og annen grøt 😀

    2. Jepp!👍🏻
      Grøt skal lages som grøt skal lages!
      Det SKAL være feit rømme som skal kokes lenge slik at smøret pipler ut og tjukke damearmer skal bli slitne av å røre i grøten. DA blir det skikkelig grøt, da!💪🏻👊🏻Man spiser ikke rømmegrøt hver dag, men til fest og høytider og da kan man unne seg den gleden. Basta!

    3. Jeg har spist endel graut jeg også, og likte bedre vassgraut enn risengrynsgrøt i barndommen. Rømmegrøt er godt, men må nok innrømme 🤫 at jeg tyr til Toro iblant, selv om originalen er lettvin å lage den også. Håper dere rakk å sette opp rekkverk, for nå regner det jammen meg igjen! 😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg