Jeg har funnet frem kanonene…..

Kokkejævel er på toppen av bloggtopplista, som vanlig, og jeg har funnet frem kanonene.  Er det krig så er det krig. For vet dere folkens, dette er ikke noe gøy lenger. Dette er blodig alvor. Kokkejævels innlegg i går var direkte vondt å lese.

For hånden på hjertet alle dere som sitter og knotter ned kommentarer hos Kokken, hos meg eller inne på Kvinneguiden er dere virkelig redd for oppveksten til en 12 åring i Alta? Det er ikke jeg!   En 12 åring som klare å få sagt fra at i en periode vil hun bo mest hos sin mor, og hvor foreldrene lar henne få lov til det. Kan det være så skadelig for en ung sjel? OK, så burde kanskje ikke faren brettet ut hele følelsesregisteret på blogg, men er det egentlig så skadelig for et barn og vite at en er savnet, vite at en er elsket?  Hadde det ikke vært mer skadelig om faren ikke brydde seg om at datteren flyttet ut? Hvis hun md en klump i magen forteller faren at hun ikke vil bo der annenhver uke lenger, og faren svarer “Hm, ja vel, sier du det. Men ikke forstyrr meg er du snill.  Jeg er litt opptatt med bloggen min.”

OK, det er mye jeg har kommentert om Kokkejævel. Jeg har sikkert vært en av de som har lagt stein til byrden, men nå er det ikke gøy lenger.  For innlegget i går var bare vondt å lese.   Det er skrevet av et menneske som har det vondt. Jeg vil ikke være med på å sparke et menneske som på mange måter ligger nede selv om han er på topp.
Vi vet jo alle at han sliter psykisk, har en depresjon.   Så kanskje vi skal trå litt varsomt.  Jeg mener ikke at vi skal joine heiagjengen, bli blodfan.  Men kanskje vi bare skal la han være i fred, overse han, til han kommer litt mer til hektene?

Ja, han gjør utrolig mye rart for å få klikk. Mye jeg ikke ville gjort. Men er ikke det mer hans problem enn vårt? Og den debatten vi alle deltar i her på blogg og på Kvinneguiden, bidrar ikke den og til å gi han klikk?  Så hvis vi fornuftige mennesker ikke biter på agnene klicbitenes konge legger ut, hvis han ikke oppnår det han ønsker er ikke det en bedre strategi for å få noen til å endre taktikk, enn å sluke agnet han har lagt ut med krok, dupp og halve fiskestanga?

Ja han liker å være i rampelyset. Nitimen, God Morgen Norge, gir ut bok, nettbutikk med spin-off produkter.  Det blir liksom aldri nok. Virker litt masete, litt slitsomt på meg. Ja, det er noe litt barnslig med denne higen etter stadig å markere seg, få bekreftelse.  Kanskje jeg skulle få psykolog-venninna til å forklare meg fenomenet bedre. For Kokkejævel er ikke alene om denne higen etter rampelys, oppmerksomhet, være størst  best og flinkest hele tiden.

Ok, så er det ikke mange fra Alta som følger Kokkejævel på Facebook. Men kanskje det er mange som følger Asbjørn? Det er ikke mange fra Hønefoss som følger Kjerringtanker, men det er mange som følger Brit.

Det finnes sikkert folk i Alta som ler av Kokkejævel akkurat som det finnes folk på Hønefoss som ler av Kjerringtanker. Og hva så? Skal jeg slutte å skrive blogg fordi noen ler av meg? Skal alle som skiller seg litt ut fra massen bringes til taushet, tvinges til å gli inn i massen fordi janteloven krever at vi alle skal være like?

Og de stakkars barna, blir de mobbeoffer fordi faren deres er annerledes, eller fordi vi sitter og dissekerer faren i kommentarfelt? Bidrar ikke også vi til den byrden barna føler?

Ja, Kokkejævel er annerledes. Jeg har alltid heiet på annerledeshet. Folk som tør å være seg selv. Jeg forstår ikke helt hvordan Kokken er skrudd sammen, hvorfor han tenker og handler som han gjør. Det er ikke dermed sagt at han er skrudd sammen feil.

Jeg ville ikke likt å være sammen med en fyr som Kokkejævel, men det er ikke dermed sagt at alle mener Gamle Gubben Grå er reinkarnasjon av den perfekte drømmemann. Er det ikke det som er fantastisk at vi er ulike og liker ulike ting?

Man behøver ikke være rakettforsker for å forstå at kritikken Kokkejævel har vært utsatt for de siste dagene har vært en påkjenning.

Tenk, massiv kritikk av hvordan man takler foreldrerollen. Er det noe kritikk som sårer mer? Og all kritikken bunner i at han skrev om at han synes det er sårt at datteren ikke skal bo så mye hos han. Datteren ble ikke hentet ut av hjemmet, det var ingen som på noen som helst måte bestemte at datteren ikke burde bo like mye hos sin far. Det var ei 12 år gammel jente som ønsket å bo kun et sted. Er det noe mange tusen mennesker behøver å bruke tid på å diskutere?

Noen sa en gang at den som er uten synd, kan kaste den første stein.  Så den som vet at den er et perfekt forelder som aldri har gjort en eneste feil kan fortsette diskusjonen. Jeg er ikke feilfri, og vil aldri sette meg til doms over andres egenskaper som foreldre.

Vi mennesker er forskjellige. Vi har ulike verdier og ulike måter å opptre på. Den ene måten er ikke mer riktig enn den andre (innen for visse rammer).

Jeg kommer selvsagt fremdeles til å kommentere Kokkejævel når han ligger på toppen av lista. Men da kommenterer jeg Kokken, og ikke hele slekta hans.  (Men ville bli veldig glad hvis noen andre snart overtar  tronen.)

Jeg fant frem kanonene i dag, og skjøt på mine egne. Er det noen som ikke er vell bevart så er det denne kjerringa her.

 

22 kommentarer
    1. Hvorfor blir det bråk i kommentarfeltene? Hvorfor er #sharenting (Sharenting (or oversharenting) is the overuse of social media by parents to share content based on their children, such as baby pictures or details of their children’s activities. It is related to the concept of “too much information”.) stadig på agendaen i Kvinneguiden, og på ingen måte bare hos kokken?

      Hvis han, eller andre, som deler velvillig fra sin families privatliv, IKKE gjorde det, ville debatten uteblitt. Kjedelig, synes mange, derfor fyrer de også løs noen ganger, for å få opp interessen. Særlig hvis de ligger litt bakpå.

      Jeg har til gode å se at mennesker går løs på kokken i kommentarfeltet, det er måten han deler fra privatlivet til andre, som kritiseres. For å minne ham på at det faktisk er selvstendige mennesker av kjøtt og blod han omtaler. Siden 40.000 leser bloggen hans daglig, er det stor sannsynlighet for at barnets foreldre, venner, lærere eller andre leser om hva som foregår i hjemmet. HVORFOR SKAL VI VITE DETTE?

      Det gjelder på ingen måte bare kokken. Men det er han som oftest omtales her, siden han ligger på toppen.

      1. Veldig enig med deg, Solveig. Jeg synes ikke Kvinneguiden hetser Kokken, men er meget kritiske til hans utlevering av spesielt barn. Og de evinnelige klikkåtene.
        Netthetsen har føler seg utsatt for foregår ihvertfall ikke på KG eller hans eget kommentarfelt. Det narrativet er det fansen og han selv som har skapt. Det er hundrevis av kommentarer som viser de ikke har lest eller ikke forstått hva de kritiske kommentarene sier: det er kritikk av utleveringen, ikke avgjørelsen om flytting. Meget stor forskjell. Jeg opplever han fyrer opp under og tar offerrollen gang på gang. For klikk.

        1. Kokken mottar nok flere kommentarer enn de vi ser i kommentarfeltet. De værste blir nok slettet. Og jeg forstår kritikken. Men leser man innleggene hans virker han mer og mer desperat. Desperat etter å være best, størst, flinkest. Det er vondt å lese, for jeg ser en mann som virker å bli mer og mer i ubalanse. Jeg har ikke lyst å være med på å tippe han over kanten. Kan godt vippe han av tronen, men ikke få det til å rable for fyren.
          Ja, han tar offerrollen så fort noen kommer med den minste antydning til kritikk. Nærtagende så det holder. Det forteller meg en god del om en mennesketype som kun ønsker å sole seg i beundringen fra blodfansen.
          For meg virker det umodent. Jeg ønsker ikke bidra til å gi han mer blest så vil han bare forsvinne ned fra bloggtoppen og bli borte i glemselens slør.

      2. Jeg er enig i at Kokken ikke burde ha skrevet om datterens endring i bosituasjon. Og ja, jeg tror Kokken deler ting for å gjenerobre førsteplassen når han ikke har den.
        Men hvis ingen deltar i debatten ville den dø ut, og kokken ville kanskje ikke ta de samme grepene neste gang han var bakpå

        1. Den ønsketenkningen tror jeg dessverre ikke noe på. Er man på topp gjør man hva som helst for å bli værende der. I Blogglandia har man ikke så mange andre muligheter enn å sjokkere, provosere eller strø om seg med grove innblikk fra privatlivet. Det har vist seg gang på gang blant dem som har kjempet seg til førsteplassen.

      3. Støtter deg i den, Solveig.
        Hvis utleveringen stopper, stopper kritikken. Skal vi tie ihjel problemet eksponering/sharenting?
        Jeg synes ikke det.

        Merkelig at han ikke selv ser hvor hinsides RART det er at han – en godt voksen mann og pappa – åpner for synsing og festlige replikker i eget kommentarfelt, der barnefordeling og følelser rundt dette, ufødt barns “tisselur”, og et annet barns “begynnende hormoner i kroppen” er fritt fram å diskutere ? Alle kan bidra, og dele egne erfaringer. Og det gjør fansen! Til og med på Facebook, under fullt navn, slik at DE igjen får utlevere sitt privatliv, sine barn, og sine personlige tragedier. DE blir også lest av hundrevis.
        Nesten så man ikke tror det man ser. Det er galskap!

        Kokkejævel blir oppbrakt, ja nærmest rasende for at ikke alle bifaller dette. Denne åpenheten. Han takler ikke negativ respons på innlegg han selv har skrevet, og forstår tilsynelatende ikke hvorfor han blir kritisert.
        Muligens er de siste dagers provoserende innlegg bare for å skape blest om egen person, og for å fremme boksalg?
        Ikke vet jeg, men da skyr han absolutt ingen midler i så fall.

    2. Ja – han legger opp til det selv…Han vil ha brød og sirkus og får det!!!
      I går tenkte jeg at jeg skulle være litt morsom…Ring ring – du er nå nr. 37 i køen som vil snakke med barnevernet..Det var humor fra min side. Men vet du. – jeg turte ikke ha alle de kleggene av “venner” sinte som bier i kommentarfeltet! Han har glimt i øyet og legger opp til det! Men lesere tolker feil….

    3. Så enig med deg Solveig, vi treng ikke vite alt. Og til deg Britt godt skreve innlegg. Det finnes ikke feil frie foreldre, iallefall har jeg ett ønske om å møte det paret. Er selv mor til 3 og vet hvor vanskelig den rollen er.
      Ha en fin fin dag 🌞

        1. De foreldrene vil ikke finnes, er nå min menig, som barneverspadegog. Derfor sa jeg at dem vil jeg treffe.

    4. Jeg tror Kokken ikke ser sine egne feil. Ser at utlevering er feil. Jeg tror ikke han kommer til å forstå kritikken, samme hvor massiv den er.
      Men jeg tror kritikken kan være en belastning for hans nærmeste.
      Jeg tror at de provoserende innleggene er skrevet for å skape publisitet om både bok og blogg.
      Han får den oppmerksomheten han ønsker, forstår ikke, eller blåser i belastningen det er for sine kjære. Og debatten som følger gir han den oppmerksomheten han ønsker- og en økt belastning på hans nærmeste som vi som kritiserer advarer mot men bidrar til.
      Så lenge han får oppmerksomhet vil han fortsette. Dere ser jo all sympatien han får i kommentarfeltet. Han inntar offerrollen gang på gang og høster medynk og lovprisning.
      Så ved å tie han i hjel får han ikke det han ønsker, og vi kan kanskje få en etterlengtet endring på toppen

      1. Nesten som en oppmerksomhetssyk narsissist. ( Jeg skrev “nesten”, ingen grunn til å fly i taket for noen)

        For ordens skyld: Leser ikke bloggen hans. Må være flere måneder siden jeg var innom. Men jeg ser overskriftene, og jeg har sett artikler på nettet. Dessuten leser jeg din blogg og får med mye. Han ble fort litt slitsom for meg. 😁
        Det som har ergret meg litt, er at du stadig vekk lager “unnskyldende, forklarende” blogginnlegg fordi han er djupt såret og vonbroten og fornærmet stadig vekk pga dine innlegg. Du trenger ikke det…det gir ham dessuten enda mer oppmerksomhet..haha.
        Nå blir han sikkert sur på meg også 😏

        1. Jeg tror jeg glemte ordet “nesten” da jeg kallte han narsist
          Innlegget mitt i dag er ikke skrevet fordi han fremstår som såra og vonbroten, men fordi jeg tror han sliter med psyken og jeg ikke vil bidra til å tippe han over kanten.
          Jeg tenker og på familien hans som kan føle debatten som en belastning.
          Du veit jeg må stelle pent med kokken ellers må jeg skrive daglige innlegg om 20% på Nelly. Kjedelig i lengden. Mer gøy med en narsistisk kokk.
          UPS nå glemte jeg “nesten” igjen…

      2. Vet ikkje hvor vidt du fikk det med deg, men det var akkurat samme “oppskrift” Anne Brith brukte både før, under og etter bokutgivelse. Det var groteskt å “se” på…
        Det er veldig mye av det samme nå i kommentarfeltet til kokken, eg har mange en gang siste uka sittet på hendene, men man kommer ingen vei uansett hvor saklig man er. ALT som ikkje inneholder hjerter og go`ord går rett i HAT-Skuffa, nøyaktig helt likt AB-Perioden. Alle som ikkje er enig er KUN misunnelige og sjalu… Det er tragisk å se på, ja det blir nesten som å se på et togkræsj, man vil ikkje se, men så må man titte litt likevel….Trist hele greia fordi han var på en fin “tur” med den bloggen, men det er noe som heter; Mange vil ha mer og aller helst hele kaka. Trist

    5. Hei, bare en tanke: du kan jo utvide definisjonen din av bloggtoppen til å bety f eks en av topp tre i stedet for bare nr en. På den måten gir du deg selv litt mer rom til ulike kommentarer, kanskje tom. større kreativt rom, og kan styre mer unna det du ønsker å styre unna. Ikke fordi du skal eller bør presses vekk fordi noen (han) har ønsket deg vekk, men for egen del. Bare en tanke, ha en fin dag!

    6. – Ska me få slutt på denna dækelskapen, så må nåken av dåkke gutter kutta ut … NÅ !! … Eg drite i kim av dåkke som har gjort ka, eller om det va den, du eller ham, som starta tullet … Noen, må slutta først …

      Den setningen, den fikk me høyra av fotballtreneren vår i ungdommen, når en disputt mellom flere hadde dratt seg til, og fått næring over lengre tid … I detta tilfellet, og for vår del, så slutta alle … Med ein gang … Me trengte bare at ein som observerte oss utenfra, sa i fra om kor dum denna krangelen va …

      Ja … Kokken skreiv et innlegg som med hell kunne vært formulert litt annerledes, om målet va å sette barnefordeling på agendaen … Et godt eksempel på at ein tekst burde blitt sovet litt på … Men, det e min subjektive mening …

      Så tar det av … Kommentar feltet blir raskt fylt med meninger … Kokken føler seg misforstått, og svarer nok noe umodent her og der … Flere meninger blir skrevet, kanskje til og med noen umodne der også … Flere svar … Ting eskalerer voldsomt …

      Heilt på trynet av alle parter, spør du meg, om målet til Kokken va å fremme et viktig tema. Og om “opposisjonen” sitt mål, var å få slutt på utlevering av barn …

      For begge deler drukner i alle deltakerne sin iver, etter å ha bedre argument, bedre meninger, bedre forståelse etc. etc, om temaet, saken og ka ein tolvåring føler og tenker …

      Akkurat det motsatte skjer, enn det begge parter ønsker … Temaet om barnefordeling kommer absolutt ikkje frem, på ein god måte, og en uskyldig tolvåring blir behørig diskutert/omtalt av den parten, som først ikkje ønsker det …

      Den beste måten å slokka ein brann på, det e å kutta tilførselen av næring te brannen … Om brannen e “selvantent”, “påtent” eller har oppstått fra “ukjent årsak” har ingenting å si … Så lenge noen står og pisser tennvæske på bålet, vil brannen blusse opp til evig tid …

      Så … Om man mener at Kokken skriver slikt for å få engasjement, flere klikk og for å beholde førsteplassen. Så slutt å kommentere og slutt å les … Kutt næringen … Og brannen ebber ut … Ingen oppfølgende innlegg e nødvendig og cased is closed …

      Om man mener at Kokken utleverer barn … Si saklig i fra på mail, melding eller lignende til Kokken … Istedet for i å gjøre det i plenum, og kommentarfelt … Kutt næringen … Brannen ebber ut … Og en tolvåring blir ikkje videre utlevert, i plenum, av de som mener andre gjør akkurat det, i første omgang …

      Å si at stopper utleveringen, så stopper kritikken, det faller på sin egen urimelighet, tenker eg … Når de som er imot utleveringen, er med på å heller eskalere den …

      Da trenger man gjerne en trener som sier ifra, eller Kanonene te Kjerringtanker …

      Fordi noen må stoppe først …

      Noen må skyte litt på sine egne, når saker og ting gjerne går for langt, på en måte …

      For det har det virkelig gjort i denne saken … Fra alle parter …

    7. Dette går virkelig over alle støvelskaft, jeg har ikke ord! Nå må den med vett og forstand bare gå veldig stille i dørene, tenker jeg, så det ikke blir enda verre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg