Jeg liker ikke å sutre men….

Enda jeg skrev både om Evig liv…og fortalte om en fremtidig  Hjemme hos reportasje  hjalp det lite. Jeg ramla ned fra en 24. plass og tilbake til plass nummer 25. igjen. Sukk.

I dag er det litt sånn “synes synd på meg selv dag”.  For det sliter på meg å være sykmeldt, igjen.  Etter tre uker med sykemelding hadde jeg håpet at jeg kunne være bra nå.  At bare jeg fikk hvilt ryggen litt, tatt litt hensyn til alle vondtene, så ville den maltrakterte kroppen bli bra igjen og jeg kunne fortsette.
Men jeg har vondt, vondt, vondt og  det gjør meg grinete.

Samtidig ønsker jeg ikke å fremstå som sutrete.  Det er utrolig mange som har det mye verre enn meg. Som har mer smerter, alvorlige sykdommer, dør i ensomhet eller må  nøye seg med å se den nyfødte sønnen sin på en pc skjerm.
I den store sammenhengen er det mange, veldig mange som har det verre enn Kokkejævel der oppe på bloggtoppen og meg.  Det tror jeg vi kan være enige om  Likevel synes jeg vi har lov til å synes litt synd på oss selv.

Dagen startet som vanlig med at jeg kreket meg opp av senga da klokka ringte 05.30.  Da hadde jeg allerede vært våken en stund.  Våkner rundt annenhver time hele natta, hver gang jeg må snu på meg for å finne en behagelig stilling. Blir alltid vondt når jeg får ligget en stund i samme stilling.  Slik har jeg hatt det i over ti år.  Begynner å bli vant med det.

Som den gode mor jeg er må jeg jo opp og passe på at Yngste Sønn kommer seg på jobb.  men det viste seg at han allerede hadde reist på jobb før jeg sto opp klokka 05.30.

Sjekker etter hvert bloggtopplista og oppdager at jeg har ramla ned på 25. plass igjen. Men er jo fornøyd med mine 1075 sidevisninger. Noe statistikk utover det har jeg ikke installert.  Hadde en gang, men det forsvant husker ikke helt hvorfor.  Er ikke så farlig.

Selv om jeg er sykemeldt, kler jeg på meg hver morgen.  Noen ganger kosebukse eller joggedress, men som regel ønsker jeg å kle meg i vanlige klær.  Ikke pynte meg, kanskje. Men vanlige hverdagsklær.  Tror ikke man blir friskere av hele tiden å fokusere på at man er syk.
Selv om jeg er sykemeldt, forsøker jeg å være litt i aktivitet.  Ryggen blir ikke bedre av at jeg ligger pal under pelspleddet på sofaen. I går vasket jeg inni steikeovnen.  Det trengtes! Det var omtrent alt jeg orket i går. Måtte ha en lang hvil på sofaen etter den økta.

Mange aktiviteter går an å utføre mens jeg ligger på sofaen og hviler ryggen.  Både å lese politiske sakspapirer , besvare mail og delta på møter på zoom går helt greit å gjøre i horisontal stilling.

Kokkejævel har vært i CT med ryggen sin.  Legen min diskuterte om jeg trengte en MR av ryggen hvis den ikke blir bedre. Snakket om at man alltid vil finne “noe” på en MR.  Men at det ikke er alt man kan gjøre noe med, og at mye er degenerative forandringer.  Forandringer som kommer med alderen.  Jeg er klar over alt det.  Det er ikke viktig for meg å få undersøkt om ryggen min har fått noen påkjenninger gjennom livet.  Det merker jeg hver dag, og nesten konstant.  Da jeg tok MR av ryggen for 13 år siden vardet nok av “funn”, nok av feil og mangler.  Jeg antar ryggen ikke har blitt mindre slitt i løpet av de åra.
Men det kunne kanskje være greit å finne ut om det er noe man kan rette på, eller om jeg bare må finne en måte å leve med ryggsmertene på.

I likhet med Kokkejævel synes jeg synd på meg selv i dag.  Selv om jeg i likhet med Kokkejævel også vet at det er mange som har det mer kjipt enn meg.  Jeg ønsker egentlig ikke å fremstå som sutrete.  Det er mange som har langt større utfordringer enn en vond rygg.
Jeg ønsker egentlig å ikke å ha fokus på smerter, og det som er kjipt.  Jeg ønsker å fokusere på de ting i livet som til tross for en vond rygg, er positivt. Samtidig er jeg redd for at hvis jeg på blogg fremstår som det positive, engasjerte menneske jeg er så blir det og brukt mot meg.  “Hun kan ikke ha så vondt at hun ikke kan gå på jobb.  Hun orker jo skrive blogg og skrive leserinnlegg om eldreomsorg.  Gå turer med hunden gjør hun og.”

 

15 kommentarer
    1. Så trasig og plages, det er ikke å sutre. Du forteller hvordan du har det i dag og det er helt greit. Det er garantert flere dager som du har vondt og ikke skreve noe om det. Tenker på deg i dag <3

      1. Det er utrolig mange dager jeg ikke skriver et ord om hvor vondt jeg har det.
        Jeg har hatt vondt nesten daglig fra 2007, og hver eneste dag fra 2013.
        Men noen dager er det mer vondt

    2. Kjenner meg så altfor godt igjen.
      Og jeg prøver å blåse en lang marsj i hva folk måtte tenke. Det kan jeg ikke styre uansett hvor mye jeg prøver å forklare smertene mine.
      Ønsker deg en god dag, Brit. Gjør ting som er godt for deg, enten det er å lese sakspapirer eller vaske kjøleskapet. Eller ingenting. Noen ganger er det det eneste alternativet vi har.

      1. Takk. Jeg klarer ikke helt å heve meg over alle som må uttale seg.
        Har ryddet og tørket litt støv. Nå er det fyr på peisen, sofa og pelspledd en halv times tid. Har planer om å få satt på en oppvaskmaskin etter en liten strekk.

        1. Det er en øvelse å klare å la være å bry seg om hva andre tenker. Er ikke like god på det hver dag, jeg heller.
          Fyr på peisen og en halvtime under pleddet høres himmelsk ut. Blir en kjøretur til Sylling, av alle steder, på meg.

    3. Jeg fikk akkurat svar på MR, var litt slitasje i nakke og korsrygg…Jeg er 33..alle får artrose når de eldes. Det eneste man kan gjøre er å styrke muskulaturen. Altså å trene og ta øvelser. Så jeg skal beg å trene igjen🤗
      Som jeg nevte en gang tidligere her, unicare kunne jo vært noe. Fullt opplegg med trening, ernæring, fysio og lege, så lærer man mye og får en start😊Er tre uker av livet lissom☺️
      Riktig god bedring😊

      1. Ja artrose er det nok nok av i en kjerringkropp som har passert 50 med god margin.
        Må nok finne en måte å lære meg å leve med smertene. Kanskje er det da et jobbskifte som må til. Noe som ikke er så belastende som å jobbe i produksjon på en røntgenavdeling

        1. Ja, jeg gikk på kurs hos kysthospitalet for en ti år siden. For å lære seg å leve med smerter..Det var lærerikt det😊Ja, ville nok byttet jobb ja!

    4. Jeg skal ikke komme med gode råd. Jeg tror du kjenner din kropp best selv. Eller som andre ville ha sagt; du må eie den selv… Jeg håper virkelig at det kan finnes en metode du kan klare å overvinne den største smerten med. Jeg aner ikke hvordan. Alle gode tanker til deg!

    5. Kjære deg, med de fryktelige smertene du har så lurer jeg på om en tur til en kiropraktor kan være verdt et forsøk? Selv har jeg gått til en på Kongsberg jevnlig gjennom årene, og smertene i rygg og hofte blir borte. Jeg har en skjevhet, og den retter han på. Jeg har hatt så vondt at jeg ikke har fått ro og søvn, men etter et par, tre behandlinger er det helt fint. Jeg har omtrent krøpet inn, og gått ut. Ingen overdrivelse. Per Margel, heter han, og er en erfaren voksen kiropraktor. Håper du vil prøve.

      1. Jeg har vært hos kiropraktor for ryggen tidligere. Men fikk da bedre hjelp av en manuellterapeut. Så jeg forsøker det nå. Smertene er overkommelige hvis jeg tar hensyn og slapper litt av.

    6. Det er jo akkurat sånn det er. Vondt hver dag, men vi skriver da om andre ting også! Og vi kler på oss😉 Vi “er” ikke vondtene, selv om det kjennes sånn ut innimellom. Alle er så veldig mye mer. Og hva du orker av tur med bikkja, skriving og zoom-møter forteller bare at du bruker de kreftene du har. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg