Hvorfor i all verden gjør vi det egentlig?

Etter å ha ligget på noen og 60. plass på bloggtopplista i flere dager er jeg nå oppe på en 54. plass.  Kokkejævel er fremdeles på topp.

I går var han hos fastlegen sin.  Og han lurer som overskriften sier på hvorfor vi gjør det.
Jeg vet ikke hvordan det er med Kokken og alle dere andre, men jeg går som regel til fastlegen fordi jeg på en eller annen måte er syk.

Kokkejævel lurer vel egentlig på hvorfor man stresser til legetimen, når legen alltid er forsinket,
Svaret mitt er at det har noe med respekt å gjøre.  Respekt å være på plass når man har tid, Være der når man skal.  Det er jo ikke sikkert legen er forsinket.
Og hvis legen er forsinket, så er det fordi en pasient har tatt litt lengre tid enn sine tilmålte 15 minutter. Kanskje en har fått en kreftdiagnose og trengte noen minutter ekstra.  Kanskje noen trengte litt ekstra tid før de torde å spørre om det de egentlig kom for.   Eller en har kommet inn på grunn av akutt sykdom som i utgangspunktet ikke hadde time.

Jeg hater selv å sitte på et legeventerom mens minuttene snegler seg av gårde.
Jeg hater enda mer når jeg ikke kan ta meg så godt av pasienten som jeg ønsker.  Når pasientene sitter å venter på meg.
For når vi ligger bak skjemaet på røntgen fordi det har vært flere øyeblikkelig hjelp pasienter enn det ligger inne i regnestykket til ledelsen.  Når det er flere som har knekt håndledd og ankler fordi gater og gårdsplasser plutselig er glasert av is og holke.  Når svensker og dansker ligger i kø på bårer etter besøk i skibakkene på fjellet Når vi har fått inn ett hardt skadet menneske etter en ulykke.
Når det er for få på jobb og ledelsen ikke tar seg råd til å leie inn vikarer (Du vet, det er faktisk bunnlinja som rår, også i helsesektoren)

Når alt dette skjer på en gang da kan det hende at en kokk som har stresset fra jobb for å rekke en avtalt time må vente 20 minutter før han kommer inn for å få tatt bildet av den skuldra som har vært vond de siste tre månedene.   Jeg hater at Kokken og hans likesinnede sitter der og venter.
Jeg hater de småspydige kommentarene de kommer med om det ineffektive helsevesenet, Snakket deres om respekt for andres tid. Når jeg vet at jeg ikke har spist siden frokost for 6 timer siden, at jeg egentlig hadde tenkt meg på do da traumealarmen gikk for  to timer siden, og etterpå har det bare vært så mye å gjøre at jeg ikke har hatt tid.

Jeg hater at jeg ligger så langt bak skjemaet at jeg nesten ikke har tid til at hun eldre dama med rullatoren kan få kneppet siste bluseknapp før hun bestemt nærmest dyttes ut av undersøkelsesrommet.

Og aller mest hater jeg at de som sitter å studerer bunnlinja der høyt oppe i pyramidens tåkeheim stadig snakker om hvordan vi kan arbeide smartere, løpe fortere slik at de kan kutte enda mer på en grunnbemanning som allerede er alt for lav.

2 kommentarer
    1. Helt enig.
      Vi har et fantastisk helsevesen i Norge. Når legen er forsinket er det en grunn til det, og grunnen er IKKE at legen ikke gidder å være presis.
      Helsevesen – nei, det er ikke et vesen, men mennesker. Mennesker som jobber for din helse. Mennesker som også har familie, sitt eget å slite med,i tillegg til underbemanning og tidspress i jobbsammenheng.
      Men som alltid er det lett å glemme, for alle er i sentrum av sitt eget liv, og har en tendens til å se for seg at alt dreier seg om akkurat dem.
      Ha en fin dag 🙂

    2. Du vet, det er så mange som kommer fra Livets Harde Skole, som slett ikke evner å se at det finnes andre perspektiver enn sitt eget der man sitter på venteværelset, enten til fastlegen eller andre i helsevesenet.
      Det er både urimelig og irriterende. Spesielt for dere som deltar i den hvite flokk. I fjor høst hadde jeg flere innleggelser på sykehus fordi jeg var med barnebarnet mitt. Det var en studie i medmenneskelighet og høy kompetanse. Selv om noe skurret i logistikken innimellom, beviser det bare at det er mennesker som jobber der.

      Hurra og takk for alle som jobber i helsevesenet!! ❤️❤️❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg