Kokkejævel en stor bløff?

Kokkesnobben har fått en kommentar på bloggen sin fra en “Geir” som hevder at Kokkejævel har kjøpt klikk og kommentarer på bloggen sin.  Kokken bedyrer sin uskyld. Han visste ikke at det var mulig å kjøpe sidevisninger og kommentarer hevder han. Og siden han er ærligheten selv må jo folk forstå at en slik tanke er … ja helt inni vegger og grønnkål.

Her er det noe som skurrer i mine ører.
Kokkejævel er en rimelig oppegående fyr. Han er flink med overskriftene sine, skriver gode innlegg med teft for hva som gir lesere, sidevisninger kommentarer – hva som “selger” om du vil.  Og selvsagt vet en god selger at det finnes marked for det meste.  Alt kan kjøpes for penger, også sidevisninger lesere, kommentarer.

For en tid tilbake, da jeg var en bunn-blogger (det motsatte av en toppblogger) og nok en gang hadde survet over mine manglende sidevisninger, satte to av mine trofaste følgere “Japp” og “Hanne Beate” seg det fore at de skulle klikke meg oppover på lista, slik at jeg kom over plass nummer 100.  Jeg betalte dem ingen verdens ting. De gjorde det av sin godhet eller for å se hvordan systemet virket. Grunnen til at jeg vet det, er at de skrev det i kommentarfeltet mitt.  Vel, det nyttet. Jeg kom over plass nummer 100. den dagen….  Men hvor er det blitt av “Japp” foresten? Har ikke sett en kommentar fra deg på bloggen på ukesvis.

Du skjønner, Kokkejævel, det magiske tallet du ser på statistikken er ikke unike lesere, men sidevisninger.  jeg, for eksempel er inne på bloggen din relativt ofte, leser alle innleggene dine. Noen flere ganger.

Kall meg gjerne naiv eller dum.  For selv om jeg aldri helt har forstått hemmeligheten bak Kokkejævel sin suksess, så har jeg aldri mistenkt han for å jukse. Og hvorfor skulle han betale folk for å havne på bloggtoppen? Hva har han tjent på det? Ære og berømmelse. Helt klart! Og selv om Kokkejævel helt klart liker statusen som “berømt”, og noen ganger er litt vel høy på seg selv, så er han ikke narsist eller direkte dum. For dette firmaet hans i Alta. Jeg tror det går greit, selv om kampen mot kjedebutikkene er tøff og det er måte på hvor mange havari et firma på hans størrelse kan bære i løpet av et regnskapsår eller to. Men jeg tror ikke firmaet gir en så stor avkastning at han kan kjøpe sidevisninger i vesentlig grad.

Og Kokkejævel er ikke dum. Han ville ikke la egen stormannsgalskap gå forran privatøkonomi og bedriften.

Det er og klart at toppbloggerstatusen kan gi litt økt publisitet og økt omsetning.  Jeg ville av ren nysgjerrighet stukket innom Hoftepluss hvis jeg var i Alta. Men siden jeg aldri har vært i Alta og Alta ikke er noen turistmagnet, tror jeg omsetningsøkningen på grunn av bloggen ikke er av vesentlig størrelse.

Som de fleste som følger bloggen min har forstått er jeg litt mer enn gjennomsnittlig interessert i toppbloggerne. Når jeg på slutten av en dag har bladd meg gjennom de tre store, kan jeg ofte ut fra tema og innhold tippe hvem som ligger på topp dagen etter.

Da Sophie Elise avslørte at hun skulle slutte og blogge, kom hun ikke overraskende på topp. Da Isabell Raad lekte deprimert likeså. Da Kokkejævel fridde til Kjærest, eller skrev om to blåe streker trenger man ikke kjøpe klikk for å få sidevisninger…

Kokkejævel skriver godt. Er noe annerledes enn de tradisjonelle bloggerne, og han evner å skrive innlegg som berører oss. Det er klart han klatrer oppover på lista.

Jeg gleder meg med Kokkejævel. Han har fått noen stemmer fra meg til Vixen som årets nykommer. Jeg har ikke fått betalt så  mye som en pølsesnabb for det. (For selvsagt kan også stemmer kjøpes…)

 

14 kommentarer
      1. Mange setninger kan virke ufyselige når de blir tatt ut av konseptet de står i. “Da Isabell lekte deprimert” er en slik setning. Det jeg mente er at Isabell i forrige uke skrev et innlegg om mørke tanker, at alt var kaldt her og mørkt. Hun skildret alle klassiske tegn som folk benytter seg av når de omtaler det å føle seg deprimert Grunnen til en slik “depresjon” (og jeg skriver det bevisst i anførselstegn) var at hun ikke hadde vært i syden de siste 4 månedene, og at de fleste av vennene hennes ikke hadde så mye fritid som henne.
        Jeg syntes innlegget hennes var ufyselig, og en hån mot de som virkelig sliter med depresjon.

        1. Ok, da forstår jeg.
          Følger ikke henne, heller ikke Kokkejævel, men kan si jeg følger med på hva som skjer i bransjen. Jeg er, som du, helt sikker på at lesertallene hans er reelle, og velfortjente.
          Det er vel ikke første gangen du bruker ham for å karre deg opp på listen selv forresten? 🙂

          1. Jeg kommenterer hver dag den som ligger øverst på bloggtopplista sitt siste innlegg, og ja – det har vært mye Kokkejævel i høst og vinter.
            Jeg raste oppover lista og fikk mange flere lesere etter at kokkejævel skrev et innlegg hvor han skamroste bloggen min., så jeg har helt klart han å takke for at jeg ikke fremdeles ligger rundt plass nummer 100.

    1. Jeg er her , stort sett i bakgrunnen. Følger med, og du klarer deg supert på egen hånd nå. 👍🏻Helt proff!
      Livet ble plutselig snudd oppned i fjor, kan jeg si. Deler vel skjebne med nydelige mammapåhjul, selv om det er annen diagnose og verre for henne med små barn og en diagnose som myndighetene ikke er altfor opptatt av. Vi har begge begrensninger på tid. 🙂 Og jeg er like blid og rolig som før. Akkurat det skjønner ikke omgivelsene helt, men det er slik jeg er. Det er absolutt ikke synd på meg. Og du verden for et flott helsevesen vi har når det er alvorlig. Jeg er så takknemlig, så imponert og så glad for å bo i Norge nå. ❤️( Jada, radiografer er også en del av hverdagen min nå..hehe)

      Jeg må fortelle en ting: Da en viss blogger drev med rumpeinngrep i USA i desember og du hadde det fantastiske innlegget..jeg holdt faktisk på å eksplodere av jentungens tåpelige og unødvendige inngrep på alle bauger og kanter. Hun er ikke alene. For da befant jeg meg nyoperert på sykehus, stor hasteoperasjon for å redde livet midlertidig, og jeg ergret meg grønn over alle som opererer seg for å “bli perfekte”. Men jeg fant ut det var best å ikke kommentere innlegget, for jeg kunne skrevet noe jeg ikke burde. Neddopet på alskens smertestillende 😁 .Jentene , og en god del gutter, blir sikkert klokere med alderen. Som oss? Jeg håper i det minste at jeg er blitt det…

      1. Så godt å høre at du fremdeles finnes der ute.
        Trist å høre at livet ditt har fått en alvorlig vending og at tiden er tilmålt.
        Det gjør meg trist, og jeg synes synd på deg, selv om du mener det ikke er det.
        Håper du møter på flinke og menneskelige profesjonelle helsearbeidere, og skulle en radiograf ikke oppføre seg får du sladre til meg.
        Ha en bra dag videre.

        1. Det fungerte bra det 😁
          Tenker jeg trykker noen ganger i dag også, du fortjener å bli lagt merke til.
          Super blogg 😊

    2. Etter å ha lest litt mer om Kokkejævel, har jeg funnet ut at han slett ikke kom fra det store intet da han begynte å blogge, men faktisk hadde vært lokalkjendis i flere år allerede med fast spalte i avisen m.m. Med andre ord vil jeg tro at han fikk god drahjelp av alle de som kjente til ham fra før og var nysgjerrige da han begynte å blogge. At han hadde ordene i sin makt, hadde han jo bevist allerede. Men om du ikke hadde omtalt ham på bloggen din, ville nok ikke jeg ha oppdaget ham med det aller første, så han kan takke deg for at jeg nå er blitt fast leser 😉

      1. Jeg har forstått at han ikke var så ukjent da han begynte å bære blogger. Og ja vi har nok hjulpet hverandre med å gjøre lesere oppmerksomme på hverandre.

    3. Jeg syntes jo ikke du kunne ligge nedenfor topplista, så artig å få deg litt opp om bare for en kort stund. Siden har du jo klart deg helt supert, med litt hjelp av Kokkejævel i begynnelsen, men nå har du klart deg HELT selv. Om du ikke skrev så bra, så hadde du ikke blitt der oppe blant de 50. 🙂

    4. Jeg synes du skriver bra, og idag har jeg vært inne flere ganger, så da er vi to☺.
      Da får vi se i morgen, ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg