Hets, Uganda og karbonade med speilegg.

Dette går rett vest. Fra en 12. plass i går er jeg helt nede på en 14. plass i dag, og det enda jeg skrev om både graut og restaurantbesøk.
En av mine trofaste lesere mente jeg burde gå over til å hetse folk. Jeg tror ikke det er en god ide’.
Men å kommentere det siste innlegget toppbloggerne over meg på lista har publisert har jeg ikke tenkt å slutte med.
Skal jeg nå toppen må jeg jo lære av de som er bedre enn meg, ikke sant? Se hva de gjør og bli inspirert, eller komme med noen kommentarer som detter ned i hodet mitt når jeg leser.

Mors middag gir meg et håp om at jeg kan vandre litt oppover på lista i morgen. Hun har et innlegg om pasta med laks , og det er nettopp det vi skal ha til middag i Drømmehuset i dag! Jeg ser det ikke er den samme retten. Hun har brokkoli og pesto i sin rett. Jeg skal ha spinat og kremost. Men hvis jeg bare har et innlegg om laks og pasta ledsaget av litt ok bilder burde 13. plassen være innen rekkevidde i morgen.

Stina sitt innlegg fra lørdag har jeg kommentert både en og to ganger. Men kanskje jeg burde lage et outfit-innlegg. Jeg har ikke så mye faux pels og faux skinn, likevel begynner noen ideer å boble i kjerringhode. Vi får se hva det blir til etter hvert. Mulig et innlegg som kan løfte meg i det minste en plass eller to oppover på lista.

Nyter bilder fra sydligere strøk inne hos Kretahalvorsen., men blir litt provosert av følgende setning:

Det fristet med en tur ut for en kaffe på en av våre nære kaffesjapper, men vi stod over da temperaturene på kvelden rusler ned mot ti grader… og kanskje under. Da er det mest behagelig hjemme når oljefyren kommer på og varmer oss opp.

Nå er vi i slutten av mars her, Slutten av første vårmåned! Fremdeles er hele plena vår dekket av bortimot en meter snø. Vi fikk påfyll i går og kan på ny se ut på snøtunge graner, og så er det noen som synes det blir for kaldt å gå ut når kveldstemperaturen synker ned mot 10 grader. Her er det 0 grader og snart kommer det mer nedbør.

Irriterer meg over snø, men tror ikke flere innlegg om snø og manglende vår er det som får meg oppover bloggtoppen. Klikker meg vekk fra sol og varme og fortsetter videre oppover bloggtopplista.
Vel, humøret blir ikke noe bedre av at det dukker opp en lavkarbo-ukemeny.
Det tror jeg aldri denne kjerringa kommer til å poste innlegg om.
Neste mann på bloggtopplista er nok en ukemeny.  Jeg sier ikke mer.

Jeg vet ikke om det føles som noen trøst at det er nok av snø også i andre steder av landet. Jeg mener når det det blogges om er snø og ullsokker så er det tegn på en dårlig vår flere steder i landet.

I går hadde jeg et møte som handlet om meg selv og veien videre. Jeg har gruet for det møtet en stund, så lettelsen når det var over var stor. Jeg var rimelig utlada i går. Hva veien videre vil bringe vet jeg ikke. Forhåpentligvis får jeg mer svar den neste måneden.

Optimismen jeg føler på for egen fremtid blir raskt erstattet av oppgitthet når jeg klikker meg inn på dette innlegget.
Noen ganger føles det som om verden utvikler seg i revers. At ting går feil vei.
Nå har nasjonalforsamlingen i Uganda vedtatt strengere straffer for de som er homofile.
Eller fra og med når denne loven som ble vedtatt trer i kraft så vil det vel offisielt ikke finnes homofile i Uganda. Loven forbyr det å identifisere seg som LHBT leser jeg når jeg prøver å finne mer informasjon om saken enn det jeg finner inne hos Norge og verdens nytt. Den nye loven som ble vedtatt tirsdag kveld, åpner også for å straffe «forsøk på homoseksualitet» med opptil ti års fengsel. I tillegg til sex mellom likekjønnede, forbyr loven «promotering» av og «medvirkning» til homofili.
Tidligere versjon av samme lov ble vedtatt i år 2014, til sterke internasjonale protester. Loven ble senere opphevet av landets grunnlovsdomstol.
Den nye lovteksten vil nå ble oversendt Ugandas president Yoweri Museveni. Han kan enten undertegne eller legge ned veto. Nylig sa han i en tale at han støtter den nye loven. Han anklaget samtidig vestlige land for «å forsøke å påtvinge andre folk sin egen praksis».
Yoweri Museveni har vært president i Uganda siden 1986. Han er 79 år gammel. Er det lov å håpe på at yngre krefter med et litt mer moderne syn snart overtar i Uganda?

Jo mer jeg leser om saken, om Museveni og om Uganda jo mer får jeg lyst til å sette meg inn i.
Kanskje kan det bli et nytt blogginnlegg om Uganda? Jeg ser det er mye her som trigger min nysgjerrighet.

Våren lar som sagt litt mange ganger vente på seg. Jeg virkelig lengter etter sol og varme. Kanskje ikke så mye at jeg begynner å planlegge tur til Uganda, men en liten tur ned til Brun og blid virker jo fristende. Kanskje ikke med håp om å bli så brun, mer bare for å kjenne på varmen. Følelsen av sol. Men når jeg leser inne hos Doc og Dask at det koster 120 kr for 15 minutter mister jeg i grunn lysten på det og. Har fornuftigere ting å bruke pengene mine på.

Sommerfølelsen kommer tilbake når jeg klikker meg videre og får øye på bløtkake med jordbær. Bløtkake er bløtkake selv om bunnene er fra Kiwi og jordbærene noen smakløse spanjoler. Regner med det smakte godt Vibbedille, jeg mener når du velger å ha bløtkake til middag.

Har du husket å sjekke ut Drømmeslottet forresten? Anbefales på det sterkeste i går. Humret meg gjennom en ny episode i går kveld.

Øverst på bloggtoppen ligger et innlegg om karbonade med speilegg. Tro det eller ei. Hadde denne kokkeleringen vært like poppulært, fått like mange klikk hvis det var en kvinne som sto bak bloggen? Jeg bare kaster ut et spørsmål siden det finnes mange kvinnelige matblogger, men i de siste årene har toppen vært mer eller mindre fast befesta av mannlige kokker. Oppskriftene Tom kommer med er ikke så spektakulære at det er originaliteten som er svaret på suksessen.

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Nå minte du meg om en kar med navn Idi Amin president i Uganda fra 71 til 79, Ikke sikker på om det er sant eller bare en myte, Men det fortelles at han var kannibal, spiste sine fiender til lunch,

      Den nye loven er jo helt forferdelig, mener at Norge nå må innvilge nødvisum til homofile i Uganda. Jeg har googlet religion i Uganda, 84% kristne, bare 14% muslimer.

      1. Jeg husker Idi Amin, og ryktene om kannibalisme.
        Ja den nye loven er helt grusom. Jeg tror ikke det har noe med muslimer å gjøre at de har vedtatt den loven. Kristne er ikke alltid mer tolerante for homofili. Men det burde være mulig å få opphold på humanitært grunnlag.

        1. Nei, det har ikke noe med muslimer å gjøre i det hele tatt. Det var kun ment som en aldri så liten opplysning til de “innvandringskritiske” med fremmedfrykt. 😉

    2. Blir ille i Uganda om den nye loven trer i kraft. Det burde ikke være sånn. Sett to episoder av Drømmeslottet, for en idyllisk sted de bor på. En fornøyelse å se, men jaggu masse arbeid foran seg.
      Men tenk å eie sitt eget slott! 🤩

      1. Jeg tipper den trer i kraft. Det virker som om Museveni har tenkt å signere.
        Ja litt av en jobb de står ovenfor med slottet, men gøy å se hvordan de tar utfordringen.

    3. Takk for tipset om Drømmeslottet. Eller muligens ikke? Da jeg så den mildt sakt formidable oppussing Dick og Angel styra med på slottet sitt i Frankrike. Hørte jeg i det fjerne vinduene på hytta ropte til meg “Kom og skrap og mal..

    4. Jeg har sett alle episodene med Drømmeslottet og elsket serien.For noen kreative og fantasifulle mennesker:)Og så flinke de var til å ta med barna på ulike prosjekter og eventyr.Terningkast 6 fra meg.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg