I denne søte julestri 18

I går var det 17. desember og en hel uke til julaften – og Kjerringa kan krysse av for det 8. kakeslaget.
Gamle Gubben Grå kom hjem med en kransekake her på fredag og i dag pyntet Kjerringa, med litt hjelp av Gubben sjokolade-juletre-kakene som hun fant inne på denne bloggen her. Ja, jeg vet at de ligger litt hulter til bulter på brettet og ikke ser så ryddige og flotte ut som på hennes bilder, men hallo! Hun er proff!  Og når disse blir laina opp på fatet sirlig med kvikk-lunsj-stamme, ja da skal jeg nok vise dere stilig bilde da!
I år gleder jeg meg virkelig til å fylle kakebordet julaften. Det vil se flott ut.
ikke som jula 2018 hvor pepperkakehuset fra Kiwi limt sammen med knekk og lappet på sto upyntet på skjenken, og det eneste kakeslaget jeg hadde bakt var noen totalt misslykka Sara Bernard, Dette ble supplert med noen tørre julekaker fra en boks fra Kiwi. og et par konfektesker som hadde dukket opp under utpakking av julegavene.
Eller jula 2017, få uker før jeg møtte veggen for første gang. Jeg ser av oppsummeringen jeg knottet ned på blogg natt til julaften det året at jeg som en gang hadde 19 kakeslag til jul hadde bakt null og niks det året. Det eneste jeg hadde bidratt med var å montere å pynte et prefabrikkert pepperkakehus fra Kiwi. Gamle Gubben Grå hadde bakt en krydderkake. Heldigvis dukket Eldste sønn opp. Han hadde med seg ristopper, pepperkaker og brente mandler alt laget på et lite kjøkken i leiligheten hans.
Det demret for meg at noe var galt når min 22 år gamle sønn var bedre husmor enn meg.
Men i år, i år er alt annerledes. 8 slag er på plass – og ennå er det nesten en hel uke igjen til jul.

8 slag? Da har jeg glemt å regne med Gamle Gubben Grås Casa Støre, pepperkakehodene på staur og pepperkakehjertene i kjøkkenvinduet. Jeg teller skikkelig etter. Vi har faktisk 11 kakeslag en uke før jul!!! Er det rart jeg er rolig og avslappet?

Nei, jeg er langt fra ferdig til jul.
Jeg har fremdeles igjen noen gaver som må fikses. Ikke så mange at det gir panikkfølelse ennå. Jeg har en ide om hva som skal i de pakkene og hvor jeg skal finne det. Det stresser meg ikke.

Huset er langt fra ferdigpynta. De fleste eskene med julepynt står fremdeles på loftet, og juletreet har jeg ikke peiling på når vil bli hugget. Men for meg er det helt greit at huset ikke er ferdig pyntet før Lille Julaften. Eskene kommer nok ned fra loftet en av de nærmeste dagene, og de som har ansvaret for hele slektas juletrær har nok en plan for juletrehugst. Det kommer nok på døra senest lille julaften. Det er flere enn meg som skal ha juletre.
Å skaffe juletre har aldri vært min oppgave.

I år har jeg kost meg med førjulsaktiviteter i hele desember. Jeg har senkede skuldre og det har ikke vært mer tilløp til ildsprutende drage enn det er i hvilken som helst annen av årets måneder.
Jeg gleder meg til innspurten.
Jeg gleder meg til julefeiring og romjul.
Nå begynner jeg så smått å tenke på hvordan jeg skal feire nyttårsaften. De siste årene har jeg heller ikke orket å lage i stand til den sedvanlige nyttårsfesten. Kanskje burde jeg ta opp igjen den tradisjonen i år?

 

12 kommentarer
    1. Jaaja jeg har blitt litt av en “husmor” sa jeg til C her om dagen… KJØPEKAKER…. jepsipepsi! Men jeg skal bake boller og rundstykker til jul da 😀 Og jeg har baket sirupsnipper 😀

      God søndag til deg 🙂

      1. Sirupsnipper, det pleide Mormor å ha… (tror jeg. Hun døde i 72) Kanskje jeg burde bake det i år? Skriver det på lista så får vi se. Takk for påminnelsen. Kos deg med søndagen, og du kjøpekaker ser også helt ok ut og smaker bra.

    2. Så fine kaker og de her blir en slager på kakebordet..Ser veldig gode ut.
      Kos deg med pynting i Drømmehuset! Baljene kommer sikkert ned fra loftet – sånn plutselig vet du..

    3. 11 slag kaker til jul, ja. Imponert👏Jeg prøver å holde igjen, for er så lei av å ha for mye kaker i huset på nyåret. Klarer ikke å motstå fristelsen til å spise dem opp sjøl, hvis det har vært for få gjester i jula🙈 Men det har blitt 5 slag, da☺️

    4. 11 slag til jul er imponerende!🤗🎄👍🏻
      Koselig at du ble inspirert til å lage juletreene.🎄 De ble kjempefine og smaker garantert deilig med god sjokoladeglasur. Du kommer garantert til å få imponerende blikk når du setter frem alt på kakebordet.🤩🤗
      Du har sørget for spiselige juletrær og da kan de andre sørge for det som skal være på juletrefoten.🎄🎄🎄
      Nyt siste søndagen i advent.🌟🤩🌟

    5. Høres ut som du er godt i gang med å lage en fin jul for deg og dine! Artig at du lagde juletre-kakene etter oppskrift fra Strikkekjerring 🙂 De var så gøye! Lag deg en fin kveld videre 🙂

    6. Elleve slag er jo helt rått – og enda har du ikke stressa og kava! Det er tøft! Skulle ikke forundre meg om du dro på med ei skikkelig nyttårsfeiring også! 🙂

      1. Muligens ikke nyttårsfest i år, men i dag ba jeg storfamilien hit den 30.12. Hvis alle inviterte kan komme så blir vi. (må telle litt) … 25 med smått og stort. Det skal litt til at det passer for alle, men forhåpentligvis blir vi en del folk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg