Husker dere skolelæreren?

I innlegget En liten omvei skrev jeg om gravsteinen til Ole O  Brager son jeg kom over ved Hedalen stavkirke. På steinen som var reist av bygdefolket sto det at han var lærer i 50 år.  Tenk på hvor mange han har lært å skrive, lese og regne! På et slikt lite sted var det sikkert ikke så mange lærere ved hver skole. Han levde jo på 1800-tallet fra 1806 til 1885. Han må antakeligvis ha vært  lærer for sånn rundt 3 generasjoner av bygdens befolkning.  Samme læreren som underviste en selv underviste og ens barn og barnebarn.  Sånt vekker min nysgjerrighet.

Google er som vanlig min venn. Ole O. Brager var født  Grimsrudeige, Han bodde store deler av livet på Nørre Braka. Han var skolemester i 50 år slik gravsteinen forteller og brukte i mange år et av rommene på gården til skolestue.

Han gifta seg med Guri Andersdotter Storruste (1819–1897) i 1858. Da var han 52 år og Guri 39, noe jeg tror måtte være en relativt høy alder på et brudepar på den tiden. Et bilde av de to finnes i digitalarkivet. Man antar det var brudebilde. Der er i såfall det eldste bilde fra Hedalen. Bilde kan du se her.

Syver Bertilrud som var født i 1865 har skildret hvordan han opplevede lærer Ole Brager.  Her kan du lese om tøffe forhold på skolen i bygda.  Syver gikk bare en uke på denne skolen. Han var med faren sin og tømret skolebygg i denne delen av bygda og fikk da gå på skolen til Braker slik at han kunne gå på skole om dagen og hjelpe faren sin på ettermiddagen. Han skriver at hsn var i 14 års alderen. Det vil si at dette var i 1879 eller deromkring. Han beskriver lærer Brager som en gammel mann. Det stemmer jo. Han var 73 år i 1879. Mulig han burde ha gitt opp lærergjærningen og pensjonert seg. Mulig og at Syver Bertilsrud beskrivelse av skolehverdagen ikke var lik slik lærer Brager fremsto da han var yngre og kanskje mer på høyden som lærer.

”I 14 aars alderen maatte jeg være med at tømre, og den tid dette hændte var vi i Nerstad i Hedalen og byggede op et skolehus. Jeg skulde have gaat paa skolen IIljernstad skolehus, men ved at spørge læreren fik vi lov til at jeg var med far i Nerstad for at hjælpe ham noget om aftenerne.

Jeg skulde gaa paa skolen i Braka, og den gang var det gamle O. B. (Ole Brager) som var lærer. Jeg begyndte der paa skolen og syntes at mangt der var rart.

Børnene var meget ulydige og narrede sin lærer alt i et. B. var heller ikke som vor lærer, thi naar han blev sint saa syntes det for mig som om han ikke kunde
styre sig.

Han var temmelig gammel og skalv til alle tider noksaa meget, men mest naar han var sint. Det var mangeslags kommers der med skolebørnene og enkelte af dem var meget ulydige og opsætsige.

Det som jeg erindrer bedst ifra den ugestid som jeg gikk paa B.s skole var en dag som vi skulde læse op udenad de svar som vi dagen forud hadde faat til
lækse udaf vor forklaring. Den gang faldt sig slig at han begyndte at overhøre min sidemand først, og naar denne ikke kunde svare paa sit spørgsmaal saa spurgte han den næste et andet spørgsmaal, og slig holdt han paa at skifte spørgsmaal, og det rare var at den gang var det ingen som kunde sin lekse men alle sad stumme naar de blev spurgt.
Nu kom snart min tur, thi det hadde gaat bordet rundt. Jeg sad meget ræd fordi at jeg hæller ikke hadde lært min lekse godt. Det faldt sig dog slig den gang at naar min tur kom saa fik jeg et af disse korte svar som er i forklaringen og dem lærte jeg altid let.
Da han spurgte mig saa kunde jeg svare ham paa hans spørgsmaal. Dette blev han saa rasende paa sine egne børn over, at han begyndte at slaa og lugge dem, og de største begyndte at tage igjen.

Det blev aldeles slagsmaal, saa tilsidst
maatte han gaa udaf rummet hvor skolen holdtes og ind i det næste rum, hvor hans kone var.
Disse selvlærte, gamle lærere, som bygderne hadde i den tid!

Medens han gikk igjennem døren saa var det nogen som holdt ham i frakkeskjødet og døren blev lukket paa det saa frakken sad fast. Efter en liden stund aabnede de døren, thi de troede antagelig at lærerne stod der bundet, men det var nok ikke tilfældet. Da døren blev aabnet faldt frakken paa gulvet. Læreren var krøbet ud af den. Jeg syntes dette var forfærdelig til tilstande og var ræd for at fortsætte paa skolen der.

Jeg erindrer at engang var denne lærer rasende sint paa sine børn, fordi at jeg kunde regne bedre end de, og det maatte uden tvil ha været hans skyld at de ikke kunde mer. Jeg var den gang udenom de fire regnearter som jeg erindrer vi kaldte det, og hadde begyndt paa decimal brøken. Engang jeg kom til et stykke som jeg ikke kunde klare, spurgte jeg læreren hvorledes det skulde gjøres. Han tog min regnebog og sad og læste eller saa i den en lang stund, og saa gav han den tilbage til mig med det svar, at ifald jeg ikke vidste selv hvorledes det skulde gjøres, saa vidste ikke han det. Dette blev jeg forundret paa (…)

Saa fik jeg vide at naar de hadde regnet ud de første fire regningsarter saa blev de satte til at begynde paa regnebogen igjen og holdt slig paa hele tiden medens de gikk i skolen. Det skulde dog ikke hændt ofte at nogen kom noget længere frem i regning end til de fire regningsarter.

B. var meget snil mod mig, og det hændte ofte at han tog mig med ind til sin snille hustru og jeg fik noget godt at spise. De var begge to meget gode venner til mine forældre og dette hjalp vidst ogsaa noget.

Det var bare en uge som jeg gikk paa denne skole, og jeg kunde ligesaa godt ha været hjemme for det som jeg lærte.

Jeg har ogsaa et minde derfra som jeg tog meget til hjerte, og det var naar nogle af de børn ifraa de større gaarde lo ad mig for den simple mad jeg hadde med til skolen og satte liderlige navn på smørret jeg hadde paa brødskiven. Jeg erindrer
at de hadde god mad med sig til middag og min var simpel, samt det deres spot syntes for mig at være rent for hoven. Jeg søgte aldrig at erte mig ind paa nogen og følte at jeg burde ha faat gaat i fred og at den mad jeg hadde med var det bedste vi hadde raad til at ha.

En del af disse børn var skinsyge paa mig fordi at B. ofte fortalte dem rent ud at de aldrig vilde blive værd en døit om de ikke forsøgte at lære saaledes som de
kunde se at jeg gjorde.

Det begyndte at bli rent farlig for mig at være der, og paa et eller andet vis saa faldt det sig saa at jeg maatte slutte ogsaa, og jeg kom ikke
til at gaa der paa skolen mere end den ugen.

Ganske ville tilstander I skolen i Hedalen skal vi tro Syver Bertilrud.  Jeg tipper dette har mest med lærerens fremskredende alder å gjøre.

 

4 kommentarer
    1. Vi får håpe det hadde mest med alderen å gjøre, hvis ikke synes jeg synd på han som hadde holdt på i 50 år 😮 Men jammen noen ufordragelige unger 🙁 De andre.. Veldig gøy å lese dette 😀 Takk 🙂

      1. Jeg tipper det hadde mest med alderen å gjøre. Men rart å tenke på at det var slike tilstander i skolen på den tiden. Trodde ungene hadde mer autoritetsrespekt da.

    2. Artig historie, han var kanskje forut for sin sin tid ettersom han ikke brukte fysiske avstraffelser som spanskrør og/eller bjørkeris på de som ikke kunne svare for seg. Noen lærere skaffet seg respekt på den måten. På andre områder var han kanskje akterutseilt faglig som når han ikke underviste i brøk, og ble kanskje nedsnakket på bygda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg