Hvem sa at det er godt å bevege seg?

Ååååh, jeg sitter i kurvstolen på trammen og føler meg nærmere 90 enn 50 år.  Det et vel knapt en kroppsdel som ikke gjør vondt.  Hvem mente at fysisk aktivitet var sunt for gamle kjerringer som meg?  Jeg orker ikke bøye meg for å se etter, men jeg er egentlig rimelig sikker på at jeg har gnagsår under i det minste den ene foten og er usikker på om jeg i det hele tatt skal gå inn, altså bevege meg, eller bare bli sittende her i kurvstolen for evig tid – eller i det minste til det lysner av dag.

Det begynte som en god idé. Gamle Gubben Grå,  Charlie Chihuahua og jeg. En times skogstur for å se etter sopp. Greit vær og rundt 20 grader. Flott aktivitet i stedet for å sløve på sofaen eller sitte å knotte på mobil og pc.  Jeg skrev vel noe om å ta vare på helsa og være litt i aktivitet før i dag?

Vi dro til Aklangen. Passe langt, fint terreng og ikke minst, det er der sopp- og nyttevekstforeningen ofte har sine arrangement. Ikke at jeg trodde det var noe slikt arrangement i dag, men det er sikkert et greit sted å se etter sopp. Jeg har funnet sopp der før.

“Har du ikke gått deg bort på Holleia har du ikke vært der nok.” sto det på skiltet som fortalte om området og viste kart over forskjellige turløyper. Vi har vært en del på Aklangen, men da holdt oss nær det vannet. Kost oss like ved bilen med bær- og soppplukking. Padlet kajakk og grillet pølser. Du vet, lett søndagstur når ungene var små. Ja, dette var ve for det meste da vi bodde I rekkehuset, altså i forrige århundre. Så nei, vi har nok ikke vært der “nok”. Og det beviste vi i dag.

Vi gikk oss muligens ikke bort. Men turen ble adskillig lenger enn den kjappe times soppturen jeg hadde tenkt. Og nei, vi visste ikke hele tiden hvor vi var. Så selv om vi kom dit jeg trodde til slutt, så gikk vi oss på en måte nesten bort.

“Man får ikke noen treningseffekt hvis man ikke blir svett og får litt puls og pust” pleier Datteren å si.  Jeg kan love dere at jeg hadde puls. Pust hadde jeg. Jeg klarte fremdeles å skjelle ut Gamle Gubben Grå på slutten, rett før jeg forsto at vi var på rett vei. (Et typisk tegn på at jeg er litt vel sliten.)  Men vi kom frem selv om hvert skritt gjorde vondt de diste kilometeren.  Skrittelleren rundet 10 km før vi kunne sette oss i bilen.

Om vi fant sopp? Ikke stort, og de jeg så på slutten gadd jeg ikke bøye meg for å undersøke eller plukke.

Til deg som er lokalkjent og ikke synes bildet øverst minner om Aklangen, du har helt rett.  Mobilen min gikk raskt tom for strøm. Ble ikke tatt ett bilde, så dette er hentet fra arkivet. Det er fra Haglebu.

Nei nå nærmer deg seg middag. Jeg får kreke meg inn, få av meg turklærne, ta en dusj og få på meg den røde kjolen.

 

8 kommentarer
    1. Uffameg – det blei drøyt da! Og det er ikke festlig å halvveis gå seg bort heller! Takk for fint bilde fra her jeg er nå – gøy å se åssen fjella ser ut, for de har vært i tåka etter jeg kom hit… og nå er det helt tjukt ute…..! 🙂

    2. Hvis du tar deg en ny tur i morgen, omtrent like lang, så blir det mindre vondt. Jeg mener, av og til er bare fælt egentlig. Men å gå litt ofte hjelper bedre på kroppen. Kanskje ikke en mil hver gang da. Men noen kilometer hver dag 😀 Ja, ikke at jeg gjør det. Men jeg har hørt det er lurt 😀 Og jeg trener jo faktisk litt selv om dagen. VELDIG vondt får jeg også etter fjellturer f eks, men neste dag er jeg klar igjen 😀

    3. Jeg har vært på Aklangen, og kjente meg ikke helt igjen på bildet, hehe, – lignet på i Vidalen, men da var det Haglebu. 👍 Det er fort gjort å gå seg bort på Holleia, spesielt om man går og kikker etter sopp og bær. Jeg var på turorientering igår, – godt å komme seg ut i skogen, og ble noen km, men greit å ikke gå altfor langt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg