Julefreden har senket seg..

Det ble stilt fra meg i dag.  Har ikke satt meg ned  med tekopp og tastatur. Første juledag er som dagen etter eksamen,  lønnsforhandlinger eller annet som er gøy. En er litt tom, på en positiv måte.

Eller å si at en er tom første juledag blir litt feil. Som regel er man fylt av mat, kjærlighet og takknemlighet.

Første juledag, for meg er det nå jula starter. Jula ble ringt inn av kirkeklokkene i går ettermiddag, og i dag er julens første dag. Første juledag.

Første juledag var den stilleste dagen i hele julen, sånn fra gammelt av.  Og den var viet hjemmet. Det var ikke pliktarbeid i julen, bare de som stelte dyrene kunne arbeide. Tidligere var det bare kirkegang som var tillatt. Å gå på besøk til folk var uoppdragent.

Vi har gjort et unntak for det i år, og vært ute og besøkt Høvdingen. Ellers har vi bare tuslet rundt her hjemme. Spist kald ribbe, medister og kaker. Lest litt, studert julegavene og kanskje sovet litt. Det var en lang og koselig dag i går. Klokka var over 2 før vi krøp til køys.

I følge gammel tro skulle man følge med på været fra og med første juledag og tolv dager framover, for det varslet for de tolv kommende månedene. Været første juledag skulle bli januarværet, andre juledags vær ville bli februarværet og så videre.

Slår det til blir det en snørike og kald januar. For det er skikkelig vintervær med kulde, og snøen har lavet ned største delen av dagen.

Første juledag er en dag for å lade batteriene, og det har jeg gjort. Ladet batterier ig kost meg sammen med de jeg er aller mest glad i.  Det gjelder å nyte og ha alle rundt meg. Datteren dro allerede I ettermiddag. Hun skulle på jobb.

Første juledag. Drn første dagen i julen. Jeg har kost meg skikkelig i dag.  Følt på takknemlighet. Takknemlighet for at jeg har så mange mennesker som bryr seg om meg, takknemlighet for at vi også i år kunne feire sammen med de vi er glade i.

 

5 kommentarer
    1. Godt å høre at dere har hatt en fin julefeiring.🥰🎄🎅🏻🎁
      Jeg elsker første juledag.
      Det er den roligste dagen i året hvor jeg nesten ikke må gjøre noe annet enn det jeg har lyst til.🤩
      Det trenger man iblant.
      Hvis værvarslet ditt stemmer får vi en veldig snørik og bitende kald januar.
      Det er alt å frykte for at det kommer til å stemme.😅
      Nyt resten av julefagskvelden!🥰

    2. En deilig julefølelse hos deg også… nå er det virkelig bare å nyte! Håper ikke det med været stemmer helt, for her er det speilblankt og det regner…. 🙂 god kveld i stua!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg