Hvor mange bilder trengs?

Hvor mange bilder trengs for å overbevise en bloggleser om at opplevelsen du deler har vært skikkelig bra?

Jeg har akkurat scrollet meg gjennom et innlegg. Det inneholdt 50 bilder. 50 bilder fra en dag på en slik besøksgård. Innlegget avsluttes med ordene:

Jeg har vel aldri før hatt flere bilder i ett innlegg! vi har virkelig kosa oss! ❤️

Er antall bilder som deles på sosiale medier av en opplevelse et mål for hvor bra opplevelsen var? Jo flere bilder, dess bedre?

Jeg kunne fort ha tatt 50 bilder i løpet av et besøk på en slik gård. Kanskje flere og. Hvis motivene er mange, som de gjerne er et slikt sted, er jeg relativt aktiv med å knipse bilder.
Jeg kan fort ta 20 bilder bare på en luftetur med hundene hvis jeg er i de rette omgivelsene, eller i det rette humøret.

Noen ganger er en opplevelse så spektakulær at det trengs en del bilder for å dele den med leserne. Hvor mange bilder som må til finnes det ikke et fasitsvar på. Det varierer både fra opplevelse til opplevelse og fra leser til leser.

Noen ganger er et blogg innlegg så spekket med fantastiske bilder at det er en fryd for øyet.
Noen ganger utfyller tekst og bilder hverandre til en god historie, en god beskrivelse av dagen. Det er tydelig at bloggeren har brukt tid på å sy sammen tekst og bilder til et blogginnlegg. Man føler virkelig at man som bloggleser er med på opplevelsen.
Andre ganger har jeg følelsen av at man har gode intensjoner, det begynner så bra, men så går man litt lei av å sortere bilder og skrive tekst, og så bare laster man opp hele “kamerarullen” til blogginnlegget.
50 bilder, alle må skjønne at dagen har vært topp.

Jeg har ikke noe fasitsvar på hvor mange bilder som er nok, eller ha noen bastant formening om hvordan andre skal lage sine innlegg. Det jeg forsøker å si er at noen ganger kan mye bli for mye.  Og 50 bilder i ett innlegg kan fort bli litt i meste laget for meg.

Synd. For når man har tatt 50 bilder i løpet av en dag da har man som regel klart å få til noen blinkskudd. Noen bilder som er virkelig bra, og noen bilder som med litt redigeringshjelp kan bli virkelig bra. Når man da laster opp og publiserer hele kamerarullen uredigert og ukritisk, ja da drukner liksom de virkelig bra bildene blant alle de som ikke er fult så bra.

Vi bloggere er forskjellige, og bloggene våre er forskjellige. Jeg sier ikke her hva andre skal gjøre. Jeg har ikke fasitsvaret på hvordan man skal blogge. Jeg sier bare at jeg fort klikker meg videre til neste blogg jeg vil lese etter en  10-20 bilder på en slik kamerarull. Ja, kanskje før det og.
Hvis man blogger for å få klikk har man jo oppnådd det, men hvis man ønsker at leseren skal få med seg hele blogginnlegget, ja da oppnår man ikke å holde på min interesse med en hel haug med bilder uten forklarende tekst.

Mange av oss er opptatt av den synkende interessen for blogg.
Jeg tror det viktigste vi kan gjøre for å snu dent trenden er å høyne kvaliteten på blogginnleggene våre.
Det gjelder i høyeste grad og meg selv. De siste innleggene mine har absolutt ikke vært noen høydare, verken når det gjelder bilder eller tekst.

Blogginnlegget med de 50 bildene er et bra innlegg. Det har en historie å fortelle som mange kan finne interessant. Besøk på et sted som sikkert andre får lyst til å besøke ved å se på bildene og lese teksten. Bloggeren skriver bra, og er god på å fortelle med få ord.
Med et litt mer kritisk blikk på hvor mange, og hvilke bildet som måtte med, kanskje litt forklarende tekst mellom noen av bildene så hadde dette innlegget kanskje fanget flere lesere gjennom hele innlegget.

Jeg tror mange av oss som blogger tenker på historiene våre som ferskvare. Vi å få publisert de så fort som mulig. Har vi vært på tur i dag så må vi publisere bildene og innlegget om den turen i dag.
Men må vi virkelig det?

Hvis det krever litt mer tid og overskudd enn vi har akkurat der og da er det kanskje smart å heller bruke den tiden som trengs på å få til et bra innlegg, om det da ikke kommer for om en dag eller to, enn å bare publisere filmrullen ukritisk.

Jeg tror det er få av oss som har en fanskare som sitter der og ivrer av spenning etter å høre om hva vi har brukt dagen til.
Joa, jeg kan bli litt urolig hvis bloggere jeg følger fast blir stille for lenge, men det skal mer enn noen timers fravær fra blogg før jeg begynner å bekymre meg.
Jeg leser gjerne om søndagsturen på en tirsdag jeg.  Det som skrives behøver ikke være dagsaktuelt.

Jeg er ikke noe bedre selv. Jeg føler fort på litt stress hvis jeg ikke har fått ut minst to innlegg i døgnet. Jeg har mer enn en gang prøvd å forklare meg selv at det kanskje er bedre å vente med et innlegg til jeg har noe fornuftig å komme med enn bare å blogge for å blogge. Jeg vet jeg har et forbedringspotensial der.

Ta ikke dette som surmaga kritikk, men mer som et ønske om at du skal tenke deg om en gang til før du publiserer hele kamerarullen. Ikke først og fremst på grunn av meg som leser, jeg klikker meg raskt videre når jeg begynner å kjede meg, men fordi innleggene ofte blir bedre når de gode bildene ikke drukner i mengden bilder.

 

19 kommentarer
    1. Nei det trenger definitivt ikke være dagsaktuelt 🙂
      Og jeg strør rundt meg med bilder heheheheh men ja, vet ikke om jeg har hatt 50 bilder – det høres i overkant mye ut
      Men synes jo det er vanskelig å begrense meg til tider 😀 Av og til er tekst så spennende at man ikke tenker over om det var bilder der en gang… man lager seg bilder i hodet mens man leser 🙂
      Lag deg en fin fin mandag.

      1. Du har mange flotte bilder. Tipper du bruker god tid både på fotografering for å få de rette motivene og på redigering.
        Ja, har man mange fine bilder er det vanskelig å begrense seg, men å publisere hele kamerarullen….

    2. 50 bilder er for mye i et innlegg!
      Da må det være en skikkelig tur og mange forskjellige bilder og flott tekst om hele turen!
      Gjerne hvordan man kommer dit og hvor man parkerte og selve løypa! Altså et reiseinnlegg som kan være hjelp til andre å komme til målet! Altså et godt reise- og mat innlegg..50 bilder med løvetann, gress, vann, gård – det er for mye! Et blogginnlegg må gi meg noe! Det gjør ikke en haug med bilder! Men samme for meg, men de mister meg som leser! Men noen blogger for seg selv og dem om det.. Da får de jo bruke bloggen som dagbok og bildearkiv!

      1. Folk får gjøre som de vil. Jeg klikker meg videre når jeg går lei. Mange av bildene var bra. Flott sted som fortjener omtale og mange bilder. Men noen ganger blir det litt vel mange.

        1. Ja, jeg vet ikke hvem du sikter til. Men generelt blir ikke et blogginnlegg bedre hvis man overforer folk med bilder! Det er min mening! Men hadde jeg vært på Kreta og ikke blogget på en uke! Så hadde du kanskje sett 50 bilder på et og samme innlegg fra meg også!

    3. Ikke vet jeg hvilken blogg det dreier seg om men 50 bilder er veldig mye. Da mister man nyhetens interesse.

      Fikk den fjerde boka Kristuskransen har du fått kjøpt den. Lover veldig bra. Gleder meg til å lese den.

    4. Fullstendig enig med deg. Blir fort lei hvis det er alt for mange bilder. Det er vel ofte slik at bildene har større interesse for den som har knipset dem og legger dem ut, enn for oss andre? Så jeg mener at vi nok bør sile vekk en god del av det vi så gjerne vil vise fram til andre, for at det i det hele tatt skal bli interessant for leseren. Men bilder er viktig, så en gylden middelvei☺️ Og angående det med «gamle» innlegg er jeg også enig, for det praktiserer jeg fort vekk sjøl. Senest i dagens innlegg, som beskriver noe som skjedde for 3 dager siden😅

    5. Et bilde kan si mer en 1000 ord er det visst noe som heter. Altså, 50 bilder av denne fantastiske besøksgården erstattet 50 000 ord. 50 bilder som trigget meg til å ta med heile hurven å besøke denne gården 😉

    6. Jeg har mange eldre personer som følger bloggen min, jeg har også mange utenlandske som setter stor pris på mange bilder. De sier de får en følelse av å være med meg på en tur de ikke hadde maktet å ta på egenhånd. Hvor mange bilder jeg bruker i ett innlegg, men jeg har stort sett mange. Jeg bruker bloggen min som “fotoalbum” når jeg ser tilbake på turer jeg har tatt, ting jeg har vært med på o.l Den er kjekk da du har et søkefelt og om du er flink til å bruke #emnetagger så tar det 2 sekunder å finne tilbake.

    7. Jeg kan ta mange bilder, men velger bare ut noen få. Jeg synes for mange bilder blir slitsomt, scroller bare videre til noe annet, eller besøker noen andre. Men jeg er lik med tekst også. FOR mye tekst og ord er heller ikke bra. Med få ord kan man også si mye, hvis det er de rette ordene 🙂 Noen ganger kan man bruke bilder fra en tur, fra noe man har GJORT som illustrasjon til noe helt annet. Det gjelder å være litt kreativ med det man skriver eller legger ut tenker jeg. 🙂

      1. Jeg er nok blant dem som ofte har for ange ord…..
        Jeg tar og mange bilder, MANGE!! Men så koser jeg meg med redigering, og å plukke ut de jeg synes er best til bloggen.

    8. Synes Monica kan få gjøre akkurat som hun vil på bloggen sin jeg 🤗 Og hun skriver aldri innlegg som kritiserer eller rakker ned på andre bloggere.

      1. Alle får vel gjøre og skrive hva de vil på sin egen blogg.
        At noen kommenterer det bloggere velger å publisere offentlig bør ikke bli sett på som å rakke ned på bloggeren.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg